מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תכנית הקשר הרב דורי היא גם הסיפור שלי

התעודה הראשוה בוגרת תכנית גרץ
"עתיד" ליאור, רחל המורה וסמדר
עשור בתכנית הקשר הרב דורי

עשור שנים להשתתפותי בתכנית
מהי תכנית הקשר הרב דורי בשבילי?
 
אני אזרחית ותיקה, מוותיקות משתתפי תכנית הקשר הרב דורי. כבר כעשור שנים, שאני לוקחת בה חלק. בכל שנה השתתפתי בתכנית בבית ספר אחר, לפעמים בערים שונות. בתל אביב, ברמת גן ובגבעתיים. השנה בתי, ספרה לי שהתכנית מציינת חמש עשרה שנות פעילות. היא התחילה לפעול במשרד החינוך, לפני חמש המשרד לאזרחים ותיקים, אימץ את התכנית והחלו להפעילה בשיתוף בית התפוצות.
 
במהלך כל שנות השתתפותי בתכנית הקשר הרב דורי, נתרמתי והתפתחתי. למדתי במרוקו באליאנס. בצרפתית אני שולטת מצוין בשפה. בישראל כשהגענו למעברת כפר חסידים, כבת בוגרת בכורה, נאלצתי לצאת לעבוד בגיל צעיר ולעזור בפרנסת המשפחה. לא למדתי בצורה מסודרת את השפה העברית. בעשר שנות השתתפותי בתכנית, השפה שלי השתפרה, אני כותבת ומחברת נאומים לימי הולדת ומפגשי מועדון ויצ"ו בהם אני משתתפת. אני מגייסת, כל השנים, את כל חברותי בויצו וכולן מצטרפות לתכנית הקשר הרב דורי ולא לשנה אחת. הן ממשיכות  להגיע בכל שנה, לכל בתי הספר בעיר רמת-גן.
הסיפור של התכנית הוא גם סיפור ההתפתחות והצמיחה שלי. וזו ההזדמנות לספר על התחנות שעברתי בדרך במהלך השנים, שבה גם התכנית עברה כל כך הרבה שינויים. בעזרתה של בתי ונכדתי עדי, איתה השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי, העלנו את סיפור עשור השתתפותי בתכנית.
בתחילת הפעלת התכנית , סיפרנו סיפורינו לתלמידים. הם עזרו לנו להעלות את סיפורנו למצגות. רק בשנים האחרונות. פתחו בבית התפוצות את מאגר סיפורי מורשת. יש לי כמה סיפורים מתועדים מהשנים האחרונות.  
בכל בית ספר בו השתתפתי בתכנית, הייתה פעילות מיוחדת. בכל בית ספר חוויה אחרת.
 
בית ספר "גרץ" – 2006-2007 בית הספר הראשון בו השתתפתי בתכנית , למיטב זיכרוני היה "גרץ" בתל אביב. זו הייתה כתה של תלמידים מחוננים.  המורה שהנחתה אותנו הייתה, חגית קוברסקי. אני זוכרת היטב את המפגשים., שהיו מאוד מרגשים. שם בפעם הראשונה התחלתי ללמוד מהו מחשב בכלל. אני זוכרת בהתרגשות את הסיור שלקחו אותנו בבית הפלמ"ח בתל אביב ובמיוחד אני זוכרת את ההתרגשות במפגש הסיום כשקבלתי בפעם הראשונה. תעודת בוגרת קורס. "מומחית למחשבים" ומתנה פד למחשב עליו הודפסה תמונת הקבוצה שלנו.
תמונה 1
 
התעודה הראשונה שלי כבוגרת התכנית בבית ספר גרץ, תל אביב, 2007
 
מבית ספר גרץ אני זוכרת את המשפט של התלמידה המקסימה שאמרה: "למדתי היסטוריה שלא כתובה בספרי היסטוריה".
 
