מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תל אביב הקטנה

מרים טמיר ומאיה בתכנית הקשר הרב דורי
מתעדות את סיפורה של מרים טמיר
סיפורה של מרים טמיר - ילדות בתל אביב

נולדתי בתאריך 13.12.1928, ל' כסלו שנת תרפ"ט בתל אביב, לאבי שמואל מילשטיין ז"ל, שנולד בראשון לציון בשנת 1910, להוריו החלוצים ולאמי זלדה לבית מריאש, שנולדה בניקולייב באוקראינה שברוסיה ועלתה לארץ ישראל עם משפחתה דרך תורכיה בשנת 1920.

אני הבת הבכורה להורי שהיו מאוד צעירים בתחילת דרכם בתל אביב הקטנה דאז. אחרי נולדו שלושת אחיותי הצעירות. הורינו הכירו בגיל הנעורים כגרו בשכונת נווה שלום (נווה צדק היום). גן הילדים שלי היה בדרום תל אביב ברחוב העלייה קרוב ל"מחנה העולים" בו שהו עולים חדשים מאירופה שזה מקרוב היגיעו לארץ.

בית הספא אליאנס בתל אביב

למדתי בביה"ס העממי "אליאנס" שהיה ברחוב יחיאל בשכונת נווה צדק (כיום ממוקם שם המרכז למחול ע"ש 'סוזן דלל'). לבית הספר מיסודו של ארגון"כל ישראל חברים" מצרפת, היו שלוחות בקהילות יהודיות ברוב ארצות במזרח התיכון. השיעורים התקיימו בשפה הצרפתית החל מכיתה ב' בכל המקצועות והשפה העברית הייתה שפה משנית. המשמעת הייתה נוקשה מאוד וכללה עונשים שונים ומשונים ובהם גם מכות בסרגל.

יום הלימודים היה ארוך והייתה הקפדה על קימה כשנכנס המורה לכיתה, תלמידים פנו אל המורה בגוף שלישי ובתואר "אדוני המורה". כולנו לבשנו תלבושת אחידה בצבע כחול כהה עם צווארון לבן, חוייבנו בתספורת קצרה.

בית הספר התחלק לשני ביניינים ניפרדים: האחד לבנים והשני לבנות ובחצר שביניהם חל איסור מוחלט על התלמידים והתלמידות לשוחח ביניהם, אנחנו כדרכם של ילדים היינו קצת שובבים ועליזים וכמובן מצאנו דרך לתקשר והעיקר, בוגרי "אליאנס" רכשו ידע טוב בשפות הצרפתית והאנגלית וזכו לחינוך ונימוסים טובים.

המשכתי בלימודי בתיכון "ספרא" שהיה ברחוב הנביאים בתל אביב. במסגרת לימודי הספורט גויסנו ל"הגנה" ע"י ה"מורים" לחינוך גופני, שהיו מדריכי חג"ם ומפקדים במחתרת "ארגון ההגנה" (היינו אז תחת שלטון  המנדט הבריטי) ולימים הגדנ"ע (גדודי נוער של מחתרת "ההגנה"). זה היה בכיתה ט' או י', בסביבות גיל 14 הושבעתי ל"הגנה" במחתרת, בלילה בחשאיות בביה"ס ליד תיאטרון "הבימה", בשער לחשתי את הסיסמה הסודית שנמסרה לי ונכנסתי לחדר כשפנס האיר בקושי שולחן עליו היה מונח ספר התנ"ך, לשמיעת קול של גבר חזרתי על דברי ה"שבועה" המחייבת להקדיש את חיי, כשכף ידי מונחת על ספר התנ"ך.

המשך סיפורה המלא של מרים טמיר בספר "ממעיין חיינו".

מרים טמיר ומאיה אוברהרד בתכנית הקשר הרב דורי – 2008

תמונה 1

הזוית האישית

סיפורה של מרים טמיר תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה במרכז לתלמידים מחוננים, ידיד במכללה האקדמית, תלפיות בתל אביב בשנת תשס"ח, 2008. הסיפור תועד ופורסם בספר "ממעיין חיינו" בעריכתם של המורה מוביל התכנית דוד וצלר ומנהלת המרכז יהודית גדנקן.

מילון

אליאנס
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית: Alliance Israélite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון יהודי בין לאומי הפועל לקידום חברה ערכית ושוויונית. מושב ההנהלה העולמית הוקם בפריז ונשאר שם עד היום בפריז. מטה הנציגות הישראלית של הארגון, עמותת "כל ישראל חברים", שוכן במקווה ישראל. ויקיפדיה

נווה צדק
נווה צדק היא השכונה היהודית הרשמית הראשונה מחוץ לתוואי חומות העיר יפו. השכונה נוסדה ב-1887, כמה שנים לאחר שחומות יפו נהרסו. ויקיפדיה

ציטוטים

”בסביבות גיל 14 הושבעתי ל"הגנה" במחתרת“

הקשר הרב דורי