מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תאונת עבודה

אלונה וסבא רפי בפעילות של הקשר הרב דורי
סבא רפי וסבתא מיכל
תאונת עבודה בקטיף תירס

שמי רפי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

בשנת 1954 השתחררתי מהשירות הצבאי. התחלתי לעבוד בפלחה, בקטיף תירס ירוק בחלקה ה' של קיבוץ יפעת. החלקה נמצאת ליד פסי הרכבת לא רחוק ממושב היוגב. בשעת אחר הצהריים נסתמה הקטפת בקנים של תירס .עצרתי את הקטפת בעזרת ידית המשמשת לעצירת נסיעת הטרקטור, המכונה המשיכה לפעול. ניסיתי לשחרר את הסתימה במכונה, ויד שמאל שלי נתפסה בתוכה.

לחצתי על דוושת הרגל עם יד ימין. הדוושה של הרגל היא קפיצית, המכונה לא פועלת כל הזמן שהדוושה לחוצה למטה. ליד הדוושה נמצאת הידית שאיתה מפסיקים את פעולת המכונה. כדי ללחוץ על הידית שמפסיקה את המכונה, הייתי חייב לשחרר את היד מהדוושה כיוון שהיד השנייה שלי הייתה תפוסה ומרוסקת בתוך במכונה. שחרור היד מהדוושה הפעיל את המכונה כשהיד שלי בפנים. הייתי צריך לעזוב את הדוושה ומיד ללחוץ על הידית שמפסיקה  את עבודת המכונה.

עצרתי את עבודת המכונה ומצאתי את עצמי לבד בשדה.

כדי לנסוע עם הטרקטור, צריך להכניס להילוך נסיעה. לשם כך נדרש היה ללחוץ על דוושת המצמד ובו זמנית להפעיל את ידית ההילוכים. השתמשתי בכתף כדי ללחוץ על הדוושה ועם היד החופשייה שילבתי את ידית ההילוכים. הצלחתי לנסוע עם היד בתוך המכונה עד המוסך בקיבוץ שריד . שם חתכו את המכונה ולקחו אותי לבית חולים עפולה.

המסקנה: אני לא הולך לאיבוד. על אף שנשארתי עם יד מרוסקת ורק שלוש אצבעות מתפקדות, התאונה חיזקה את הביטחון העצמי שלי ועזרה לי להגיע לכל מה שהגעתי אליו.

תמונה של המכונה והטרקטור שעליו מורכבת המכונה

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה אלונה: נהניתי מאוד לשמוע את הסיפורים של סבא שלי, למדתי הרבה על העבר של סבא שלי .

סבא רפי: נהניתי מאוד מהעבודה ומההבנה של הנכדה שלי, והיה לי מהנה לספר את הסיפור שלי.

 

מילון

קטפת תירס
- מכונה לקטיף תירס המורכבת על טרקטור.

ציטוטים

”אני לא הולך לאיבוד“

הקשר הרב דורי