מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תפנית באורח חיינו – זיכרונות ילדות מירושלים

חיי מגורים- סבתא שר ועדי ניסני
סבתא שרה והנכדה עדי ניסני
על הילדים כמה ילדים על החיים שעברו.

שכונת ימין משה בירושלים – תפנית חדה במגורינו
 
בשנת 1952 הגענו לימין משה בירושלים הייתה שכונה מלוכדת כל השכנים לא סגרו את הדלתות תמיד היו מוכנים לקבל אחד את השני באהבה. הייתה לנו גינה ענקית ליד הבית שמכרו ירק שקראו לו פזי (מנגולד היום). השכנה שתמיד אזכור, הייתה משפחה ספרדייה מקסימה שהכינה בורקסים והירק נקטף מהגינה הגדולה שמכרו ירק לכל השכונה, כולם היו באים עם הסל מפלסטיק.
 
ילדותי עברה עם מספר רב של ילדי השכונה  שמשחקים היו המצאות שלנו מאוד נהנו למרות שלא מצב הכלכלי היה קשה אך אהבה הייתה. זכורים לי בתי הכנסת שהיינו הולכים בחגים. למדתי בבית ספר הר ציון סיימתי יסודי וקיבלתי בכיתה ח' אינסטיפדיה (מלגה). למדתי בתיכון בבית ספר בית צעירות מזרחי.
 
שכונת ימין משה "היא שכונה ותיקה בירושלים בקרבת העיר העתיקה. השכונה הוקמה בשנת 1891 כחלק מהיציאה מן החומות, בצמוד לשכונת משכנות שאננים שהקים משה מונטיפיורי, ונקראת על שמו. השכונה ננטשה במלחמת השחרור, ולאחריה יושבה מחדש על ידי עולים מטורקיה ומכורדיסטן, והייתה קרובה לקו העירוני שחצה את העיר." ( ויקיפדיה).
שכונת ימין משה
 
תמונה 1
לאחר איחוד שני חלקי ירושלים בעקבות מלחמת ששת הימים, והפיכתה משכונת ספר לשכונה במרכז העיר המאוחד, הוחלט על שינוי באופי השכונה, ובהפיכתה לשכונת אמנים, אקדמאים וסופרים. מהלך זה לווה בהתנגדות תושבי השכונה, ובסופו של דבר בפינוים מהשכונה נגד רצונם.
 
אחרי מספר שנים הוציאו אותנו מהשכונה עם כמה לירות שהיינו צריכים לחפש ובקושי מצאנו באיזה משפחה חדר שצירפו אותנו אליהם. 
                       

תמונה 2

זיכרונות 
למדתי בבית ספר הר ציון סיימתי יסודי וקיבלתי בכיתה ח' אינסטיפדיה (מלגה). למדתי בתיכון בבית ספר בית צעירות מזרחי. למדתי בבית ספר נפחא קצרנות וכתבנות.
 
בגיל 17 התחתנתי בשידוך נולדו לי ארבעה בנים היו קשיים כלכלים אך השתדלנו לשרוד עבדתי בכל מיני עבודות מזדמנות. שני הבנים הגדולים (רמי ויובל) למדו בירושלים ושני הבנים הקטנים (אסי ויניב) למדו בבית ספר רעות כשעברנו לגור בראשון לציון בשנת 1975.
 
תמונה 3  
 
 

עוד על סבתא שרה, מהנכדה עדי:

סבתא שרה בת 68 והיא צעירה ברוחה. היא אוהבת לחייך ולצחוק עם כולם, מפנקת את המשפחה, מבשלת ואופה כשאפילו לא מבקשים, סבלנית ואוהבת. סבתא ל-16 נכדים ול-4 בנים: רמי יליד 1965, יובל-1967 אסף-1970 ויניב-1973, כולם גרים בראשון לציון. סבתא אוהבת למלא תשבצים, היא אוהבת לקרוא וללמד, ואוהבת ילדים, אבל במיוחד את הנכדים. אפשר להגיד שסבתא שלי לא יכולה להיות בלי תעסוקה. העיסוקים של סבתא שלי: מורה בבית ספר תרבות, ומנהלת צהרון בבית ספר ידלין. יש לסבתא שלי אח ושתי אחיות-מיכאל, שושנה ורבקה. אח של סבתא גר בקריית שמונה שישים שנה האחות שושנה גרה במודיעין והאחות רבקה גרה בירושלים.

קצת על עצמי, הנכדה עדי: 

שמי עדי ניסני, אני בת 11 וחצי מראשון לציון. אני לומדת בבית ספר רעות, גרה בבית פרטי ויש לי 6 אחים כולל אותי. נולדתי כמו כולם, אבל בגיל 5 התחיל להיות לי בעיות באוזן ואז גילו שיש לי גידול (והייתי גם חרשת באוזן אחת) שקרב לראש. לאחר כמה זמן עשו לי ניתוח. להורי קוראים אסי (44)ואביטל (43) ניסני. לאחיות שלי קוראים-שובל (21), אלמוג (20), אופק (18), אני (11), נועה (6) ונאור חיים (הבן היחיד 5). שנה הבאה אני עולה לחטיבה "מיכה רייסר". ביסודי שאני לומדת בו עכשיו יש לי מלא חברות ואני לא רוצה להיפרד מהן. למרות שחצי מהכיתה יעברו בשנה הבאה ל"מיכה", בכל מקרה יכול היות שאנחנו לא נהיה באותה כיתה .

מילון

שכונת ימין משה
היא שכונה ותיקה בירושלים בקרבת העיר העתיקה. השכונה הוקמה בשנת 1891 כחלק מהיציאה מן החומות, בצמוד לשכונת משכנות שאננים שהקים משה מונטיפיורי, ונקראת על שמו. השכונה ננטשה במלחמת השחרור, ולאחריה יושבה מחדש על ידי עולים מטורקיה ומכורדיסטן, והייתה קרובה לקו העירוני שחצה את העיר. לאחר איחוד שני חלקי ירושלים בעקבות מלחמת ששת הימים, והפיכתה משכונת ספר לשכונה במרכז העיר המאוחד, הוחלט על שינוי באופי השכונה, ובהפיכתה לשכונת אמנים, אקדמאים וסופרים. מהלך זה לווה בהתנגדות תושבי השכונה, ובסופו של דבר בפינוים מהשכונה נגד רצונם.

מהבט
עיר בטורקיה

ציטוטים

”למדתי איך היא חייה וכמה קשה וכיף היה לה בלי דברים שעכשיו מבחינה של טלפונים.“

הקשר הרב דורי