מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תל אביב תקופת המנדט הבריטי

בתכנית הקשר הרב דורי בי"ס הגפן
הטומי גאן בו השתמשו הבריטים
אחד מהם פתח בירי לעבר האישה והרג אותה. הם ירו עליה כי היא הפרה את העוצר

אני  משתתף בתכנית הקשר הרב דורי בביה"ס הגפן רמת גן . יחד עם נכדי יניר. בחרתי לשתף אותו בסיפור , שמלווה אותי כל חיי.
נולדתי בארץ, גרנו בתל אביב. אני זוכר שבתקופה זו עדיין שלטו הבריטים בארץ. אני זוכר אירוע מיוחד, גיל שבע, הבריטים שלטו אז בארץ.

תקופת המנדט הבריטי עם הכיבוש הבריטי  נמשכה משנת 1917. מאז התפתחה העיר בקצב מזורז: מ-3,600 תושבים בשנת 1914 ל-34,000 . במאי 1934  זכתה תל אביב למעמד של עיר. 

להתפתחות הגדולה של העיר תרמו גם העלייה הרביעית והעלייה החמישית (19241939) שבהן זרמו לעיר עולים רבים ממרכז אירופה. בתקופה זו היא החלה לקבל את הצביון הבורגני-בלייני שלה….ב-1936 הייתה תל אביב לעיר הגדולה בארץ, למרכז המסחר והשיווק של התוצרת החקלאית, למרכז המלאכה והתעשייה הקלה ולמרכז השירותים הציבוריים, הכלכליים והתרבותיים של היישוב העברי. ב-9 בספטמבר 1940, במהלךמלחמת העולם השניה,הפציצו מטוסים של חיל האויר האיטלקי את תל אביב ו-112 בני אדם נהרגו. בתקופת ההעפלה והמאבק בשלטונות המנדט, בשנות ה-40, מילאה תל אביב תפקיד חשוב: אליה הגיעו אוניות המעפילים, בה נוסדה תעשיית הנשק במחתרת, וממנה פעלו ארגוני המחתרת. עם קום המדינה הייתה תל אביב העיר היהודית היחידה בארץ שמנתה מעל 100,000 תושבים. ( מתוך ויקיפדיה)

אני רוצה לספר על אירוע קשה שנחקק בזכרוני. באותו יום היה עוצר כללי. כמעט כמו בכל  יום זכור לי המקרה. הצצתי דרך החלון וראיתי ברחוב ממול, אישה יושבת במרפסת הבית

אני זוכר, ממש את החיילים האנגלים הולכים יחדיו עם לגיונרים ירדנים, שלבשו כפיות ,  אדומות בידם ה"טומיגאנים" , כך נקראו המקלעים , או מכונות היריה באותם הימים. 

כשהם התקרבו קרוב למרפסת ביתה, אחד מהם פתח בירי לעבר האישה והרג אותה. הם ירו עליה כי היא הפרה את העוצר כשישבה במרפסת

זו תמונה שנחקקה בזיכרוני ולעולם לא אשכח אותה לעולם 

מילון

טומי גאן
תומפסון הוא תת מקלע תוצרת ארצות הברית. הנשק, טומי גאן או מכונת הכתיבה משיקגו היה אחד מכלי הנשק המפורסמים ביותר במחצית הראשונה של המאה העשרים. הוא שימש פושעים, שוטרים, חיילים, טרוריסטים ואנשי חוק ברחבי העולם משנות העשרים ועד שנות השישים

ציטוטים

”ירו עליה כי היא הפרה את העוצר“

הקשר הרב דורי