מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות משפחת רייכטלר

תמונה של יונתן עם סבא אלי וסבתא חנה
סבא אלי וסבתא חנה
סיפורי חייהם של שני הסבא רבא שלי משפחות רייכטלר וקרון.

 הרב ישראל משה קרון

סבא רבה שלי ישראל משה קרון נולד בפולין בשנת 1906 נפטר 1987, גר בפולין בעירה פביניץ הוא נולד למשפחה של רבנים גדולים הוא הנין של הרב הקדוש הידוע תפארת שלמה הכהן מראדומסק. סבי נשלח בגיל צעיר ללמוד לימודי קודש והיה תלמיד מופלג כשגדל נשלח לישיבה ברמת לימוד גבוהה ביותר ולכן מינו אותו בגיל 19 להיות ראש ישיבה. שפרצה השואה בפולין הוא נשלח למחנות השמדה הוא  שרד את השואה ונודע לו שכל משפחתו הושמדה. כשהיה במחנה בסוף לאחר השואה הוא התחתן עם ניצולת שואה שגם איבדה את משפחתה שמה חיה לבית מונאט שסיפור חיה נמצא כעדות ביד ושם. הם עלו לארץ לעיר בני ברק נולדו להם שלושה בנים ובת אחת שזו סבתי היקרה חנה.

תמונה 1
תמונה 2

סבא רבא ישראל משה עבד בעבודת כפיים עד שמצאו לו עבודה מתאימה להיות ראש ישיבת אלכסנדר בבני ברק . לאחר מכן הוא התקבל להיות רב של אוניות צים בישראל.  ארבעת ילדיו גדלו וסבא רבא בישר להם שהם יכולים להפליג איתו פעם בשנה באוניות. סבתי חנה הפליגה עם סבא רבא להרבה ארצות בעולם. כאשר סבא רבא פרש לפנסיה הוא נתן הרבה שיעורי תורה בבתי כנסת. הוא נפטר בגיל 80 ונקבר בבית קברות של חזון איש  בבני ברק.

אברהם רייכטלר

סבא רבה שלי אברהם רייכטלר נולד בפולין בשנת 1912 בעיר לבוב. עלה לארץ לבדו בשנת 1935. הוא עבד כחלוץ בקיבוצים שונים. כמו כל חלוץ  הוא היה צריך לעבוד ולשמור על הישובים. לכן הוא התגייס למשטרת הנוטרים. הנוטרים הגנו על הרכוש והאנשים. בחיפה הוא פגש את סבתי יהודית לבית אלכסנדר ילידת לודז' בפולין. הם התחתנו בשנת 1939. לפרנסתו הוא התגייס לצבא הבריטי ועסק בתיקון אוניות במספנות הבריטיות בחיפה. לאחר תום מלחמת העולם השנייה והקמת המדינה סבא רבה גילה כי כל משפחתו נספתה בשואה. ילדיו הם סבא שלי אלי ואחיו אליעזר במשך השנים הוא עבד כנהג מוניות ואוטובוס ולבסוף עבד כנגר בחיפה בשנת 2001 הוא הגיע לגיל 90 כשלידו שני בנים ושישה נכדים. הוא נפטר בשייבה טובה.

תמונה 3
   .

תמונה 4

הזוית האישית

יונתן: נהניתי ולמדתי הרבה דברים על המשפחה שלי ועל הדור הקודם שלא זכיתי להכיר. נהניתי מחויה להיות יחד עם סבא וסבתא שלי.

סבא וסבתא: נהננו להעלות זיכרונות ביחד ולשתף את הנכד היקר יונתן. חוויה נעימה ומרגשת.

מילון

הנוטרים
הנוטרים היו חלק מהמשטרה הבריטית והגנו על הרכוש והאנשים

ציטוטים

”צריך להעריך את המשפחה, כי להם, כילדים של ניצולי שואה, לא היתה משפחה גדולה“

הקשר הרב דורי