מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תודה לחיים

רבקה ונכדה אבירם בהופעה משותפת
רבקה בצעירותה
רבקה, שנולדה בארגנטינה, התגיירה ועלתה לארץ, מאמינה בשמחת החיים ואחדות המשפחה

פרק א: ארגנטינה

רבקה נולדה בשם אינס מרסדס חירון, בת זקונים למשפחה קתולית בת 11 נפשות, בכפר הקטן בשם טוסטדו בפרובינציית סנטה פה שבצפון ארגנטינה.

בגיל 15 החלה להופיע כזמרת, יחד עם שני מלווים, באירועים ברחבי העיר, ובגיל 17, כשהיא ממשיכה לשיר עם ההרכב שלה, הכירה את גרשון שנצר – יהודי, המבוגר ממנה ב-12 שנה, גרוש עם שני ילדים.

רבקה ויתרה על השירה למען גרשון, עברה להתגורר אתו, התחילה בתהליך של גיור ואף אימצה את בנו הבכור של גרשון, שהיה אז בן חמש. הזוג הצעיר הקים בית חדש בבואנוס איירס, אך לאחר שהבן נפטר ממחלה קשה, הם חזרו ל'סנטה פה', שם הביאו לעולם ארבעה ילדים משותפים; אליעזר, איריס, יהודה ואפרים. כניסת דור ההמשך למשפחה הייתה זו שהובילה את רבקה לקדם את תהליך הגיור, מתוך כוונה שלילדיה תהיה זהות ברורה.

מיד עם סיום תהליך הגיור רבקה וגרשון התחתנו כדת משה וישראל, ובנוסף לכל לקחו את הבת איריס לטבילה במקווה ואת שלושת הבנים להשלמת תהליך הברית.

התהליכים המדיניים בארגנטינה באותה התקופה, תחילת שנות ה-70, ועליית שלטון הגנרלים הבהירו למשפחת שנצר שהם חייבים לעזוב. יום אחד נכנס לביתם חבר קרוב והניח על שולחן המטבח עלון שעליו הייתה רשומה בגדול המילה 'קיבוץ'. "באותו הרגע הבנתי," אומרת רבקה, "שאנחנו עוזבים את הכול ועולים לארץ ישראל."

פרק ב: הקשר המשפחתי למרסדס סוסה

בזמן ההכנות לקראת העלייה לארץ שמעה רבקה בפעם הראשונה את קולה של מרסדס סוסה ברדיו והתרגשה עד דמעות. זמן קצר אחר כך הביא בעלה חוברת על הזמרת הצעירה שהקסימה אותה ורק אז היא הבחינה בשם משפחתה המלא של מרסדס סוסה, שהיה זהה לשם נעוריה. מכאן החלה חקירה קצרה שגילתה שלאביה הייתה בעבר מערכת יחסים אשה אחרת, ממנה נולדה בת שלימים ילדה את… מרסדס סוסה. וכך, במקרה, רבקה גילתה שאמה של מרסדס סוסה היא אחותה למחצה.

באותו הזמן רבקה החליטה לא ליצור קשר עם סוסה, ורק לאחר כעשור, כשכבר התגוררה בארץ ומרסדס סוסה הגיעה להופעה בארץ – היא יצרה אתה קשר. מרסדס הגיבה בהתרגשות גדולה והחלה לצעוק: "דודה, דודה, דודה! את לא מבינה כמה חיפשתי אתכם". השתיים נפגשו והיחסים התהדקו מאוד ונשמרו עד ליומה האחרון של מרסדס סוסה.

תמונה 1

רבקה ומרסדס סוסה

פרק ג: החיים בארץ ישראל

לאחר מסע של 22 ימים הגיעו רבקה, גרשון וארבעת ילדיהם לארץ ישראל. לאחר שהות קצרה בקיבוץ מסילות הם עברו להתגורר בקריית אתא.

בערב שבו פרצה מלחמת יום כיפור גרשון נפטר במפתיע, לאחר שחש ברע.

