מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות חיי ומשפחתי – מאז ועד היום

סיון גרינברג עם סבתא שרה טוכמן
המשפחה הגרעינית של שרה טוכמן
מהיינרינג לישראל
נולדתי  בשנת 1946 בעיר היינרינג שבגרמניה להורי שלמה ואתל פוטש ז”ל.
אמי נולדה בפולין בעיר ורשה ובהגיעה לגיל 19 שמעה שעומדת לפרוץ מלחמה והחליטה לעזוב את משפחתה – אבא, אמא, אחים, אחיות ,סבתא וסבא – וברחה ליערות כאשר על גופה שמלה אחת בלבד וזוג נעליים. לאחר זמן מה הגיעה לאנשים נחמדים אשר הסכימו להלין אותה ושם פגשה את אבי, אשר איבד את אשתו וילדיו במלחמה והציע לה נישואים אזרחיים. הורי החליטו לעלות לישראל. בדרכם מפולין לישראל איכשהו הגיעו לגרמניה כפליטים. כאמור בשנת 1946 אני נולדתי, שנה לאחר מכן נולד אחי שמואל. בשנת 1948 הורי עלו לישראל.
כאשר הגענו שיכנו אותנו במעברה ברעננה לתקופה של כחודש ולאחר מכן הממשלה נתנה לנו דירת חדר ברמלה.
בדירה זו גרנו ארבעה נפשות – אבי, אמי, אחי ואנוכי – כאשר בדירה אין חשמל (הדלקנו עששיות) ואם אין חשמל אין קירור במקרר, אז קנינו בלוקים של קרח מבית החרושת וכך שמרנו על מעט המצרכים שהיו במקרר. השירותים והמקלחת היו מחוץ לבית בחצר משותפים עם עוד שכנים. השירותים היו בול פגיעה (למי שלא יודע אלו שירותים בלי אסלה), להובלת המים בשירותים השתמשנו בדליים.
המצב הכלכלי היה קשה. אבי עבד שבועיים בחודש אבל לא קיטרנו. עבור המצרכים במכולת קיבלנו מהממשלה תלושי מזון בהקצבה, שזה אומר שקונים הכול במידה פעם בחודש (סוכר, שוקולד וכו') לפי מספר הנפשות במשפחה. את הבגדים היינו קונים בחנות יד שנייה "אלטע זאכן" ("בגדים ישנים"). כך גרנו במשך חמש שנים.
בתור ילדים לא הייתה טלוויזיה וגם לא טלפון. היינו מתאספים ברחוב ומשחקים בתופסת, חבל וקלאס. לאט לאט מצבנו השתפר ועברנו לדירת שני חדרים. סוף סוף קיבלתי חצי חדר.
בשנת 1950 נולד לי אח נוסף, אליעזר שמו, אך בהיותו בן שמונה נפטר ממחלת הסרטן, אני הייתי אז בת 12 וזוכרת אותו עד היום. בין לבין, בהיותי בת 6 נכנסתי לכיתה א' וסיימתי בית ספר עממי דתי כי זה מה שהיה קרוב לבית. לאחר מכן נרשמתי לבית ספר מקצועי אורט וכעבור 3 שנים סיימתי את לימודי במגמת כלכלת בית  ופקידות. בהגיעי לגיל 18 התחלתי לעבוד כמנהלת חשבונות. בגיל 20 נישאתי.
נולדו לי שלושה ילדים: אייל, אורית ואלונה, ועם הזמן גם שמונה נכדים.
בשנת 1999 עברנו למודיעין בעקבות בתי אורית שעברה למודיעין קודם.
אני מאושרת, יש לי משפחה נהדרת ונכדים מקסימים ובעיקר סיון שיש לה המון סבלנות והציעה לי לבוא לפרויקט "הקשר רב דורי". לצערי הרב לפני ארבע שנים נפטר אחי שמואל ז"ל ממחלת הסרטן. ולפני שנתיים נפטרו הוריי.

 

מילון

בול פגיעה
שירותי כריעה או שירותי בול פגיעה, הם שירותים בהם אין אסלה והמשתמש כורע מעל חור ברצפה. השם "בול פגיעה" מגיע מהצורך של המשתמש לדייק לחור

אלטע זאכן
ביידיש: "דברים ישנים". הכינוי דבק ברוכלים הסוחרים במוצרי חשמל, ריהוט וכלי בית משומשים. הכינוי דבק בהם שכן זו הייתה קריאתם המסורתית בעודם עוברים בין בתי קהל לקוחותיהם ומצהירים על מרכולתם בקולי קולות. את החפצים הסוחרים היו קונים מתושבי המקום, אשר היו מציעים את חפציהם הישנים שאין בהם צורך עוד

ציטוטים

”אין חשמל אז הדלקנו עששיות וקנינו בלוקים של קרח וכך שמרנו על המצרכים שהיו במקרר“

”השירותים והמקלחת היו מחוץ לבית בחצר משותפים עם עוד שכנים “

”היינו מתאספים ברחוב ומשחקים בתופסת, חבל וקלאס“

הקשר הרב דורי