מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תפילת יום כיפור בצל המשטר הקומוניסטי

הנכדה נעמי בבית התפוצות
הנכדה נעומי מתעדת
המשטר הקומוניסטי בברית המועצות אסר על היהודים לשמור תורה ומצוות ולכל עניין שקשור לדת.

קוראים לי ורה  קוגן, ולפני נישואיי שם היה משפחתי רפפורט. אני קרויה  על שם  הדודה שלי שנרצחה בשואה. נולדתי באוקראינה בעיר חרקוב בשנת 1947. מיד לאחר המלחמה.

בשנות הילדות שלי הייתה תקופה של מצוקה כלכלית קשה בברית המועצות . גרנו  בחדר אחד – משפחה שלמה של 6 נפשות.. בחדרים האחרים של אותה דירה גרו עוד שתי משפחות, ועבור כל המשפחות היו מטבח ושירותים משותפים לכולם. כדי להתקלח הלכנו רק פעם בשבוע לבית מרחץ ציבורי .  הבית שגרנו בו היה גדול של חמש קומות. שיחקנו בחוץ ליד הבית.

המשטר הקומוניסטי בברית המועצות אסר על היהודים לשמור תורה ומצוות ולכל עניין שקשור לדת. אני זוכרת שביום הכיפורים סבתא שלי הלכה לדירת מסתור, שם התאספו עוד מספר יהודים כדי להתפלל. לפתע, באמצע היום סבתא חזרה עם דמעות בעיניים. וסיפרה שהגיעו אנשי משטרה ודרשו מכולם להתפזר מיד.

לסבתא שלי היה סידור והיא הייתה מקפידה להתפלל אתו כול יום. אבל כאשר ביקשתי ממנה שתלמד גם אותי לקרוא מתוך הסידור, סבתא אמרה שאני ילדה קומוניסטית ולכן אסור לי לדעת דברים כאלה. למדתי בבית ספר עם גוים והתלבשתי כמו שאר הילדים.  ידעתי שאני יהודיה אך לא זכיתי בחינוך יהודי. וב"ה ילדיי זכו לחיות בארץ ישראל ולקיים תורה ומצוות בגלוי וללא פחד.

הזוית האישית

ורה: ידעתי שאני יהודיה אך לא זכיתי לחינוך יהודי.

נעמי: אני וסבתי מתעדות סיפור.

תמונה 1

 

 

מילון

קומוניזם
קומוניזם זו צורת ממשל (ולא "סתם" מדיניות) מסוג צורות הממשל הדיקטטוריות (שבה אדם או קבוצה קטנה של אנשים שולטת על המדינה). על הנייר הקומוניזם דוגל בהלאמת כלל הרכוש (כלומר הפיכת כל הרכוש לרכוש המדינה) וחלוקת רכוש זה באופן שווה לכלל האזרחים במדינה, אולם בכל הנסיונות המתועדים ליצירת משטר קומוניסטי הממשלה רק לקחה את כל הרכוש מהאנשים אבל לא חילקה אותו באופן שווה אלא השאירה את רוב הרכוש בידי אלה שקרובים לצלחת, וכך רוב העם חיים בחוסר כל. בנוסף על הנייר הקומוניזם אינו מחייב פעולות דיכוי אכזריות אולם גם כאן כל הניסיונות של האנושות ליצירת קומוניזם הובילו עד מהרה ליצירת משטרה חשאית, פעולות דיכוי אלימות כנגד אזרחים ובכלל אווירת פחד ואימה מתמידים

ציטוטים

”ב"ה ילדיי זכו לחיות בארץ ישראל ולקיים תורה ומצוות בגלוי וללא פחד“

הקשר הרב דורי