מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תעודת זהות של סבתא רבתא בארנק של סבתא

תעודת הזהות של סבתא רבתא
רמלה - אתר רמלה
סבתי מספרת על אימה

הקשר הרב דורי של סבתא מלכה מירקין-טריסטר ועמרי נחמיאס.

"כאשר עמרי ואני חשבנו על רעיון לקראת המפגש הראשון חיפשתי חפץ שאני קשורה אליו מאוד.נזכרתי, שבארנק שלי נמצא תמיד עותק תעודת הזהות של אמי ז"ל. בחרנו להעלות ולתעד את סיפורה של אימי, סבתא רבתא של עמרי.

רקע – התקופה העות'מאנית בארץ ישראל "התקופה העות'מאנית בארץ ישראל ארכה כארבע מאות שנה, משנת 1517 עד 1917, ומונחים רבים בשפה הטורקית החדשה והערבית, שחלקם שנוצרו או השתמעו בעקבות השלטון העות'מאני, השתרשו מאז בשפה ובתרבות העברית, כמו בתרבות הארצישראלית בכללה. חלקם נוצרו לפני התקופה העות'מאנית, ומקורם משפות הכובשים והפולשים הקודמים: פרסית, מונגולית, וערבית ללהגיה, השתמרו מתקופות קדומות:הערבית, הצלבנית והממלוכית" (ויקיפדיה).

אמי נולדה בעיר רמלה, בשנת 1907, למשפחה שעלתה מרוסיה. זו הייתה תקופת של השלטון העותומאני בארץ ישראל.

המשפחה שלה הייתה המשפחה היהודית היחידה שגרה בעיר רמלה. בתקופת השלטון העותמני החיים היו מאוד קשים. סבי נפטר כאשר אמי היתה בת 9 ובמשפחה ישנו ויכוח אם הוא נפטר מקדחת או מרעב. אחרי מותו המצב ניהיה גרוע הרבה יותר והמשפחה נהיתה ענייה יותר ויותר וגורשה כמו כל השאר היהודים מיישוב לישוב.

אמי הצטיינה בלימודיה אבל היות והלימודים עלו כסף היא חשבה שהיא תאלץ לעזוב את בית הספר ולעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה. מנהל בית הספר לא הסכים שהיא תעזוב כיוון שהיא הייתה תלמידה טובה והוא נתן לה אפשרות ללמד ילדים צעירים ממנה. היא התנתה את המשך הלימודים אם המנהל יסכים שגם אחיה הצעיר ממנה ילמד בבית הספר. המנהל הסכים ושניהם סיימו את הלימודים בהצטיינות.

יום אחד הגיע אחיה הבכור הביתה זרק לה ספר באנגלית ופקד אליה ללמוד אנגלית כי המשפחה נוסעת לאמריקה. אמי למדה אנגלית בכוחות עצמה. לאמריקה המשפחה לא נסעה ומאז היא קראה ספרים כל ימי חייה אך ורק באנגלית. היא תמיד למדה. אני זוכרת שהייתי ילדה היה בא לביתינו שיח ערבי ולימד אותה ערבית.

כאשר היא הייתה בערך בת שישים היא למדה לנהל חנות למכשירי חשמל והוציאה רישיון נהיגה. כל חייה היא למדה. תמיד היא אמרה שהמילים "לא יכולה" לא קיימות במילון וכך היא באמת נהגה.

אמי השתדלה תמיד לחפש בכל אדם ובכל עניין את הצד החיובי הטוב והיפה. ולסיכום: היות והיא הייתה אישה שכל מי שהכיר אותה אמר שהיא אישה מאוד מיוחדת חכמה וטובה. היא משמשת לי דוגמא ומופת. עותק תעודת הזהות שלה שנמצא בארנק שלי כל הזמן והוא תזכורת לכך."

הזוית האישית

אתל רביד: "אימי משמשת לי דוגמא ומופת. עותק תעודת הזהות שלה שנמצא בארנק שלי כל הזמן והוא תזכורת לכך."

מילון

התקופה העות'מאנית בארץ ישראל
התקופה העות'מאנית בארץ ישראל ארכה כארבע מאות שנה, משנת 1517 עד 1917, ומונחים רבים בשפה הטורקית החדשה והערבית, שחלקם שנוצרו או השתמעו בעקבות השלטון העות'מאני, השתרשו מאז בשפה ובתרבות העברית, כמו בתרבות הארצישראלית בכללה. חלקם נוצרו לפני התקופה העות'מאנית, ומקורם משפות הכובשים והפולשים הקודמים: פרסית, מונגולית, וערבית ללהגיה, השתמרו מתקופות קדומות: הערבית, הצלבנית והממלוכית.

ציטוטים

”אימי משמשת לי דוגמא ומופת.“

הקשר הרב דורי