מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תיעוד מורשת יהודי הודו – קהילת בני ישראל

סבא ראובן שלום עם הנכד אורי
משפחת שלום בהודו בעיר קראצ'י
נולדתי בהודו

נולדתי בשנת 1935 בהודו. 
 
בין הודו לפאקיסטן
בשנת 1947 חילקו את הודו לשני חלקים להודו ופקיסטן. אחרי אירוע היסטורי זה עברתי להודו מכיוון שבפקיסטן היו מוסלמים. בהודו אף פעם לא שמענו על אנטישמיות מכיוון שבדת הינדו היו נותנים כבוד לכל דת. גרתי  בעיר בהודו שנקראת פונה ושם הלכתי  ללימודים  ועשיתי את רוב העיסוקים בעיר פונה. אחרי זה נסעתי  לניו דלהי לעבוד שם.
 
העלייה לארץ
בשנת 1964 עליתי לארץ ישראל. עליתי לארץ ישראל  מכיוון  שהרגשתי שארץ ישראל קרובה לליבנו כך הרגישו כל בני  משפחתי. גם פה עבדתי כמה זמן ואז הפלגתי באנייה לכל מיני מקומות בעולם. לבסוף אחרי נדודים, בשנת 1968, נשארתי לגור בארץ והתחלתי לעבוד.
איך פגשתי את אשתי?
אני פגשתי  את רחל בתקופת הלימודים בחיפה, נפגשנו במועדון שמדברים שם אנגלית. רחל באה מנורבגיה לעשות שנה של התנדבות בקיבוץ. היא התנדבה בכל מיני תחומים. בתום שנת ההתנדבות  בקיבוץ, אחרי זה רחל חזרה לנורבגיה. בשנת 1969רחל חזרה שוב לארץ והפעם יחד עם אימא שלה ואחותה הקטנה. אנחנו חדשנו את הקשר, באותה שנה אני ורחל התחתנו בארץ.
 
יהדות הודו
יהדות הודו: בני ישראל באו להודו באנייה כדי לעשות עסקים. הייתה תקלה באנייה והאנייה התפרקה. ושבע זוגות שהיו על הסירה עלו לחוף. השאר לא הצליחו להגיע לחוף. מי שהצליח קיבל עזרה מאנשים הודים שגרו במערב הודו באזור שניקרא קונקאן.
 
אחר כך 'בני ישראל' (כך נקראו היהודים בעיני עצמם) עבדו בייצור שמן. ההודים לא ידעו על דת היהודים. ההודים כינו את 'בני ישראל '"שנבר טילי"  שנבר בהודית זה שבת וטילי זה מישהו שעובדבשמן. מכוון שבני ישראל לא עבדו בשבת ההודים כינו אותם כך. לא היה לבני ישראל תורה, תנ"ך ,תפילין ועוד כל תשמישי הקדושה, הכל אבד עם טביעת האנייה.
 
אזור קונקאן
באזור קונקאן היו כ –  200 כפרים. אחד מהכפרים היה כפר שניקרא אליבג. היהודים היחידים שהיו שם זה שבעת הזוגות שניצלו מהאנייה שטבעה. הכפר היה ידוע ככפר יהודי והיהודים היו מחזיקים חזן ושוחט. בבית בכנסת היו תפילות כל ימים טובים ושבתות.
 
אליהו בירנבוים אשר ביקר בכפר בסוף שנת 2006 מתאר את גאוות היהודים של המשפחות הגרות במקום אשר לעבר המפואר של הכפר. בקלורקר בקהילה היו לוי ושוחט. בקלורקר למד לשחוט במיוחד לקהילה. אחד ממנהגי יהודי אליבג: הם נהגו בפסח למרוח דם על המשקוף כמו 'בני ישראל ' כשהם היו במצרים. אחד מהאישים החשובים ליהודי אליבג הוא  שמואל יחזקאל. הוא הקים את הבית כנסת הראשון שנקרא "שער הרחמים" בשנת 1796 וצאצאיו היו בני קהילה כמאה שנה תחת השם המתואר "כמודאן מוקאדם" שעבר בירושה.

מילון

"כמודאן מוקאדם"
שם הקהילה בהודו בעיר קונקאן

ציטוטים

”בכל מצב נשמור על היהדות!“

הקשר הרב דורי