מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דורית צמח עלתה מעיראק

כיכר השחרור בבגדד - ויקיפדיה
בגדאד שם נולדה סבתי
עליה לישראל

שמי ליהיא שרייבר, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת עבודת שורשים שעשינו בבית הספר, יחד עם סבתי דורית צמח. סבתא דורית נולדה בשנת 1942 לבית משפחת כהן בעיר בגדאד שבעיראק. המשפחה עלתה לישראל בשנת 1962.

רקע – יהדות עיראק

"לאחר החלטת החלוקה של האו"ם וכתוצאה מפרוץ מלחמת העצמאות, ולאחריה הקמת מדינת ישראל ב-1948, התגברה הרדיפה של היהודים, (בעקבות חללי צבא עיראק במלחמת העצמאות ובשל שבויים מצבא עיראק שטופלו בידי צה"ל) רדיפה שגרמה להתגברות תנועת הבריחה לישראל, בעיקר דרך איראן. ידועה גם הגעה של חלק מבני הקהילה לקיבוץ בית הערבה, ומספר יהודים שניסו להגיע לישראל דרך סוריה". ויקיפדיה

סבי וסבתי נולדו בעיראק. סבי נולד בשנת 1942 בעיראק ומשפחתו: אבא, אמא, אחיםואחיות – כולם עלו לארץ בשנת 1956.

סבתי עלתה לארץ מאוחר יותר בשנת 1962, היא היגיעה במטוס לישראל. סבתא מספרת כשעלתה לארץ חילקו אותם למחנות קליטה של עולים. הם הגיעו למחנה העולים עתלית שבחיפה.

היציאה מעיראק הייתה קשה משפחתה נאלצה ללכת למשרדים בעיראק ולבטל את זכויותיהם להיות תושבים בעיראק – זה היה התנאי. היהודים היו צריכים לותר על אזרחותם וזכויותיהם בעיראק כדי לעלות לארץ ישראל. לכן היה עליהם לוותר על הזכויות שלהם, הם  רצו לצאת מעיראק בכל מחיר בכדי לעלות לארץ ישראל.

השלטון התייחס ליהודים כמרגלים לא היו ליהודים שום זכויות וחובות. לכן אנשים שאין להם זכויות במדינה לא יכולים ללמוד ולעבוד אין להם מה לעשות שם.

הזוית האישית

ליהיא שרייבר, השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת עבודת שורשים בבית הספר, יחד עם סבתא דורית צמח.

מילון

מחנות קליטה
מחנה שקולטים אנשים חדשים שעולים לישראל

יהדות בבל
"לאחר החלטת החלוקה של האו"ם וכתוצאה מפרוץ מלחמת העצמאות, ולאחריה הקמת מדינת ישראל ב-1948, התגברה הרדיפה של היהודים, (בעקבות חללי צבא עיראק במלחמת העצמאות ובשל שבויים מצבא עיראק שטופלו בידי צה"ל) רדיפה שגרמה להתגברות תנועת הבריחה לישראל, בעיקר דרך איראן. ידועה גם הגעה של חלק מבני הקהילה לקיבוץ בית הערבה, ומספר יהודים שניסו להגיע לישראל דרך סוריה

ציטוטים

”"מחנות קליטה"“

הקשר הרב דורי