מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"שתבואי בחלומי, אמא"

מפגש בבית הספר עם שירטל
הקבר של אמי במרוקו כשבאתי לבקר

שמי רשל וקנין, ונולדתי בשנת 1943 במרוקו בעיר קזבלנקה. 
התייתמתי מאמי, זוהרה ז"ל, בגיל שנה וחצי, אני לא זוכרת כיצד היא נראית כי הייתי כל כך קטנה. אפילו תמונה שלה לא זכיתי לראות. סבתא שלי ושתי אחיותיה של אמי גידלו אותי.
 
בגיל 7 התחלתי ללמוד בבית ספר צרפתי מכיוון שלא היה מקום בבית ספר יהודי והיתה לי אזרחות צרפתית. היתה לנו עוזרת שהיתה לוקחת ומחזירה אותי מבית ספר. למדתי רק בבית ספר יסודי.
התחתנתי בגיל 16 וחצי במרוקו, ועליתי לארץ ביחד עם סבתא שלי (חביבה ז"ל) ושתי בנותיה (ימנה כהן ז"ל ומסודי כהן ז"ל), שהיו האחיות של אמי. 
בארץ ילדתי את כל ילדיי. ליום הולדתי ה- 70 קיבלתי מתנה – נסיעה למרוקו ביחד עם ילדיי. הם ידעו שמאוד רציתי לעלות ולבקר את קברה של אמי היקרה, הבקשה שלי ממנה היתה שתבוא אלי בחלום כדי שאוכל לראות איך היא נראית, אך זה לא קרה…
 
אמי כל הזמן חסרה לי, מהיום שנולדתי ועד לרגע זה. גם בלידות של ילדיי וגם באירועים עצובים ושמחים, תמיד היא חסרה לי. אני רוצה לומר ולציין, שלמרות שקיבלתי אהבה במשך כל ילדותי מסבתי ומשתי אחיותיה של אמי, ולמרות שהקמתי משפחה – זה לא היה קל לי. אני יכולה לומר שאין תחליף לאמא, ואין כמו אהבה של אמא – שלא זכיתי לה. 
סבתא שלי העבירה לי חפץ במתנה – תליון וסיכה מעוצבים בצבע זהב עם אבני חן בצבעי ירוק ואדום. התליון והסיכה עובר אצלנו במשפחה כבר מאה שנים. החיבור האישי של סבתא רחל לסיכה ולתליון הוא מהאהבה שיש לסבתא רחל לסבתא שלה, חביבה בליה. המסר הוא שנשמור את החפצים ונדע את הסיפורים שלהם ואת הגלגולים שלהם במשפחה היקרה שלי.

מילון

יהדות מרוקו
יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם. לאורך הדורות יהדות מרוקו הייתה מרכז ליצירה תרבותית, ספרות עשירה ושירה עברית. אחרי גירוש ספרד, מורשת יהדות ספרד של ימי הביניים השתלבה בתרבות של יהודי מרוקו, והשפעתה ניכרת במסורות המוזיקה, לשונות, פסיקה הלכתית, אמנות ועוד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לא זכיתי לאהבת אם - אין תחליף לאמא, ואין כמו אהבה של אמא“

הקשר הרב דורי