מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תלמיד באחדות פרופסור באוניברסיטה

אילן אלדר מספר את סיפורו
חלק ממשתתפי תכנית הקשר הרב-דורי ב"אחדות"
סיפורו של פרופסור אילן אלדר על ימיו כתלמיד בבית ספר אחדות

נולדתי בעיר חיפה בשנת 1944 בחודש ספטמבר. גרתי עם הוריי בחדר אחד בעיר התחתית בחיפה בשכונת הבנקים. בחדר לא היו שירותים, אמבטיה או מטבח, דבר שהיה קיים בימים ההם. לקראת הלילה היו מוציאים מתחת למיטה של הוריי מיטה מתקפלת, ועליה ישנתי. בבוקר הלכתי לגן הילדים. אמי הייתה מבשלת במסדרון ארוך, שהיה בנוי מארגזים. היו מבשלים על פתיליה שנקראה "פרימוס". הבית היה בנוי ממסדרון ארוך והרבה חדרים. השירותים היו משותפים לכל הדיירים ועקב המחסור היו מתקלחים פעם בשבוע במקלחת המשותפת.

משפחתי הגיעה לקריית מוצקין בשנת 1952, כאשר הייתי בן 8. לבית ספר "אחדות" נכנסתי בכיתה ג' ולמדתי בבית הספר עד כיתה ח'.

בבית הספר ההיתה תנועת נוער, שהיתה שייכת לתנועה פוליטית, כמו כל תנועות הנוער בימים ההם. היא נקראה "אחדות העבודה". פעמיים בשבוע התאספנו בחצר בית הספר ועשינו "פעולות". היינו שרים שירים ומשחקים משחקים. המדריכים היו בעלי גישה פוליטית ברורה והם לא הסתירו אותה.

דבורה שגב היתה מורה משמעותית בחיי. היא לימדה אותי בכיתה ח' כמורה צעירה. היא דיברה עברית מעולה ולימדה עברית ותנ"ך.

כשהייתי בכיתה ו' (סוף 1956) פרצה מלחמה עם מצרים שנקראת "מבצע סיני" או "מבצע קדש".

היה חשש שכוחות אויב יפציצו עם מטוסים את היישובים בארץ ולכן בבית הספר תרגלנו ירידה למקלטים או תפיסת מחסות. כשהייתי בכיתה ז' נפתח בית הספר השני בקריה, על שם חיים ויצמן, ואחד ממורי בית ספרנו התמנה למנהל הראשון בו.

בן 18 התגייסתי עם כל החברים שלי שהיו בכיתתי לצבא. שירתי שלוש שנים בפלוגת חיל התותחנים נ"מ. השתחררתי בשנת 1965 ומיד נרשמתי לאוניברסיטת חיפה, שהייתה שלוחה של אוניברסיטת ירושלים. למדתי מדעי הרוח במשך ארבע שנים ואחר כך קיבלתי את התואר הראשון. תוך כדי הלימודים למדתי גם הוראה. התחלתי ללמד בבית הספר התיכון בנהריה, שם עבדתי במשך כ-4 שנים. לימדתי עברית ותנ"ך ובזמן זה התחלתי ללמוד לתואר השני. בזמן לימודיי דבורה שגב חלתה ונבצר ממנה לדבר. בעקבות מחלתה זימנו אותי להיות מורה "מחליף קבוע" מחנוכה ועד סוף השנה. ב-1972 סיימתי את לימודי התואר השני והתחלתי ללמד באוניברסיטת חיפה. הייתי באוניברסיטה 40 שנה. באוניברסיטה עסקתי במחקר וכתבתי 8 ספרים. לאחר כתיבת הספר השמיני (ספר מחקר בנושא הלשון העברית) קיבלתי את הדרגה הגבוהה ביותר בחיים האקדמיים. את שירות המילואים עשיתי כחוקר בחיל המודיעין וזאת בעקבות עיסוקי באקדמיה. מסיפורי לא ניתן להפריד את נישואיי לנילי, שהייתה בדרגת אלוף משנה בצבא הקבע ולימים ניהלה את קריית החינוך אורט בקריית מוצקין.

 

הזוית האישית

אילן אלדר, שהיה תלמיד בבית ספר אחדות, מספר לתלמידים על ימיו בבית הספר ולאחר מכן – וזאת לרגל חגיגות השמונים של בית הספר (80 שנה להקמתו).

מילון

מבצע קדש
מלחמה עם מצרים שפרצה בשנת 1956, נקראת גם מבצע סיני

ציטוטים

”דבורה שגב היתה מורה משמעותית בחיי. היא דיברה עברית מעולה ולימדה עברית ותנ"ך“

הקשר הרב דורי