מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תעביר את הטוב הלאה

אני ואבי עובד זליג בן ישי
אבי בצעירותו
סיפורו של אבי אבא עובד זליג בן ישי שייביץ

תעביר את הטוב הלאה

זהו סיפורו של אבי אבא עובד זליג בן ישי שייביץ

שמי תמר שייביץ וזהו סיפורו של אבא שלי ז"ל , אבי היקר, עובד זליג בן-ישי שייביץנחשפתי לראשונה לסיפור המרגש כל כך בימי השבעה של אבי ז"ל לפני כ 8 (שנים בשנת 2008 אבא נפטר).. ומאז אינני נרגעת ממנו והאדוות ממשיכות דרכי בעשייתי החינוכית ובכלל.

ישבנו יחד כל האחים (אנו חמישה אחים במספר – אנוכי הקטנה.. יש לי עוד אחות גדולה ממני ושלושה אחים) באחד מימי השבעה של אבא ושוחחנו עליו. אחי הגדול אביתר שייביץ שיתף את כולנו בסיפור המדהים.

אבי שהיה אדם חם, חברותי ונעים הליכות ,בין שאר עשיותיו הרבות, נהג לבקר בשוק הבוכרים מדי שבוע בירושלים. הוא אהב להסתובב בשוק, להריח את הפירות והירקות הצבעוניים שבו ובעיקר לשוחח ולשמוע סיפורים של אנשים שפגש כך סתם בדרכו, והכל מתוך התעניינות אמיתית באדם שמולו ובסיפור שמספר. לימים פגש אדם ששמו עד היום לא ידוע לנו, שהיה סנדלר בעת ההיא וישב בשעת צהרים להכין נעלים , בכליו הפשוטים ובסבלנות אין קץ ישב ותפר סוליות של נעלים. אבא , פתח עמו בשיחת חולין, שאל לשמו והתעניין במעשיו מתוך אהבת האדם שהייתה בו. הוא ראה כי אותו יהודי יושב ותופר לאיטו עוד נעל ועוד נעל וקצב עבודתו איטי מאוד ושאל אותו מדוע הוא לא קונה מכונה שתסייע לו להכין עוד ועוד נעלים בקצב מהיר יותר וכך יוכל להרוויח יותר ופרנסתו תגדל. היהודי סיפר שאין באפשרותו לרכוש מכונה יקרה, כי אין לו את הכסף הדרוש לכך . אבא מיד הציע, למרות שלא הכיר את אותו אדם לתת לו את הכסף הדרוש כדי לקנות מכונה זו. היהודי השתומם כיצד אדם זר זה מציע לו הצעה כזו אך השיב לו בחיוב ואמר לו שלימים כאשר ירווח לו וירוויח יותר, יחזיר לאבא את הכסף שנתן לו.

לאחר כשנה, אבא המשיך מדי שבוע בביקוריו בשוק ולפתע רץ אחריו אדם ואמר: "מר בן-ישי, מר בן – ישי, אני אותו אדם שלפני שנה נתת לו כסף כדי לקנות מכונה משוכללת להכנת נעלים. ראה איזו חנות יש לי היום ואני מרוויח יפה מאוד. חוללת שינוי גדול בחיי והיום יש לי את הכסף להחזיר לך.

אבא שהתרגש מאוד מהמפגש (ושכח מכל הסיפור), השיב לו תשובה מרגשת ביותר :"אם יש לך את הכסף להחזיר לי, אנא שמור אותו לאדם הבא שתפגוש שיש לו צורך בכך". כולנו נפעמנו מטוב ליבו הנדיר של אבא , מנדיבותו האינסופית ואהבת האדם המדהימה שפיעמה בו. אהבה שאיננה תלויה בהכרות עימו, שאיננה תלויה בדבר. עם הטוב הזה אני מסתובבת ומשרה אותו על תלמידי- לאהוב אנשים ,לתת מהלב ובעיקר להעביר את הטוב הלאה.

העשרה

שכונת הבוכרים "ובתוכה השוק על רקע הבנייה היהודית הפשוטה בירושלים של אותה תקופה, שכונת הבוכרים נחשבה לשכונה היהודית המפוארת ביותר בעיר. כוונתם של מייסדיה ,ביניהם רבי שלמה מוסיוף הייתה להקים עיר במתכונת אירופית, ואכן רחובותיה הרחבים של השכונה נבנו בצורת שתי וערב, ולצידם הוקצה שטח לנטיעת עצים, מה שלא היה נפוץ בירושלים של אותה תקופה. השכונה נודעה בבתיה הגדולים וחצרותיהם רחבות הידיים".

לשון רכה תשבור גרם "בְּאֹרֶךְ אַפַּיִם יְפֻתֶּה קָצִין, וְלָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבָּר גָּרֶ" משלי כה 15"

תששע"ו, יולי 2016

"

מילון

שכונת הבוכרים
שכונת הבוכרים ובתוכה השוק על רקע הבנייה היהודית הפשוטה בירושלים של אותה תקופה, שכונת הבוכרים נחשבה לשכונה היהודית המפוארת ביותר בעיר. כוונתם של מייסדיה ,ביניהם רבי שלמה מוסיוף הייתה להקים עיר במתכונת אירופית, ואכן רחובותיה הרחבים של השכונה נבנו בצורת שתי וערב, ולצידם הוקצה שטח לנטיעת עצים, מה שלא היה נפוץ בירושלים של אותה תקופה. השכונה נודעה בבתיה הגדולים וחצרותיהם רחבות הידיים.

ציטוטים

”אהבה שאיננה תלויה בהכרות עימו, שאיננה תלויה בדבר.“

הקשר הרב דורי