מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופה משמעותית בחיי ליאורה סימיון

אני והללי
החתונה שלי ושל מיכה
סבתא מספרת

נולדתי בתל אביב בשנת 1947 להוריי, חנה וישראל גרוסברד, לאחר שחזרו מהתנדבות של חמש שנים בצבא הבריטי. אמי כאחות באלכסנדרייה שבמצרים ואבי כמהנדס במדבריות בסוריה ובעיראק. אחי, רוני, נולד כשלוש  שנים אחריי. הוריי הגיעו מליטא ומרוסיה בשנות השלושים של המאה ה-20.

ההורים שלי חנה וישראל גרוסברד

תמונה 1

למדתי בבי"ס יסודי בן-יהודה ובתיכון עירוני ד' בת"א. בצבא שירתתי בחיל האספקה ועסקתי בכל הקשור לתכנון מפות הפריצה לסיני. חודשיים אחרי שחרורי פרצה מלחמת ששת הימים.

למדתי באוניברסיטת ת"א ועם סיום לימודיי, התחלתי לעבוד במכון למחקר כלכלי וחברתי בוועד הפועל ומשם עברתי למרכז קו"פח כללית ועזרתי בבניית תוכניות להערכת עובדים.

ברצוני לשתף אתכם בתקופה משמעותית בחיי שבה לקחתי חלק בתכנון, ואחר כך עבדתי בבי"ח שניידר לילידים בפתח תקווה.

אחרי שחזרנו משהות של ארבע שנים בניו יורק, במהלכם למדתי לתואר שני בניהול מערכות בריאות, התחלתי לעבוד באגף התכנון בקופת חולים כללית. מנהלת המחלקה, ד"ר אביבה רון, איבדה את בנה הצעיר שהיה מאושפז למשך תקופות ארוכות בבתי חולים. בעקבות ימים מרובים של שהייה ליד הילד, הבינה שילד חולה אינו מבוגר חולה ויש לו צרכים שונים ומיוחדים. היא החלה לדחוף לכיוון של הקמת בית חולים לילדים נפרד. לצורך עזרה בתכנון, בקרתי בבית החולים הראשון לילדים בלונדון ולמדתי איך בית חולים לילדים עובד ומה מייחד אותו.

הייתי חלק מצוות התכנון. בתחילה תוכנן בית חולים קטן, אך למרבית המזל, מר ארווין והלן שניידר, יהודים אמריקאיים רחבי-לב, החליטו על תרומה משמעותית של 50 מיליון$ לצורך הקמת בית חולים לילדים. וכך, מבית חולים קטן, תוכנן בית חוליים גדול של יותר מ – 300 מיטות אשפוז וכל הנילווה לכך.

התכנון לקח מספר לא קטן של שנים. בינתיים נסענו לשליחות נוספת ללונדון. התכנון עבר לידי מתכננים אמריקאיים. זמן קצר אחרי שחזרנו מלונדון נפתח בית החולים וזכיתי במכרז לתפקיד של מנהלת הכנסות בית החולים ואחראית על משרדי הקבלה ומזכירות המיון. לבסוף אף נמניתי על צוות ההנהלה של בית החולים.

לא אשכח את היום הראשון לפתיחת בית החולים, כשהיינו בית החולים הראשון שניהל את קבלת החולים דרך רישום במחשב, ולא ידנית ע"י כרטיסיות כפי שהיה נהוג אז בבתי החולים.

רבים במערכת הבריאות לא נתנו אמון בבית החולים והיו בטוחים שיהיה פיל לבן ובעל תפוסה מועטה, אך למרבה השמחה בית החולים הלך וגדל במהירות, ושמו יצא בכל קצות הארץ והתפוסה עד מהירה עברו את ה: 100%.

המטופלים מגיעים מרמת הגולן בצפון ועד אילת בדרום. בית החולים אף נותן מענה לילדים פלשתינאים מעזה ומהשטחים ולתיירים הבאים להירפא בו מרוסיה, אוקראינה, קפריסין ויוון.

בימים אלה עומד להיפתח מבנה נוסף, חדש ומרשים, ליד הבניין הנוכחי של בית החולים.

פרשתי כבר לפני 10 שנים לגמלאות אך אני ממשיכה להתעדכן לגבי מה שקורה במקום. אני מאחלת לכל הילדים בריאות שלמה, אך במידת הצורך דעו שיש לכם מענה לכל מקרה ובית החולים יטפל בכם באהבה וסבלנות אין קץ.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר בן גוריון בכפר סבא.

מילון

"פיל לבן"
"פִּיל לָבָן" הוא כינוי לנכס רב ערך לכאורה, אשר הופך לעול ולמעמסה. פיל לבן יכול להיות נכס שעלות אחזקתו גבוהה מהתועלת שבו ואינו משמש את הציבור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העיקר הבריאות“

הקשר הרב דורי