מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי יוסף נשיא לשכת תנועת "הבונים החופשיים"

טקס הכתרת סבא לנשיא לשכת תנועת "הבונים החופשיים"
זווית ישרה ומחוגה - סמל הבונים החופשיים - ויקיפדיה
מזכרת מהכתרתו של סבי יוסף לנשיא לשכת הבונים החופשיים

שמי אלון יוסף סלטון, משתתף בתכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה השנה בבית ספרנו. בחרתי להביא את סיפורו של סבי, יוסף סלטון ז"ל, באמצעותה של תמונה משמעותית.

בתמונה מצולם סבי יוסף, בטקס הכתרתו לנשיא לשכת תנועת "הבונים החופשיים" בעכו, בה היה חבר ופעיל עם עלייתו ארצה מעיראק ועד לפטירתו.

התמונה הינה מזכרת מסבי יוסף ז"ל. הוא נפטר לפני 35 שנה, ולצערי לא הספקתי להכיר אותו, ואף הוא אותי. לכן אני לומד עליו מסיפורים. אני קרוי על שמו. הוא נולד בשנת 1920 בעיראק, היה פעיל  במחתרת הציונית ואף נאסר בגין פעילותו. עלה לארץ בשנת 1951, עבד בשירות המדינה והיה פעיל ציבורית, וחברתית בעזרה לזולת. פעילותו בתנועת ה"בונים החופשים" היתה רק חלק קטן משלל פעולותיו.

תמונה 1

ארגון הבונים החופשיים

"הבונים החופשיים (באנגלית: Freemasonry) הוא ארגון סתרים אחוותי בינלאומי רחב-היקף. לפי הגדרתו את עצמו, זהו "מסדר בעל תורת-מוסר מצועפת במשלים ומתוארת בסמלים". באנגלית הם נקראים "Freemasons" או לעתים "Masons" בלבד (המונח "מסוני" משמש כשם תואר לתיאור דברים הקשורים לבונים החופשיים). שלושת העקרונות המרכזיים הם חופש, אחווה בין האחים ובין בני-האדם, ושוויון. היות שהארגון הגדיר עצמו כמיוסד על תפיסה מוסרית, מצפים מכל החברים להתנהגות מוסרית, וכן שמים דגש על מתן צדקה. חברי הארגון, שברובם המכריע הם גברים, רואים עצמם כאחים באחווה כלל-עולמית". (ויקיפדיה)

תמונה 2

הארגון נוסד באירופה במאה ה-14 כארגון של בנאים, אולם הם משייכים את השורשים לשלמה המלך שבנה את בית המקדש. בארץ החלה הפעילות בסוף המאה 19 על ידי עולים מארצות הברית שחיפשו שרידים של בית המקדש. הסניף הראשי נמצא ברמת גן. לאורך השנים הארגון נרדף על ידי הכנסיה הקתולית ולכן שמר על פעולתו במסתוריות. הבונים החופשים עושים שימוש בסדרה של טקסי קבלה הנקראים "דרגות" – ישנם 3 דרגות בבנייה החופשית: תלמיד בונה, חבר בונה, רב בונה.

הדרגה הגבוהה ביותר היא הדרגה השלישית – רב-בונה חופשי – Master Mason בתמונה מוכתר סבי לדרגה הגבוה ביותר.

את התמונה הזאת צילם חברו של סבי, הרט'ש, בטקס הכתרו של סבי בלשכה הבונים החופשים בעכו בשנת 1965. הרט'ש, ממוצא ארמני, וסבי היו "אחים" במסדר הבונים החופשיים והיו בקשר קרוב ומיוחד. לאחר פטירתו של סבי, הרט'ש כמחווה של הוקרה, מזכרת והנצחה, הכין בעבודת נמלים, תמונה ופוסטר תלת מימד גדול, תוך שהוא ממיר את התמונה משחור לבן – לצבע בעבודת ריטוש ידנית ומוסיף את הסמלים (כפפה, מד זווית וסרגל). לכבודו של סבי. החפץ נמסר למשפחה כמחווה, ביום השנה הראשון לפטירתו של סבי, והיה תלוי כמזכרת בסלון. עבר בין הדודים לאורך השנים.

הזוית האישית

אלון יוסף סלטון מתעד את הסיפור של סבו שהוכתר לנשיא לשכת תנועת "הבונים החופשיים" בעכו, בה היה חבר ופעיל עם עלייתו ארצה מעיראק ועד לפטירתו.

התמונה הינה מזכרת מסבי יוסף ז"ל. הוא נפטר לפני 35 שנה, ולצערי לא הספקתי להכיר אותו ואף הוא אותי. לכן אני לומד עליו מסיפורים. אני קרוי על שמו.

מילון

הבונים החופשיים
הבונים החופשיים (באנגלית: Freemasonry) הוא ארגון סתרים אחוותי בינלאומי רחב-היקף. לפי הגדרתו את עצמו, זהו "מסדר בעל תורת-מוסר מצועפת במשלים ומתוארת בסמלים". באנגלית הם נקראים "Freemasons" או לעתים "Masons" בלבד (המונח "מסוני" משמש כשם תואר לתיאור דברים הקשורים לבונים החופשיים). שלושת העקרונות המרכזיים הם חופש, אחווה בין האחים ובין בני-האדם, ושוויון. היות שהארגון הגדיר עצמו כמיוסד על תפיסה מוסרית, מצפים מכל החברים להתנהגות מוסרית, וכן שמים דגש על מתן צדקה. חברי הארגון, שברובם המכריע הם גברים, רואים עצמם כאחים באחווה כלל-עולמית.

ציטוטים

”סבי יוסף, בטקס הכתרתו לנשיא לשכת תנועת "הבונים החופשיים" בעכו“

הקשר הרב דורי