מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות משפחת טוביה

מפגש מרגש
משפחת טוביה
על סבא טוביה וסבתא אסתריה

נולדתי ביפו להורי יוסף ורגינה ויש לי אחות צעירה ממני בשם בתיה. הורי נולדו בבולגריה. אבי יוסף טוביה נולד בפלובדיב ואימי רגינה טולדו נולדה בורנה. סבא שלי יהודה טוביה נולד באידרנה שבטורקיה – עיר על גבול בולגריה הוא התמחה ברבנות. סבתא שלי אסטריה עלתה על רכבת מיגוסלביה והגיעה לאדרנה לפגוש את סבי כדי שיזהה אותה הניחה על ראשה בייגלה. הם נישאו ונולדה להם בת בשם אסתר. כשסבי קיבל צו גיוס לצבא הטורקי הוא ברח עם המשפחה לפלובדיב. שם שימש כרב העיר שם נולד אבי יוסף.

סבא וסבתא שלי

תמונה 1

במרץ 1941 נכנס הצבא הגרמני לבולגריה ואבי נלקח למחנה עבודה ונאלץ לשאת טלאי צהוב. בשנת 1948 נשאו הורי, עלו לארץ והתיישבו ביפו שם נולדתי . גרנו בדירה קטנה עם שירותים בחוץ. היה לי קשר מצוין עם סבתי וממנה למדתי לדינו וספגתי אהבה לשירים בלדינו. בתיכון למדתי בבית ספר עירוני ז'. במלחמת ששת הימים התגייסתי בחיל הקשר. מיד כשפרצה מלחמת יום הכיפורים נקראתי למילואים ונשלחתי לביר גפגפה. כשירדתי מהאוטובוס ספגתי הפצצה אווירית ממטוסים מצרים.

תמונה 2

בשנת 1974 נישאתי לאריה ונולדו לנו שלוש בנות הילה נועה וענת.

תחביבים שלי הם טיולים בארץ ובעולם, קריאת ספרים וטיפול בנכדים.

השיר בו בחרתי הוא אברטו של גיא ורועי זו-ארץ

הזוית האישית

כוכבה ותומר: נהנינו מאוד מהעבודה המשותפת. המפגשים היו חוויה והזדמנות לספר לדור הצעיר את ההיסטוריה המשפחתית. המפגשים היו חוויה מיוחדת ומדהימה ואנחנו מכירים הרבה יותר אחד את השני.

מילון

לאדינו
שפה של יהודי הבלקן

ציטוטים

”אני לא סיר, רק הסירים יושבים בבית“

הקשר הרב דורי