מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות שושלת מרשוב

סבתא עדנה והנכדה הילי
סבתא עדנה מסיימת לימודי אחות
סבי אהרון מרשוב היה הרופא הראשון של המושבה

משפחתי עלתה מרוסיה בשנות ה-20 לעיר רחובות. סבי אהרון מרשוב היה הרופא הראשון של המושבה רחובות. אבי שמואל למד בתיכון חקלאי מקווה ישראל וכאשר סיים הוצא לו לעלות לקרקע ולייסד את המושבה קדימה שבה נולדתי.
 
ממייסדי המושבה קדימה 
שמי ניתן לי עדנה, הייתי בין הילדים הראשונים במושבה. המושבה קדימה הוקמה על ידי גרעין בוגרי מקווה ישראל וביניהם אבי הקימו תשתיות, כבישים, תאורה, פרדסים, מבנים ציבוריים, גני ילדים ובית ספר. לאט לאט הצטרפו הרבה משפחות למושבה.
במושבה נולדו לפני חמישה ילדים ובגיל 3 היינו בגן בערך 10 ילדים. כולם חברים של כולם. שיחקנו בשלוליות בוץ ובנדנדות מלוחות עץ פשוטים. קוביות עץ שההורים הכינו לנו. כל הילדות שלי הייתה טבולה בנוף ירוק שרובו פראי ובחלקו מתורבת, כל זאת בשילוב של רפת מלאה פרות, לולים עם תרנגולות וגני ירקות ופרות .
 
לי היה אבא מיוחד. בשבילי הוא היה גם חבר וגם אבא. לעולם לא אשכח את אשר העניק לי בילדותי. יחד אתו  הכנתי במכונה ביתית חמאה, גלידה, גבינות … הוא לימד אותי לחלוב פרות ולצאת איתן למרעה. כשהתחלתי ללכת לבית הספר תמך בי לאורך כל הדרך …בית הספר היסודי היה במושבה מבנה פשוט. היו בו רק שמונה חדרים די קטנים. חדר מנהל קטן ושולחן עם כיסא. הילקוט שלנו היה פשוט מחולק לשני תאים. קלמר עץ פשוט עם תריס פתיחה וסגירה. בכיתה היינו 14 ילדים . לתיכון נסענו ללמוד בהדסים ובנתניה.
 
כשסיימתי את ביה"ס התיכון בחרתי ללמוד את מקצוע האחות גם מתוך נטייה אישית וגם נטייה משפחתית. במשפחת אבי היו חמישה רופאים ושתי אחיות. למדתי את המקצוע  אחות מוסמכת בבית החולים העמק עפולה. מכן התמחיתי במקצוע המיילדות. עבדתי בחדר לידה, עברתי לבית חולים תל השומר משם לבריאות הציבור.
 
בשנות ה-50 שלי למדתי לתואר את לימודי גריאטריה – תורת ההזדקנות שבא עסקתי קרוב ל-20 שנה .ילדתי את שלושת ילדי בבית חולים עפולה גם כשכבר לא עבדתי שם. הבן האמצעי שלי זהר הוא האבא של נכדתי, הילי שאיתה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. בני הגדול נעם ובתי הקטנה ורד.
 
הנושא שבחרתי לספר עליו בתכנית הוא זיכרונות ילדותי, כשהדמות שהשפיע עלי ביותר בילדותי  הוא אבי. הוא  היה הדמות שלוותה אותי בכל שנותיי. הוא שנתן לי את כל מה שרציתי ויכולתי והגעתי. גם לילדי היתה הזכות להנות מדמות נערצת שאין כמותה מודל לחיקוי לכל ילד למבוגר ולזקן.
משוב תכנית הקשר הרב דורי 
משוב הילי לידובסקי:
"אני מאוד נהניתי לעבוד עם סבתא ולחוות איתה את הפרויקט הרב דורי.אני מאוד נהניתי מהשיתוף פעולה שלי ושלה, היא סיפרה לי הרבה על אבא שלה ועל הילדות שלה. תוך כדי העבודה גם צחקנו וגם עבדנו, ללא קשיים מיוחדים. 
 
משוב של סבתא עדנה מרשוב לידובסקי:
"הפרויקט "הקשר הרב דורי" תורם רבות לקשר המשפחתי, לסיפורים שלא ידעו אודות משפחתם ממקור ראשון בשנים קודמות של המדינה עד היום הזה . היה לי עונג רב להשתתף בפרויקט עם נכדתי הילי , תוך ליווי והדרכה של המורה ליביה צנגוט. 
 
העשרה
המושבה רחובות: " רחוֹבוֹת היא עיר במישור החוף הדרומי בישראל. היא הוקמה כמושבה בשנת 1890 על ידי עולים מפולין שהתארגנו במסגרת חברת "מנוחה ונחלה", על עשרת אלפים דונם מאדמות דוראן, שנקנו על ידי יהושע חנקין, מבעליהן, בוטרוס רוק, שהיה ערבי נוצרי. ב-1914 אוכלוסיית המושבה מנתה 955 תושבים. רחובות הוכרזה כעיר בשנת 1950‏. העיר חברה בארגון פורום ה-15".
 
קדימה- מושבה: "קדימה היא מושבה בשרון, דרומית-מזרחית לנתניה וצפונית לכפר סבא, מזרחית לכביש 4. מאז 2003 מהווה קדימה חלק מהמועצה המקומית קדימה-צורן.
קדימה נוסדה ב-5 ביולי 1933 כמושבה חקלאית ביוזמתו של יהושע חנקין, שהיה אז מראשי חברת הכשרת היישוב. מקור השם בדבריו של חנקין לאחר רכישת האדמה: "צעדנו צעד קדימה" 
ראשוני המתיישבים הגיעו לקדימה ממושבות הברון, ממושבי השרון הצפוני וממושבות ותיקות אחרות.
תכנית הקשר הרב דוריתשע"ו, 2015
מורה מובילה לביאה צנגט
מדריכה יישובית איילת שחק

מילון

מקווה ישראל
מקְוֵה יִשְׂרָאֵל הוא בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל. בית הספר הוקם על ידי קרל נטר בשנת 1870, ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים.

רחובות
רחוֹבוֹת היא עיר במישור החוף הדרומי בישראל. היא הוקמה כמושבה בשנת 1890 על ידי עולים מפולין שהתארגנו במסגרת חברת "מנוחה ונחלה", על עשרת אלפים דונם מאדמות דוראן, שנקנו על ידי יהושע חנקין, מבעליהן, בוטרוס רוק, שהיה ערבי נוצרי. ב-1914 אוכלוסיית המושבה מנתה 955 תושבים. רחובות הוכרזה כעיר בשנת 1950‏. העיר חברה בארגון פורום ה-15.

קדימה, מושבה
קדימה היא מושבה בשרון, דרומית-מזרחית לנתניה וצפונית לכפר סבא, מזרחית לכביש 4. מאז 2003 מהווה קדימה חלק מהמועצה המקומית קדימה-צורן. קדימה נוסדה ב-5 ביולי 1933 כמושבה חקלאית ביוזמתו של יהושע חנקין, שהיה אז מראשי חברת הכשרת היישוב. מקור השם בדבריו של חנקין לאחר רכישת האדמה: "צעדנו צעד קדימה" ראשוני המתיישבים הגיעו לקדימה ממושבות הברון, ממושבי השרון הצפוני וממושבות ותיקות אחרות.

ציטוטים

”הנושא שבחרתי הוא זיכרונות ילדותי כשהדמות שהשפיע עלי ביותר בילדותי הוא אבי“

הקשר הרב דורי