בית ספר עתיד – בבית ספר עתיד השתתפתי בתכנית מספר פעמים, בשנים 2008 ו- 2010. הפעם הראשונה בשנת 2008. משנה זו זוכרת את התלמידה המנחה שלי ליאור. תמונתנו המשותפת אצלי על שולחן המחשב בסלון. עליה היא כתבה לי: "ללבנה, לתלמידה המצטיינת שלי, מרץ 2008 מליאור".
תמונה 2
המנחה שלי בבית ספר עתיד, רמת גן, ליאור שרמר 2008
 
בית ספר החשמונאים, 2009, גם בבית ספר זה השתתפתי בתכנית מספר שנים  בהדרכתה של המורה שירי קמינוף והמתנדב מרטין.  
 
תמונה 3
בתכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר חשמונאים, ברמת-גן 
 
בית ספר עתיד, בשנת 2010. בשנה זו היגיעה לארץ אשה חשובה, והיה כנס בבית ספר "אהל שם". המורה רחל הירש והמנהלת סמדר ביקשו ממני לבוא והציג בפניה את התכנית בשפה הצרפתית. יחד עם המנחה הצעירה שלי ליאור שרמרהשתתפנו באירוע. בסרט, אני מספרת לגב' אודיל דה שלנדר, אורחת משרד החינוך, אשר באה לביקור, כנציגת ה- EUN– רשת משרדי החינוך של האיחוד האירופי. היא התרשמה מאד מהתכנית. 
לבנה מספרת על התכנית בצרפתית לגב' אודיל דה שלנדר נציגת ה- EUN . רשת משרדי החינוך של האיחוד האירופי. 10 מאי 2010.
תמונה 4
לבנה עם גב' אודיל דה שלנדר נציגת ה- EUN 
תמונה 5
  עם מנהלת בי"ס עתיד, סמדר נחמיאס, המורה רחל הירש והתלמידה המנחה ליאור
 
מבית ספר המתמיד ברמת-גן, אני זוכרת את המדרגות עלינו שלוש קומות, התעמלות בוקר. מה שלא מנע מאיתנו להפסיד אף מפגש חשוב עם התלמידים היקרים. 
תמונה 6
                                          תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר המתמיד ברמת-גן
 
בית ספר הבילויים, אני זוכרת את המורה ורד ורון המקסימה, שנותנת אהבה מכל הנשמה. את מנהל בית הספר מיכאל פינטו, שהפך לחבר וגם ידיד ונתן לכל אחד מאיתנו  המבוגרים כבוד של מלכים.  עם ורד תיעדנו סיפורי רמת גן ויצאנו לסיור בבית קרניצי , ראש העיר הראשון.
 
תמונה 7
                               הסיור בבית קרניצי בתכנית הקשר הרב דורי, בית ספר הבילויים, רמת-גן
מבית ספר עליות, אני זוכרת את המפגשים עם התלמידים היקרים. שם עבדנו על מצגות. במיוחד זכורים לי האזרחים הותיקים בנו וניסים ששם מתנדבים ולאזרחים הוותיקים עוזרים.
 
בית ספר עתיד, 2012, בפעם השלישית. הטכנולוגיה מתקדמת והמורה רחל הירש, בהנחיית התלמידים פותחת לנו האזרחים הותיקים בלוגים לתיעוד סיפורים. בלוג זה פתחתי במסגרת התכנית בה השתתפתי תכנית "קשר הרב דורי" בביה"ס עתיד ברמת גן, 2012 בעזרתו של התלמיד עילאי צוברי , תלמיד כתה ז/2 שעזר לי לתעד את הסיפורים שלי, ובהנחייתה של המורה המקסימה רחל ניזינסקי, הירש.
לבלוג קראנו:"הבלוג של לבנה"
 
תמונה 8
 
תיעוד סיפורים במאגר סיפורי מורשת בבית התפוצות
תיעוד סיפור  ראשון, 2012, במאגר סיפורי מורשת על החיים במעברות – מ"שער עליה" ל"כפר חסידים" 
עם התלמיד עילאי צוברי בבית ספר עתיד, רמת-גן רחל ניז'ינסקי .
 
