מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שתי מעשיות

בארי וסבא
גברי נובל
גברי נובל מספר

מעשייה בתעודה מצוירת

הדוד שלי היה ילד מאוד יצירתי ושובב, בהפסקות בבית הספר היה משחק עם חבריו לכיתה "שוטרים וגנבים". יום אחד רצה להיות יותר יצירתי מהפעמים הקודמות; בלילה גנב את הארנק של אביו, הסבא שלי שהיה ראש מחלק סמים במשטרה, והוציא ממנו את תעודת השוטר שלו. במקום תעודת השוטר המקורית, הוא הכניס לארנק ציור של התעודה, שצייר בעיפרון במו ידיו ובכישרון רב. במשך כל היום הוא שיחק עם חבריו ב"שוטרים וגנבים" והיה כוכב המשחק, כי הייתה לו תעודת שוטר אמתית.

סבא שלי, אבא שלו, ניהל מבצע גדול נגד סוחרי סמים. נוצרה סיטואציה שסבא שלי מצא את עצמו בחצר חשוכה בתל-אביב מול סוחר סמים מסוכן, שהוא היה החשוד המרכזי. סבא שלי שהיה לבוש בגדים אזרחיים רצה לעצור את החשוד ושלף מולו את ארנקו עם תעודת השוטר. החשוד הסתכל על התעודה והתחיל לצחוק, ואמר: "אתה עושה ממני צחוק?" סבא שלי הסתכל על הארנק וגילה שבמקום תעודת שוטר, יש ציור של התעודה. סבא שלי אמר: "כך או כך, אני עוצר אותך!", וכך הסיפור נגמר. סבא שלי לא כעס על הדוד שלי, אלא העריך את היצירתיות שלו וקיבל בחזרה את תעודתו המקורית.

מעשייה בצלף ביחידת דובדבן

אבא שלי שירת בצבא כצלף ביחידת דובדבן. יום אחד הייתה הפגנה פרועה של פלסטינים בבית לחם. אבא שלי הוצב עם הרובה שלו על גג בית. לפתע הבחין בצעיר פלסטיני שמתחבא אחרי פינה של בית ולרגליו עשרים וארבעה בקבוקי תבערה מוכנים להשלכה לעבר החיילים שלנו. הוא הודיע למפקדים שלו שהצעיר הפלסטיני משליך בקבוק אחרי בקבוק לעבר חיילינו. המפקד הישיר שלו אמר לו: "תירה בו ותהרוג אותו". אבא שלי לא היה שלם עם הפקודה הזו וביקש פקודה מקצין יותר גבוהה. מפקד הפלגה, מפקד היחידה ומפקד החטיבה הורו לו אותו הדבר, הצעיר הפלסטיני מסכן את החיילים שלנו ולכן צריך לנטרל אותו. אבא שלי ביקש הוראה עוד יותר גבוהה ובסופו של דבר אלוף הפיקוד הורה לו ישירות לירות ולהרוג את המחבל. אבא שלי היה צלף מקצועי והוא תמיד ירה ופגע לאן שהוא התכוון. לבסוף המחבל הפלסטיני נורה ברגלו מכיוון שאבא שלי לא היה מוכן להרוג אותו. המטרה הושגה, כי המחבל הפלסטיני נוטרל ולא זרק יותר בקבוקי תבערה על חיילינו.

אבא בעמדת הצלף

תמונה 1

סרטון, סבא גברי מספר:

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר בן גוריון כפר סבא.

מילון

צלף
חייל שמתמחה בירי במטרה ממוקדת מרחוק בעזרת רובה מיוחד וארוך.

בקבוק תבערה
בקבוק זכוכית ממולא בחומר דליק שלפייה שלו תוחבים סמרטוט.

יחידת דובדבן
יחידת עילית בצבא שמתמחה במעצר מחבלים במקומותיהם.

נטרול
הפסקת פעילותו החבלנית והמזיקה של מחבל.

ציטוטים

”יש חיילים בעלי מוסר לחימה, זה טוב להיות ילד שובב“

הקשר הרב דורי