מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמצית חייו של סבא שמוליק

סבא שמוליק והילה.
שמוליק בן 17, 1956, בשדרות ירושלים ביפו.
סיפור חיי

נולדתי בתל אביב בשנת 1939 לאימא זלדה שעלתה ארצה בגיל שנה מיוון, ולאבא משה שהיה דור חמישי בישראל. מקור המשפחה של אבי משה הגיעו לישראל מהבלקן. אבי הראשון שעלה לארץ והגיע לצפת על מנת ללמוד תורה. אחר כך, בשלב מסוים עברו לירושלים ואבי משה הגיע מירושלים לתל אביב.

אני ומשפחתי גרנו בצריף ברחוב לוינסקי בתל אביב עד מלחמת השחרור ואז עברו לבית ערבי נטוש ביפו. אימי זלדה חלתה והיו קשיי פרנסה בבית, רציתי לתרום למדינה, ולכן ביקשתי לעבור לחברת נוער בקיבוץ החותרים, וכך עשיתי.

אחרי כמה שנים עזבתי את הקיבוץ והלכתי ללמוד בבית ספר מקצועי. כשסיימתי ללמוד התגייסתי לצה"ל ושרתתי ביחידות קרביות. בחטיבת גולני עברתי קורס מפקדי כיתות והדרכתי טירונים במשך כחצי שנה לאחר מכן עברתי לגדוד קרבי ושרתתי בעוטף עזה. תפקיד היחידה שלי היה להגן על יישובי עוטף עזה מפני המסתננים מעזה שנקראו בזמנו "פדאיון" שעברו את הגבול ונכנסו לישובים במטרה לגנוב, להרוס ולרצוח. חוויות אלה משמעותיות עבורי מפני ששלבי הקמת המדינה וייצובה אירעו בתקופתי כילד, נער וחייל ועיצבו את אישיותי.

לאחר שהשתחררתי מהצבא התחלתי לעבוד ולפרנס את עצמי. לאחר תקופה ארוכה מאוד עבדתי בחברה לייבוא מוצרי צילום.

בהמשך התחתנתי עם יפה ונולדו לנו שני ילדים: הראשון זיו והשנייה אסנת. לאחר מכן עברנו לגור בהרצליה, זיו ואסנת למדו ביסודי ובתיכון בעיר הרצליה. כאשר סיימו את לימודיהם הלכו לצבא, לאוניברסיטה והקימו משפחות משלהם.

עם יציאתי לגמלאות הצטרפתי למועדון הטלוויזיה הקהילתית של הרצליה ובזמן זה יצרתי יחד עם חבריי הרבה כתבות על הנעשה בהרצליה, על סיפורי גמלאים ועוד הרבה נושאים. אחד הסרטים שעשינו זכה בפרס והוצג בסינמה טק של תל אביב וזכה לביקורות יפות.

מצלמות – חפץ משמעותי בחיי

בזמן עבודתי נחשפתי לעולם הצילום. הצילום הפך להיות תחביב רציני עבורי. צילמתי הרבה מאוד והייתי חבר במועדוני צילום ויחד עם עוד חבר עשינו תערוכת צילום ראשונה בתל אביב.

אוסף המצלמות

תמונה 1

חוויה ישראלית

הגעת ספינת הנשק אלטלנה לתל אביב הייתה משמעותית עבורי בתור ילד. הייתי עד להפגזת הספינה על ידי כוחות "ההגנה", וזו הייתה טראומה גדולה שנצרבה חזק מאוד בזיכרוני!

תמונה 2

אני ונכדתי עם צילום הספינה אלטלנה

תמונה 3

השיר בו בחרתי: באב אל וואד

הזוית האישית

שמוליק: היה לי מאוד כיף לשבת בכיתה עם ילדים נחמדים ולהשמיע להם קצת מקורות חיי.

הילה (נכדה): היה לי כיף לשמוע את סיפור החיים של סבא והכי אהבתי לשמוע את הסיפור על מלחמת השחרור.

מעיין (מנחה): היה לי מאוד כיף לעבוד עם שמוליק והילה, להתעניין בקורות חייו של שמוליק, לשמוע מה הוא עבר במהלך חייו ואיך סיפור החיים שלו מתקשר לסיפור החיים שאני רק מתחילה. התחברתי מאוד להילה, לשמוליק וליפה וזה משהו שאני לא אשכח בחיים!!! תודה רבה.

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947

ציטוטים

”"לעולם לא נצעד לבד"“

הקשר הרב דורי