מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תנועות הנוער אז והיום

עדי הלפר עם סבתא רחל וסבא שלמה
תנועת הנוער בישראל
שלמה ורחל הלפר מספרים על המקום של תנועות נוער בחייהם

שלמה מספר:

נולדתי בארגנטינה להורי יוסף ופרידה טפר, ילידי העיירות: אבא בקוסוב ואמא בקולמיה, שהיום אוקראינה. הגיעו ביחד  לארגנטינה בשנת 1926. כל לימודי היו בארגנטינה. לאחר סיום הלימודים התחלתי לעבוד כצורף לפרנסתי. בגיל 16 הגעתי למועדון "מכבי" שבארגנטינה ושם התחברתי לקבוצת חברים שהקימו תנועה ציונית כדי לעלות לארץ. לאחר מכן, הגעתי להכשרה כדי ללמוד חיי קיבוץ. בשנת 1952 עליתי ארצה והגענו לקבוצת כנרת. כעבור 3 חודשים  התגייסתי עם כל הגרעין לצבא – לנח"ל ולאחר מכן, בשנת 1954 עלינו לקרקע בקיבוץ בחן. בהתחלה עבדתי בגן ירק ואחר כך התמניתי לרכז הפרדסים. במשפחה שלי היו שלושה ילדים: אני, שלמה, האמצעי בגיל מבין שלושת האחים.
סבתא רחל מספרת:
נולדתי בארגנטינה, להורי שרה לוטנברג וחיים פורמן שנולדו בפולין. חיים הגיע עם עוד שני חברים בשנת 1926, ושרה הגיעה עם כל משפחתה בשנת 1929. הם לא הגיעו לבואנוס אירס, אלא לאחת הקולוניות של הברון הירש, "פדרנאל". כעבור פרק זמן של התאקלמות, כל המשפחה עברה לבואנוס אירס ושם הכירה את אבא שלי והקימו משפחה בת 5 ילדים. בילדותי למדתי בבית ספר ממלכתי בבוקר, ואחרי הצהריים בבית ספר יהודי, עד לכיתה יב'. ניגנתי בפסנתר במשך מספר שנים. הייתי גם כן בתנועת נוער "דרור". הסביבה בה גדלתי הייתה מעורבת מכל הדתות, לכן השתתפתי בתנועת נוער חלוצית על מנת להיות בסביבה יהודית. רוב החברים שלי היו יהודים. היו לי שכנים משני צדי הבית: אחת ממוצא תורכי, ואיתה היו לי חוויות ילדות מיוחדות. שיחקנו עם בובת סמרטוטים שאמי תפרה ובמשחקי קלפים של בובות נייר כמו סופרגול, שהיתי קונה בחנות לציוד לימודי. עליתי לארץ בשנת 1963 , הכרתי את שלמה ונישאנו בשנת 1964, מכאן התחלנו את דרכינו המשותפת.
יש לנו 4 ילדים: אמנון יליד  1965, עודד יליד 1966, צילה ילידת 1972 והגר ילידת 1974. עודד התחתן עם איריס קלינגר בשנת 1993 ולהם שלושה ילדים: סיון, מאיה ועדי והם הקימו בית בצורן.
עדי מספרת:
במשך השנים סבתא שמרה על שלושתנו, כאשר אימא עבדה ולמדה. סבתא באה לקחת אותי מהגן ומבית הספר. בבית היינו עושים מטלות שונות כגון הכנת אוכל והכנת שיעורי בית. אני נמצאת בתנועת בני המושבים. הסבים היו בתנועת נוער בארגנטינה. בתנועת בני המושבים מחנכים לערכים, לאהבת הארץ וחיים בחברה. ההשתתפות בתנועת הנוער תורמת לי בתחום הערכים והביטחון לעצמאות,  למשל: כאשר אני משתתפת במחנות הקיץ, אני חייבת להסתדר לבד בלי משפחתי וככל שאני מתבגרת, אני יותר ויותר עצמאית. הפעולות האהובות עלי הן פעולות שיוצאים מהמועדון כמו למשל חיפוש המטמון שמעשיר את ההתמצאות שלי בתוך צורן ומעשיר את הידע שלי.
בתנועות נוער החלוציות בארגנטינה מחנכים לערכים יהודיים. המטרה היא עליה לארץ.

קישור לסיפור: סיפור חיי בארגנטינה

 קישור לסיפור: חלום שהופך למציאות

הזוית האישית

עדי: נהניתי מאוד ליצור עם סבתא וסבא ולהתחבר יותר אליהם. אני מעריכה מאוד את הפרויקט ואת סבא וסבתא שהתאמצו להגיע לפה בשביל הקשר הרב דורי בינינו. נהניתי איתם מאוד. הפרויקט עזר לי לגלות דברים שלא ידעתי קודם כמו שתנועת נוער הוקמה הרבה קודם ואפילו שהמורלים דומים, שיש עוד סוגים של תנועות ועוד הרבה מידע על היסטורית חייהם.
סבא שלמה: עבורי, המפגשים נתנו לי הסתכלות רחבה על משפחתי, הורי, בני ונכדי, במבט של אדם מבוגר קבלתי בפגישות אלו הסתכלות על עדי שידעתי מעט עליה ושמתי לב שהקשר איתה גרם  לכך שראיתי בה לא סתם נכדה אלא חלק אינטגראלי של משפחתי.
סבתא רחל: המצגת חיברה אותי לילדותי ולחיק משפחתי בה גדלתי עד שעליתי לארץ. ידעתי עד עכשיו שעדי היא מקסימה, שעות איכות אלו איתה במפגשים נתנו לי הסתכלות נוספת עד כמה היא מיוחדת.

מילון

תנועת נוער
ארגון נוער העוסק בחינוך בלתי פורמלי לערכים ולאהבת הארץ

ציטוטים

”בתנועות נוער החלוציות בארגנטינה מחנכים לערכים יהודיים. המטרה היא עליה לארץ “

הקשר הרב דורי