מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות חייה של ורד בר סמך

ורד ונועם במהלך כתיבת הסיפור האישי.
ורד מחופשת להונלדית בפורים
סיפור של חברת קיבוץ

ורד נולדה בתאריך 2.4.1945 בקיבוץ יד מרדכי.

היא הייתה הבת השנייה במשפחה אחרי אחיה הגדול אמנון שנולד 4 שנים לפניה ואחריה, אחרי 8 שנים, נולד עוד אח צעיר בשם שמעון.

ורד חיה כל חייה עם בני משפחתה ביד מרדכי. כל ימי ילדותה של ורד עברו בחינוך המשותף שפירושו שהילדים לא גרו עם הוריהם אלא בבתי ילדים. הילדים נפגשו עם הוריהם אחרי הצהריים למשך כמה שעות וחוזרים בערב לבית הילדים לישון. לעיתים רחוקות הורשנו לישון בבתי ההורים וזו הייתה חוויה מיוחדת במינה.

סדר יום בבית ספר יסודי היה, בשעה 6 וחצי בבוקר הגיעה מטפלת והעירה את הילדים, ב-7 התחילו הלימודים.

ב-8 וחצי הייתה ארוחת בוקר, ב-9 חזרו ללמוד עד 10 וחצי. ב-10 וחצי הייתה הפסקה גדולה שבה הילדים עבדו בפינת החי ובנקיונות בחדרי הילדים. אחרי ההפסקה המשיכו ללמוד, ובסביבות 13:00 אכלו ארוחת צהריים. אחרי ארוחת צהריים היו הילדים מתקלחים והולכים לנוח ולקרוא ספרים.

כשהגיעה ורד לכיתה ז', נכנסה למוסד שקמה, שם למדה במשך 6 שנים. כשסיימה את המוסד התגייסה לצבא.

ב-1965 התחתנה ורד עם משה בר סמך. יש להם 4 ילדים ו-12 נכדים.

ורד עבדה הרבה שנים בתור מורה בבית הספר היסודי ביד מרדכי, אותו גם ניהלה במשך מספר שנים.

ורד הקימה את בית הספר חופים ביד מרדכי, כבי"ס אזורי, בו אנו לומדים היום. כשסיימה את עבודתה בבית הספר, הצטרפה לצוות של מוזיאון יד מרדכי, בו היא עובדת עד היום.

איך משתלבים החיים של ורד עם תולדות המדינה

ורד נולדה שלוש שנים לפני קום המדינה. חודש אחרי יום הולדת שלוש, הכריז בן גוריון על הקמת המדינה. למחרת פלשו כל צבאות ערב למדינה שרק נולדה. כשהתקרב הצבא המצרי ליד מרדכי, הוחלט לפנות את כל ילדי הקיבוץ לקיבוץ רוחמה. בזמן שהילדים שהו ברוחמה נערכו קרבות עם המצרים, שניסו לכבוש את יד מרדכי.

אחרי שישה ימי לחימה, עזבו החברים והחברות את הקיבוץ והוא נכבש על ידי המצרים. על אף שהיו הרוגים ופצועים, הוריה של ורד לא נפגעו והיא פגשה אותם אחרי כמה ימים. הקיבוץ היה כבוש על ידי המצרים במשך חצי שנה. הוא שוחרר מידי המצרים על ידי חיילי צהל בחודש נובמבר 1948 במהלך " מבצע יואב".

עם תום המלחמה, חזרו החברים ושיקמו את הקיבוץ שהיה הרוס. את הילדים החזירו הביתה מספר חודשים אחרי המלחמה לאחר ששיקמו את בתי הילדים הפגועים וגם בנו חדשים.

במלחמת ששת הימים -1967, ורד היתה מורה של כיתה ו ביד מרדכי.

בתקופה זו היה חשש שהקיבוץ שוב ייפגע על ידי המצרים ולכן חלק מהלימודים וההכנות למסיבת סיום השנה התקיימו במקלטים מתחת לאדמה.

במלחמת ששת הימים לחם בעלה של ורד עם הצנחנים בירושלים ובמלחמת יום כיפור 1973 לחם ליד תעלת סואץ. למזלו יצא בשלום משתי המלחמות.

כיום קיבוץ יד מרדכי שנמצא סמוך לרצועת עזה עומד מפעם לפעם מול התקפות של טילים שנורים מצפון הרצועה. למזלינו, בקיבוץ יד מרדכי לא קרו מקרים קשים או פגיעות בנפש. לכל בתי המגורים יש ממ"דים  ובתי הילדים ובתי הספר ממוגנים.

תמונה 1

הזוית האישית

ורד: אני חושבת שהתהליך שעברנו בקשר הרב דורי הוא חשוב ומעניין. אבל לדעתי כדי שהתהליך יהיה משמעותי יותר, כדי שהקשר יהיה בין סבא או סבתא לבין נכד או נכדה ביולוגים.

מילון

תכריכים
בדים לבנים בהם עוטפים את המת בעת הקבורה.

ציטוטים

”אימא תמיד אמרה: "לאן אתם נוסעים? שבו בבית". היא לא אהבה שאנו נוסעים מהקיבוץ.“

הקשר הרב דורי