פתיחת הבלוג, בעזרתו של התלמיד עילאי צוברי, הייתה נקודת תפנית משמעותית. אחרי חששותיי המרובים מחשיפת סיפורים באוויר הפתוח. הבנתי את היתרון העמום בבלוג שבו ניתן ל הוסיף עוד ועוד סיפורים.
הביטחון, הוליד שימוש נוסף בטכנולוגיה, ונוספה לי עוד סביבה – פייסבוק ברוך הבא !
 
תמונה 9
הפייסבוק מאפשר לי לשמור על קשרים, עם אחי ובני המשפחה הרחוקים והקרובים, כי אני כבר כמעט בת שמונים. 
 
בית ספר החשמונאים, בשנה זו בה השתתפתי בתכנית התקיים ביקור של משלחת משטרסבורג, צרפת. הם ביקרו בבית הספר ורצו להכיר את תכנית הקשר הרב דורי. הביקור התקיים בתאריך. 10.12.13. שמחתי על ההזדמנות להציג את התכנית בפניהם לבקשת המנהלת, בשפה הצרפתית.
  
תמונה 10
                                              לבנה עם חברי המשלחת משטרסבורג, צרפת

 סרט: ביקור המשלחת משטרסבורג , צרפת, בבית ספר חשמונאים.

יגאל אלון, גבעתיים, 2013 – תחנה משמעותית סוף סוף זכיתי להשתתף שוב בתכנית והפעם עם נכדתי הצעירה עדי אברמוב היקרה.
בכל התחנות בכל השנים בהם השתתפתי בכל המפגשים, בבתי הספר השונים, זכיתי למנחים צעירים ותלמידים יקרים. ובשנת 2013- 2014 , בפעם הראשונה יחד עם נכדתי היקרה עדי אברמוב מבית ספר, יגאל אלון בגבעתיים. עדי בשמחה עזרה לי ללמוד  דברים חדשים, ויכולנו יחד להוסיף סיפורים לבלוג ש התלמיד עילאי פתח עבורי בבית ספר עתיד ברמת -גן.
תיעוד סיפור השני, 2013 שלי במאגר בית התפוצות והפעם השתתפתי עם נכדתי עדי סבתא לבנה בלוגרית ! .

תיעוד הסיפור השלישי , הקדשנו לסבא אברהם ז"ל, שעדי נכדתי לא זכתה להכירו. עדי תיעדה את סיפורו של הסבא: "אברהם אלמליח – הסבא שלא הכרתי ".
 
אם אתם סקרניים לשמוע את שאר עשרות הסיפורים שסיפרתי. הם נמצאים בבלוג עליו סיפרתי
העשרה
תכנית הקשר הרב דורי : אתר התכנית בבית התפוצות
"תכנית הקשר הרב דורי בונה גשר ערכי בין דורי ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידי ביה"ס לבין האוכלוסייה המבוגרת, באמצעות הסביבה הטכנולגית. התכנית מופעלת על ידי משרד החינוך בשיתוף מינהל מדע וטכנולוגיה והמזכירות הפדגוגית, המשרד לאזרחים ותיקים ומוזיאון בית התפוצות."
 
תשע"ה

מילון

תכנית הקשר הרב דורי
תכנית הקשר הרב דורי בונה גשר ערכי בין דורי ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידי ביה"ס לבין האוכלוסייה המבוגרת, באמצעות הסביבה הטכנולגית. התכנית מופעלת על ידי משרד החינוך בשיתוף מינהל מדע וטכנולוגיה והמזכירות הפדגוגית, המשרד לאזרחים ותיקים ומוזיאון בית התפוצות.

ציטוטים

”תכנית הקשר הרב דורי - תכנית שעוזרת לכל האנשים, האזרחים הותיקים בכל הארץ.“

הקשר הרב דורי