מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צמיד הפנינים של סבתא רבתא

אני וסבא שמואל בתכנית הקשר הרב דורי
צמיד הפנינים של סבתא רבתא
סבא שמואל מספר על זיכרונות ילדותו ועלייתו מעיראק לישראל

שמי עומר ראובן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר אביגור, ברמת גן. הזמנתי את סבא שלי שמואל להשתתף עמי בתכנית. התחלנו את התכנית במפגש חג חנוכה ובו ברכנו את הסבים והסבתות של כל החברים בכתה.

ברכה לסבים ולסבתות בפתיחת התכנית בחג החנוכה

תמונה 1

סבא שלי שמואל ראובן נולד בשנת 1949, בעיראק. סבא סיפר לי במפגשים סיפורים רבים על ילדותו, על עלייתו לארץ מעיראק עם משפחתו ועל חייו.

סבא שמואל מספר:

"עליתי ארצה בשנת 1951 עם משפחתי. הייתי קטן, בן שנתיים, כך שמרבית הזיכרונות מהעלייה, היא ממה שסיפרו לי הורי. עליית יהודי עיראק בשנים 1950-1951, נקראה "מבצע עזרא ונחמיה" או "מבצע עולי בבל". זה היה מבצע  של העלאת יהודי עיראק לישראל. "ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951" (ויקיפדיה). העבירו אותנו למחנה עולים בשער עלייה למעברת פרדסיה. גרנו שם באהלים, ישנו על מזרנים. לא היו במעברה מים זורמים ולא שירותים פרטיים. היו שירותים ציבוריים משותפים למשפחות במעברה.

אחרי שלוש שנים במעברת פרדסיה העבירו אותנו למעברת אור יהודה שנקראה סקייה ב', שם עברנו כבר לגור בצריפים. הלכתי שם לגן ילדים ואחר כך לבית ספר. למדתי שם בבית ספר עד כתה ד' ואז העבירו את המשפחה שלי לרמת השיקמה, שם גרנו כבר בשיכונים, קיבלנו דירה של שלושה חדרים, בשכונת סלמה ג'.

התחלתי ללמוד בבית ספר נטעים, שם למדתי עד כתה ח'. אחר כך המשכתי את הלימודים בבית הספר התיכון מקצועי אורט רמת גן. למדנו במסלול לימודים שנקרא אז 5:1 יום לימודים בבית הספר וחמישה ימי לימוד מקצועי. אני למדתי ועבדתי בסדנת רכב של המשטרה, כמכונאי רכב. עם תום לימודי בגיל 18 התגייסתי לצבא. לאחר השיחרור מהצבא, המשכתי לעבוד במקצוע שלי כמכונאי במוסך עמל.

החגים אז והיום

סבא שמואל סיפר לי על ילדותו ועל החגים השונים שהם חגגו והמנהגים בכל חג. במפגש המיוחד לחג פורים, בקשו מכל הסבים והסבתות בכתה להביא תמונות שלהם בתחפושת מחג פורים. כל סבא וסבתא סיפרו בכתה על התחפושת שלהם. סבא שמואל הביא תמונה שלו כילד כשהתחפש לקאויבוי וסיפר לכולם על התמונה.

סבא מספר לנו על תחפושות בחג הפורים – בתמונה הוא התחפש לקאובוי

תמונה 2

סבא שמואל מספר:

"פורים של פעם לא היה כמו של היום, שיש חנויות עם מבחר גדול של תחפושות גם בחנויות וגם באינטרנט. אמא שלנו הייתה תופרת לנו את התחפושות לבדה. הייתה לה מכונת תפירה שהיו מניעים אותה עם פדאל, בעזרת הרגליים, כמו באופניים. אמא שלי תפרה לי בכל שנה תחפושת אחרת. היו כמה מאוד פופולריות כמו: קאובוי, אינדיאני, חייל, שוטר, ליצן ועוד…

מכונת התפירה הישנה שסבא שומר

תמונה 3

בחג פורים, כל התלמידים היו מגיעים מחופשים לבית הספר לאחר שהיו מתאספים נהגנו לעשות תהלוכה, מצעד של תחפושות. פעם היו מכינים את כל התחפושות לבד בבית, אפילו את האביזרים הכינו לבד. היום קונים הכל מוכן בחנויות גם את התחפושות וגם את כל האביזרים… לעומת התחפושת שהיו פופולריות בתקופתי כמו: חייל, שוטר וקאובוי, היום נראה שכל התחפושות הן מסדרות בטלווזיה.

מאלבום התמונות של סבא שמואל

תמונה 4

סיפורו של חפץ  – הצמיד של סבתא רבתא

אחד המפגשים בתכנית הוקדש לסיפור של חפצים. כל הסבים והסבתות התבקשו להביא למפגש חפץ שיקר להם בעל משמעות מיוחדת, לסבא שמואל יש הרבה חפצים מיוחדים:

הפינג'אן לקפה המיוחד

תמונה 5

הצמיד של סבתא

סבא שמואל סיפר לי על כל החפצים היפים מן העבר, אבל בחרתי להביא את סיפורו של סבא שמואל על הצמיד היפה של סבתא רבתא שלי.

סבא שמואל מספר:

"צמיד זה היה שייך לאמא של סבתא שלי, הצמיד כולו עשוי מזהב והוא משובץ בפנינים. צמיד זה עבר במשפחה שלנו שלושה דורות. צמיד זה כבר בין מעל 80 שנה והוא עבר נדודים רבים. אמא של סבתא שלי הצליחה להבריח אותו כשהחביאה אותו בתוך סיר והצמיד כוסה באורז מבושל, כך היא הצליחה להעביר אותו, כי השלטונות העירקאים החרימו לנו את כל הרכוש ואת כל התכשיטים. כך הצליחה אמא של סבתי להציל את הצמיד היקר. אמא של סבתא העבירה את הצמיד בירושה לסבתא שלי, שקראו לה מאירה, כך עבר הצמיד בירושה מדור לדור במשפחה, היום הוא אצלנו בבית כבר 15 שנים. וגם אנו נעביר אותו לדור הבא…

כך נמשכת השרשרת….."

מצגת התמונות של עומר וסבא שמואל

הזוית האישית

עומר: נהנתי מאוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שמואל , לשמוע ולתעד את הסיפור שלו. היה לי כייף. אני מאחל לסבא שלי הרבה בריאות!

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50.... ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951,

מעברת פרדסיה
בשנות ה-50 הוקמה בקרבת היישוב מעברת שבות עם, אשר שטחה צורף לפרדסיה בשנת 1982.

קאו בוי
בּוֹקֵר באנגלית: Cowboy, הוא אדם האחראי על בקר ועל סוסים בחוות בקר ובשטחי מרעה בעיקר בצפון ודרום אמריקה.

ציטוטים

”סבתא רבתא החביאה את הצמיד בסיר אורז“

הקשר הרב דורי