מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחפושות של סבא אבישי

קיבוץ מרום גולן
בית ספר חביב בו למד סבא
תיעוד של סבא במשך שהייתו בקיבוץ מרום גולן

שמי עידן פרייד אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלי אבישי, במפגשים שמעתי סיפורים רבים מסבא בחרנו להעלות את הסיפורים שסבא סיפר לי על תחפושות. התחפושת בילדותו בחג פורים ועל התחפושת שלו כהורה…. בקיבוץ מרום גולן.

סבא מספר:

מעשה בתחפושת

"שמי אבישי פרייד, בילדותי למדתי בבית ספר חביב בראשון לציון"בית הספר "חביב" בראשון לציון הוא בית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ ישראל שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית. בית הספר נוסד בשנת תרמ"ו (1886) ופעיל עד היום". (ויקיפדיה)

תמונה 1

בהיותי בכיתה ד' נאמר לנו להגיע מחופשים למסיבת הפורים שאמורה להתקיים בעוד כ- 10 ימים. מכיוון והורי היו עסוקים בפרנסת הבית ולא יכלו להתפנות ולעזור לי בהכנת תחפושת נגזר עליי להכינה בכוחות עצמי.

בשנים ההן היה מקובל לוח מודעות שכונתי, עליו נתלו מודעות על כל סוגי הפעילות הצפויות בשכונה בתקופה הקרובה. החלטתי להתחפש ללוח מודעות. בקשתי מאמי שתתן לי חליפת בגדים משומשת ומקולקלת (חולצה ומכנסיים). אמי מצאה לי חליפת בגדים, הנחתי על הרצפה מרחתי דבק (אותו הכנתי לבד מקמח ומים).

לקחתי עיתונים ישנים מהם גזרתי מודעות שונות והדבקתי אותם על גבי החליפה. לאחר מספר ימים, כשהתחפושת התייבשה הכנתי גם כובע מנייר עיתון לבשתי את התחפושת הזו ואיתה הסתובבתי בכל רחבי ראשון לציון.

סבא מספר על התחפושות בקיבוץ רמת הגולן:

"בשנת 1980 שהינו בקיבוץ מרום גולן. בננו הבכור, חיים שהיה אז בכיתה ד' למד את קורות העלייה לארץ ישראל. במשך הלימוד הם למדו את קורות העלייה ממדינות ערב השכנות.

בסיום הלימודים שלהם אנחנו ההורים התחפשנו, הערנו את כל ילדי הכיתה, סיפרנו להם שהגיעה שיירת עולים מהגבול. הם יצאו לקראת השיירה במטרה לעזור לעולים. אנחנו כהורים, שהיינו מחופשים, כל הורה לקח את ילדו על מנת שיעזור לו. הילדים לא הכירו את הוריהם המחופשים. שמחה רבה הייתה כשהגענו לקיבוץ ולילדים הסתבר שהם מלווים את הוריהם המחופשים שלא הכירו אותם.

הזוית האישית

עידן פרייד מביא את סיפורו של סבא אבישי.

מילון

מְרוֹם גּוֹלָן
מְרוֹם גּוֹלָן הוא קיבוץ של התנועה הקיבוצית המאוחדת הנמצא בצפון רמת הגולן. היישוב נמצא לרגלי הר בנטל, בגובה של כ-1,000 מטרים מעל פני הים. מצפון לקיבוץ נמצאת שמורת בְּריכת בַּראון, ומדרום מזרח לקיבוץ נמצאת שמורת הר אביטל.

בית ספר חביב
בית הספר "חביב" בראשון לציון הוא בית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ ישראל שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית. בית הספר נוסד בשנת תרמ"ו (1886) ופעיל עד היום.

ציטוטים

”הורי היו עסוקים בפרנסת הבית ולא יכלו להתפנות ולעזור לי בהכנת תחפושת“

הקשר הרב דורי