מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחביבי ילדותי – חובב אוספים

אנחנו וגרשון
אני בילדותי
בתקופת הנעורים שלי היו לי הרבה תחביבים
 שמי גרשון
  אני גרשון בנם של שרה ושכנא ז"ל, הורי עלו בגפם לארץ   מליטא ורוסיה בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת, כל אחד בדרכו, כאן בעיר תל-אביב נפגשו נישאו. העתיקו את המקום מגוריהם מתל אביב לבת ים , זאת בעקבות העסקתו של אבי בבית החרושת "פאקא " ליצור כוהל ,חומצת פחמן וחמרי אפייה . התגוררנו בבית קטן ובודד סביב לנו דיונות של חול . כאן  נולדתי. ילדותי עברה עלי בחברת הילדים בגן הילדים , ובשוטטות ומעקב אחרי בעלי חיים ששכנו בחולות והם היו רבים .
 
העיר בת ים 
משפרצה מלחמת העצמאות , הותקפה העיר בת ים מדרום על ידי הערבים תושבי יפו, שהתבצרו בתוך עמדות. הערבים הפגיזו  וצלפו על הרחובות העיר ועל בתיה . את ביתנו ביצר אבי בשקי חול ואימי השגיחה עלינו פן נחשף לאיום הירי . רק בסוף חודש אפריל 1948. הוסר האיום מין העיר , לאחר שחטיבת גבעתי כיתרה את העיר יפו מדרום ותושביה נמלטו מבתיהם .כל תושבי העיר שבו לשגרת החיים. ב-15 במאי  1948 הכריז דוד בן- גוריון על הקמת מדינת ישראל, זוכר אני את שימחת התושבים שיצאו בריקודים, שרו שירים,  התחבקו והתנשקו, יצאו מגדרם מרוב שימחה.
 מדינת ישראל – עצמאות
משפרצה מלחמת העצמאות , הותקפה העיר בת ים מדרום על ידי הערבים תושבי יפו, שהתבצרו בתוך עמדות. הערבים הפגיזו  וצלפו על הרחובות העיר ועל בתיה . את ביתנו ביצר אבי בשקי חול ואימי השגיחה עלינו פן נחשף לאיום הירי . רק בסוף חודש אפריל 1948. הוסר האיום מין העיר , לאחר שחטיבת גבעתי כיתרה את העיר יפו מדרום ותושביה נמלטו מבתיהם .כל תושבי העיר שבו לשגרת החיים. ב-15 במאי  1948 הכריז דוד בן- גוריון על הקמת מדינת ישראל, זוכר אני את שימחת התושבים שיצאו בריקודים, שרו שירים
תחביבי 
גדלתי במשפחה שהעניקה לי חופש לבחור את תחביבי , לשוטט בחולות ולמצוא מטבעות עתיקות , חרסים, ולעקוב אחרי בעלי חיים וצמחים. בדורנו הייתה  " אופנה " של יצירת אוספים כמו – בולי דואר , מטבעות , מפיות נייר , עטיפות מסטיק , קופסאות גפרורים וכו'.   האוסף הראשון שלי היה בולי דואר , שנאספו  מדברי דואר שנתקבלו אצלנו או אצל מכרנו וגם חברי  שמרו אותם עבורי וכן הייתי מנוי ב"שרות הבולאי".
שימור וגידול בעלי חיים
תמיד מצאתי עניין בבעלי חיים, בגיל 13 לערך אימצתי לי תחביב נוסף, שימור וחקר בעלי חיים ובהמשך למדתי לפחלץ בעלי חיים. האוסף הגדול נתרם לחברה להגנת הטבע וחלק אחר נתרם לבית הספר בבת ים.כל חיי גיליתי  התעניינות רבה בטבע הסובב אותנו, טיילנו ברחבי הארץ וחרשנו את נופיה את האהבה זו הנחלנו לילדינו ולנכדותינו.
תמונה 1
חובב אוספים 
האוסף הראשון שלי היה בולי דואר, שנאספו מדברי דואר שנתקבלו אצלנו או אצל מכרנו וגם חבריי שמרו אותם עבורי וכן הייתי מנוי ב"שרות הבולאי" שהינו  הגוף האחראי על הנפקת בולי דואר חותמות דואר ומעטפות היום הראשון ועל הבולאות בדואר ישראל .ברשותי אוסף נכבד של בולים ומעטפות הנושאות חותמת היום הראשון של הנפקת הבול. הבולים טומנים בחובם אוצר עצום של ידע אודות אירועים היסטוריים, אישים מפורסמים, ו….. אוסף נוסף הינו אוסף מטבעות מרחבי העולם והן מתקופות קודמות. בעלי ערך היסטורי ומעוררי עניין.
תמונה 2
הגינה שלי 
רגע לפני שפרשתי לגמלאות, החליטה רעייתי יפה ל"דאוג" לילה הגשמת חלום לעסוק בתחום הכל כך קרוב לליבי והעניקה ליבת שורה, גינה נטושה בפרויקט "גינה לתושב" בראשון לציון. ה"גינה" שטחה 100 מ"ר, בשלב ראשון רכשתי ספרים העוסקים בנושא גידולים חקלאיים, מהם שאבתי מידע וידע, שהרי "ראשית מעשה במחשבה תחילה".
 בשלב השני נעקרו העשבים השוטים והקוצים, בשלב השלישי התחלתי בהכנת האדמה לשתילה ולזריעה, שכללו עידור, ודישון. את השטח חילקתי לשניים עשר ערוגות. בהן הנחתי צנורות השקייה וליד שעון המים התקנתי מחשב השקיה בו אני מתכנת את זמני ההשקיה על פי עונות השנה. לאחר תום ההכנות הגיעה העת לשתילת שתילים צעירים או לזרוע זרעים. תחילה הקמנו בביתנו מנבטה בה הנבטנו זרעי ירקות ואותם העברנו לשתילה בגינה.  בערוגות אני שותל את שתילי הירקות על פי עונות השנה:  גידולי החורף –  אפונה , בצל , גזר ,חסה , כרוב, קולרבי , עלי סלק, סלק, צנוניות, שומר,  תות שדה ותפוחי אדמה .  גידולי הקיץ – מלפפון, מלון, אבטיח, עגבנייה, פלפל,קישוא, תירס ודלעות מסוגים שונים. ועשבי תבלין.
 בערוגות אני שותל את שתילי הירקות על פי עונות השנה:  גידולי החורף –  אפונה , בצל , גזר ,חסה , כרוב, קולרבי , עלי סלק, סלק, צנוניות, שומר,  תות שדה ותפוחי אדמה .  גידולי הקיץ – מלפפון, מלון, אבטיח, עגבנייה, פלפל,קישוא, תירס ודלעות מסוגים שונים. ועשבי תבלין.
תמונה 3
תמונה 4
נכדותינו
לנו חמש נכדות, נועה ויעל הלומדות כאן בביה"ס "שקמה", אורי, שירי ורוני הגרות בעיר מודיעין, ובאביב אנו מצפים לנכדה שישית.  אני מבלה שעות רבות בחברת נכדותי, מלמדן, משחק איתן, מספר סיפורים ונותן הסברים. מטייל איתן בטבע ובקיץ כולנו  מבלים על שפת הים. אני נהנה מאוד בחברתן, אומנם  "אין הנחתום מעיד על עיסתו",  אולם הפעם העיד ואומר שאני הסבא הטוב בעולם, עבורן.
תמונה 5

מילון

תחביבים
העיסוקים שלי

ציטוטים

”"אפשר ללמוד מכל אדם"“

הקשר הרב דורי