בינתיים, בנה הבכור של מוזס, אליעזר, התגייס לצבא. לאחר שרבקה נאלצה לצאת לארה"ב כדי לטפל בסידורי הקבורה של אמו של גרשון, שנפטרה, ביקש אליעזר לצאת לחופשה כדי לטפל באחיו הקטנים בזמן שרבקה בחו"ל. אליעזר אכן קיבל אישור לחופשה, אך תאונת דרכים קטלנית לקחה מרבקה מוזס גם את בנה הבכור.

המשבר היה גדול, כאלמנה, אם שכולה, בארץ חדשה ושפה זרה – אבל רבקה לא נשברה.

שלושה חודשים אחרי מותו של בנה פגשה רבקה את "המלאך" שלה – ברוך מוזס, אותו הכירה דרך מודעה בעיתון. השניים התחתנו ועברו להתגורר יחד בקריית מוצקין, וברוך אימץ את שלושת ילדיה ושימש להם כאב.

פרק ד: שורשים יהודיים מתגלים במפתיע

כאמור נולדה רבקה בשם אינס מרסדס חירון, וגדלה כנוצריה קתולית עד לשנת 1969, בה החליטה להתגייר. בשנת 1971 הפכה ליהודיה לאחר תהליך גיור אצל הרב שנקולסקי.

בשנת 1973 קיבלה רבקה שיחת טלפון מפתיעה מאת אשתו של הרב שנקולסקי. ובפיה הבשורה, כי משפחת חירון, המשפחה ממנה הגיע אביה של רבקה, היא משפחת אנוסים שברחה בזמן גירוש יהודי ספרד מן העיר חירונה בספרד. הרב שנקולסקי עסק בחיפוש אנוסים ובעלי שורשים יהודיים בדרום אמריקה. אולם ההפתעה לא הסתיימה כאן – מסתבר, סיפרה לה הרבנית, כי למשפחת קאסקו אסבדו, שהיא משפחת אמה של רבקה, יש כנראה שורשים יהודיים שאבדו במהלך השנים, וייתכן מאד שאף הם מצאצאי אנוסי ספרד, אם כי להם עצמם הדבר כבר לא ידוע.

פרק ה: חוזרת לשיר

במהלך טיול שורשים שהחליט ברוך לעשות ברומניה התחילה רבקה לשיר להנאתה, אחרי עשורים שלא עשתה זאת, וכך – ללא תכנון מוקדם – התחברה מחדש לשירה ולמוזיקת הפולקלור שכל כך אהבה. כשחזרה לארץ רבקה הקימה שלישייה עם זוג מוזיקאים לטינים והם התחילו להופיע ברחבי הארץ עם מופע של פולקלור דרום אמריקאי.

אחד הרגעים המרגשים בחייה היה לדבריה היום שבו הבינה שהנכד שלה, אבירם, ירש גם הוא את הכישרון המוזיקלי המשפחתי, כישרון שלא נעלם גם מעיניה של סוסה עצמה: באחד הביקורים הנוספים שלה בארץ, בזמן שניגנו יחד בסלון ביתה של מוזס, סוסה ביקשה מרבקה שתטפח את הכישרון שלו. היא אמרה שיש לו פוטנציאל מדהים.

אבירם אכן מופיע עם רבקה סבתו, וגם בארגנטינה הם הופיעו יחד בשלל אירועי פולקלור שונים.

תמונה 2
רבקה לא מצטערת על הקריירה המוזיקלית המאוחרת שלה. לדבריה "המשפחה שלי היא הקריירה שלי, זאת הגאווה הכי גדולה שאדם יכול לבקש". וגם היום, בגיל 80, רבקה שומרת על אופטימיות ושמחת חיים גדולה, ובמילים של האחיינית האהובה שלה "gracias a la vida" – תודה לחיים!
תמונה 3
 מימין לשמאל: אבירם הנכד, מרסדס סוסה האחיינית, ורבקה מוזס – הסבתא והדודה הגאה

 תשע"ו

מילון

gracias a la vida
תודה לחיים

ציטוטים

”"אלוהים מכה לחי אחת, אבל מלטף את השנייה"“

הקשר הרב דורי