מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות חיי – פרידה סרבניק

סבתא פרידה ומיכל
סבא רבא של מיכל
השכונה שלנו מ"שיכון בטיש" לנווה ישראל

שמי פרידה סרבניק, נולדתי באוקראינה בשנת 1936.
אחי, גרישה נולד שנה אחרי. כשהייתי בת חמש ,אבי נהרג במלחמת העולם השנייה. וכשהייתי בת 10 אמי נפטרה מסרטן, אחי, גרישה נדרס בתאונת דרכים כשהיה בן 7. נשארתי יתומה ועברתי לגור עם דודתי מצד אבא (דבורה בוזס). הדודה דבורה לא התנהגה אליי יפה. הסתירה ממני אוכל ואיימה הרבה פעמים להוציא אותי מביתה.
 תמונה 1
 
היה לה בן שהעדיפה לדאוג לו בעיקר. פעם אחת היא גרשה אותי מהבית וגרתי אצל הגויים מהרחוב. האנשים אמרו לה שאלוהים יעניש אותה בגלל ההתנהגות שלה כלפי. ואז היא החליטה להחזיר אותי הביתה. עד גיל מאוד מאוחר התייחסה אלי בזלזול, בחוסר כבוד למרות ילדותי הקשה.
 
פעם אחת דודתי נעצרה בגלל שהחביאה ממני אוכל ולא התנהגה אליי יפה.כשסיימתי את לימודיי בבית הספר היסודי הלכתי ללמוד בסמינר למורים , בעיר סטריש באוקראינה. בסמינר למדתי 4 שנים, בנוסף עבדתי בתור מדריכה שנה שלמה.
 
שנה אחר כך התמניתי למורה בכיתות א'. לימדתי את כל המקצועות, נקשרתי מאוד לילדים ולהורים, אהבתי אותם יצרתי עימם קשר אישי ונהגתי לבקר אותם בביתם. לאחר ארבע שנים נאלצתי להיפרד מתלמידיי. נסעתי לפולניה במטרה לעלות לארץ ישראל. בשנת 1959 כמעט והיה בלתי אפשרי לצאת מרוסיה אבל הצלחנו לצאת בזכות בעלה של דודתי ,שהיה פולני. כשהגענו לפולניה נותרתי לבדי.
 
אני בפולניה

 
 
אני בפולניה

נסעתי לעיר ליגניצה ופגשתי שם משפחה מאוקראינה שהיו שכנים שלנו. התגוררתי אצלם כמה ימים. אחר כך מצאתי דירה בשכירות אצל אישה מבוגרת מאוד. למדתי שם קורס כימיה. הקפדתי לנסוע  לעתים תכופות לוורשה והם נתנו לי כסף כדי להתקיים.

לאחר שבעה חודשים טסתי לישראל. כשהגעתי לישראל חייתי בקיבוץ "שריד" שנמצא בין חיפה לעפולה. התגוררתי שם עם שתי חברות, למדנו עברית (4 שעות) ועבדנו במטבח או בפרדס (4 שעות). ככה למדתי ועבדתי חודשים. הכרתי את בעלי כשהוא ביקר את חברתי כידיד.  כעבור שבעה חודשים התחתנו. עברנו לגור בדירה שכורה ואחר כך קנינו דירה ב"שיכון בטיש". שם ילדתי את בתי הבכורה ,אמה. כעבור חמש שנים ילדתי את בני, זאב.
 
גרנו שם 10 שנים, למדתי כל יום עברית בתל אביב. עברנו מ"שיכון בטיש" לנווה ישראל שם נולדה בתי מרים. עם 3 ילדים עברנו למרכז העיר. בעלי נפטר מסרטן בגרון. גרנו ביחד 42 שנה. עכשיו אני גרה לבד באותה הדירה בעיר הרצליה.
המסר שלי לדור הצעיר: להיות אנשים הוגנים, שיכבדו את ההורים שלהם, שיהיו אנשים ישרים, שיהיו אנשים שמגלים תמיד חמלה ואוהבים אחד את השני, שיגרמו לעולם להיות יפה יותר וטוב יותר.
 
העשרה
הרצליה: "הרצליה היא עיר חוף בשרון הדרומי, כ-10 ק"מ צפונית לתל אביב, על מישור החוף. גובהה נע בין 0 ל-120 מ' מעל פני הים. הרצליה נוסדה כמושבה ב-13 בדצמבר 1924 ונקראת על שם בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת ישראל".
נווה ישראל ( שכונות): "נווה ישראל נמצאת בדרום העיר, על גבול רמת השרון. גם שכונה זו מאופיינת בבתים צמודי קרקע ישנים ובבלוקים מרובי דירות קטנות. בשנות השבעים התקיים בשכונה פרויקט "שיקום השכונות", שהעלה את רמת החיים בשכונה. בשכונה נמצא בית הספר היסודי "בן צבי".
תשע"ו

מילון

נווה ישראל
נווה ישראל: נמצאת בדרום העיר, על גבול רמת השרון. גם שכונה זו מאופיינת בבתים צמודי קרקע ישנים ובבלוקים מרובי דירות קטנות. בשנות השבעים התקיים בשכונה פרויקט "שיקום השכונות", שהעלה את רמת החיים בשכונה. בשכונה נמצא בית הספר היסודי "בן צבי".

שיכון בטיש
השכונה נבנתה עבור מפוני המעברות בסוף שנות החמישים ונקראה אז שכונת "בטיש".

גויים
מי שאינו יהודי על פי ההלכה היהודית.

ציטוטים

”להיות אנשים הוגנים, שיכבדו את ההורים שלהם, שיהיו אנשים ישרים ושיהיו אנשים שמגלים חמלה . “

הקשר הרב דורי