מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות משפחת פריש

עדנה עם אחיה
עדנה בילדותה
עדנה פריש מגוללת את קורות המשפחה

בס"ד

שמי עדנה פריש, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

השנה 1882, חובבי ציון ביניהם סבא רבא רבא שלי, דניאל ליפשיץ הכהן ושני בניו, הגיעו לחוף יפו במטרה להקים ישוב חדש בארץ ישראל. הוא היה מהמשפחות הראשונות שהקימו את המושבה פתח תקווה. אשתו ושאר הילדים, הסכימו להגיע רק אחרי שהוא שכנע אותם במכתבים מארץ ישראל בהם כתב על נפלאות הארץ כמו: "האבטיחים כל-כך גדולים שכאשר חוצים אותם חצי יכול לשמש לעריסת תינוק, והחצי השני לסירה לשיט על הירקון."

עדנה תלמידת השבוע

תמונה 1

סבא רבא

נכדו, דניאל מגן (לשעבר ליפשיץ), נולד בפתח תקווה בשנת 1919. בגיל 17 היה נוטר (כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי) ואחר כך הצטרף לבריגדה היהודית, עבר קורס קצינים בצריפין ולחם במצרים ובאיטליה. בשל תאונה הוא עבר למשטרה הצבאית ולכן עם קום המדינה הוא נקרא אל בן גוריון ומונה לייסד את המשטרה הצבאית והיה מפקדה הראשון.

עדנה בנערותה

תמונה 2

סבתא

בתו של דניאל מגן, סבתי עדנה, נולדה בדרום אפריקה ומגיל מאוד צעיר גדלה בארץ ישראל. כנערה זכורה לה תקופת ההמתנה לפני מלחמת ששת הימים. כיוון שכל הגברים היו מגויסים, הם נשלחו מטעם התיכון לעבוד בחקלאות בקיבוצים. הכיתה שלה נשלחה לקיבוץ נחל עוז וממרומי מגדל המים של הקיבוץ הם ראו את כוחות האו"ם מפנים את רצועת עזה. משם הם עברו לקיבוץ משמר דוד שבעמק איילון.

מאלבום התמונות 

תמונה 3

הזוית האישית

עדנה פריש השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בביה"ס ממ"ד מורשת, התשע"ט.

מילון

חובבי ציון
חובבי ציון או חיבת ציון הוא שם כולל למספר אגודות ציוניות שנוסדו במזרח אירופה בסוף המאה ה-19 ודגלו בעלייה והתיישבות בארץ ישראל. התנועה הוקמה ברוסיה וברומניה בסוף המאה ה-19 בתגובה לאנטישמיות ולמכשולים שהושמו בפני האמנציפציה של יהודי אותן ארצות, וכחלק מן ההתעוררות הלאומית באירופה בכלל ואף בקרב היהודים. בתנועה היו חברים יהודים מזרמים שונים, כאשר המכנה המשותף לכולם היה רעיון השיבה לארץ ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האבטיחים כל-כך גדולים שכאשר חוצים אותם חצי יכול לשמש לעריסת תינוק, והחצי השני לסירה לשיט על הירקון“

הקשר הרב דורי