מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחפושת פורים

סבתא חנה והנכד מורג
סבתא חנה בילדותה
אירועים וחויות בעקבות התחפושות לפורים

שמי חנה, למדתי בבית ספר ׳הבונים׳ בקריית ביאליק. החג הכי אהוב עלי מאז שהייתי קטנה הוא חג הפורים. אמי התחילה להכין את התחפושת חודש לפני החג. התחפושת נשמרה בסוד עד ליום ההתחפשות.

אימא שלי הייתה מאוד יצירתית יחסית לאותה תקופה, ואני זוכרת שתמיד רצתה שאני אהיה מיוחדת. לכן כל תחפושת שיצרה לי, הוסיפה לה את התואר: "מלכה". התחפשתי למלכת העולם: חצאית תכלת שתפרה לי וחולצה תכלת. עליה חברה של אמי שידעה אנגלית רשמה על התחפושת שמות מדינות בעולם ועל הראש היה לי כתר שכתוב עליו: ״מלכת העולם״. התחפשתי למלכת יום ולילה -תחפושת חצי לבנה וחצי שחורה עם כתר של שמש וירח. התחפשתי למלכת הפרחים – כל התחפושת עם פרחים שאימא שלי ייבשה חודשים מראש. התחפשתי למלכת ישראל. מאד אהבתי את התחפושת, כי חברה של אמי, שהסתירה את שמלת הכלה שלה בתקופת השואה במקום מסתור, חזרה אחרי השואה לבית הזה (כמובן שגרו שם זרים פולנים) ומצאה את השמלה. מאחר ולא היו לה ילדים, היא נתנה את השמלה של אימא שלי ואני השתמשתי בה מספר שנים בשמות שונים לתחפושת.

אחי אברהם התחפש פעם ל"שום דבר". אימא שלי הדביקה לו על הבגד קטעי עיתון דבר וגם עשתה לו כובע עם שום. התחפושת הייתה יצירתית מאוד אבל עם ריח לא נעים.

אחי ואני מחופשים

תמונה 1

בכיתה ה' אמי החליטה שאהיה מלכת הממתקים. אספנו ניירות של סוכריות של שוקולד צבעוניים, והיא הדביקה אותם על הבגד שתפרה וגם על הכתר. כשהתחפושת עדיין לא הושלמה, החליטו שתי חברות מהכיתה לבוא לבקר בביתי. פחדתי שיגלו איזו תחפושת יש לי. ביקשתי מאימא שתסתיר אותה מתחת למיטה אבל אימא שלי החליטה לשים אותה בקופסת הלחם על המקרר. למחרת אני ואחי הלכנו לבית הספר והוריי הלכו לעבודה. אני חזרתי ראשונה הביתה, פתחתי את הדלת ונדהמתי לראות מיליוני נמלים ג'ינג'יות על המקרר ועל קופסת הלחם. רצתי לאימא שלי שעבדה במפעל "אתא" (היום נמצא איפה שהקיריון), גרנו לא רחוק. אימא חזרה איתי וגררנו את המקרר והקופסא לחצר והשפרצנו מים כדי לגרש את הנמלים.

זה לא עזר. שכנים שהגיעו שפכו דלי נפט וגם דלי סולר, אבל נאלצנו לזרוק את המקרר. הסתבר שמה שנשאר מהתחפושת שלי היה שאריות מתוקות של סוכריות שהביאו את הנמלים. לאחר מכן אימא תפרה לי שוב את התחפושת ואבי רכב על אופניו ל"מפעל שוקולד השחר" והביא ניירות צבעוניים לתחפושת, אבל במפעל השחר ביקשו שנפרסם אותם ונתנו לאבי מכסים ומדבקות עם השם "השחר". אמי תפרה לאחי אברהם תחפושת ״מלך שוקולד השחר״.

חגיגת פורים בילדותי

תמונה 2

הזוית האישית

מורג: סבתא שלי עשתה עבודה טובה ונהדרת והיא סבתא אלופה.

מילון

השחר העולה
השחר העולה היא חברה ישראלית המייצרת ממתקים המבוססים על שוקולד וכן ממרחים שונים. המוצר המזוהה עם החברה יותר מכל הוא ממרח השוקולד "השחר העולה", אותו היא מייצרת מאז 1955. מותג זה מחזיק בנתח שוק משמעותי משוק ממרחי השוקולד בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל תחפושת שאימא יצרה עבורי, הוסיפה לה את התואר: "מלכה"“

הקשר הרב דורי