מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרשרת הדורות של הרייט

תאיר עם סבא וסבתא במפגש
סבתא הרייט בשנותיה הראשונות
מפולין ורוסיה ועד ישראל

אבא שלי ג'ורג' (גרשון) נולד ב- 1/1/1919 בברוקלין ניו יורק בארה"ב. הוריו (סבא וסבתא שלי) הגיעו בנפרד לניו יורק ב- 1914 או אולי לפני כן. אביו הרי (צבי) שפיגלמן  נולד בנשלסק, היום בפולין ואז בשליטת רוסיה. הוא בא ללא משפחה, אחותו רודה הגיעה בערך באותו הזמן. הוא היה חייט אבל עם הזמן הקים מפעל שתפר מעילי גשם.  אימא שלו אנה לבית בריינין הגיעה לניו יורק עם הוריה ואחיותיה. אבא של סבתא התפרנס מרוכלות ומכר דברים ברחוב. גם הם גרו בברוקלין.

1

לאבא היה אח שהיה צעיר ממנו בשנה וחצי ואחות צעירה ב-7 שנים. הוא גדל בתנאים כלכליים מאד נוחים. למרות שהיה שפל כלכלי בארה"ב בתקופת נעוריו, למשפחה הייתה מכונית, דבר לא לגמרי שכיח בעיר באותה העת. לאחר שסיים תיכון הוא עבד זמן קצר אצל אביו והחל ללמוד הנדסה באוניברסיטת העיר ניו יורק. אז פרצה מלחמת העולם השנייה והוא גויס לצבא. הוא שרת כמעט ארבע שנים – מרביתם בצפון קנדה בתפקיד חזאי מזג אויר. לפני שעבר לצפון קנדה, הספיק לבקר בבית בניו יורק. הוא קיבל חבילות מאימא שלו ושלח תמונות הביתה.

אחרי המלחמה הוא שב לניו יורק והתחתן עם אמא שלי. הם הכירו עוד לפני שהתגייס וחיכו בכל תקופת הגיוס עד שיחזור מהמלחמה ואז החליטו להתחתן באפריל 1946. סבא שלי נפטר זמן לא רב אחרי שהורי התחתנו ואבא ירש את המפעל. הוא לא רצה להמשיך בעסק הזה ומכר אותו והתחיל לעבוד במשרד העבודה של מדינת ניו יורק. אני זוכרת את התקופה בה הוא ניהל את המפעל. את סבא לא הכרתי מפני שהוא נפטר לפני שנולדתי. את סבתא שלי אנה הכרתי. היא גרה בביתה של דודתי בשה ובקרנו אותם לעיתים קרובות. כשסיפרתי לה שאני מתכננת לעלות ארצה היא לא הבינה מדוע אני עושה זאת וטענה שאמריקה היא המקום הטוב ביותר בעולם. היא חשבה שעדיין מוכרים חלב בארץ בעגלה עם חמור.

3

אמא שלי הלן נולדה בתאריך 12/6/1922. היו לה שני אחים מבוגרים ממנה – אחד עדיין חי והוא בן 98. ההורים שלה משה ושרה סוסמן הגיעו לניו יורק כזוג נשוי. השם של סבתא לפני הנישואים היה טומצ'ין כנראה לפני מלחמת העולם הראשונה. אינני יודעת מאיפה בדיוק הגיעו (הם חיו ברוסיה  הלבנה שהייתה אז חלק מהקיסרות הרוסית). סבתי לא הייתה מאושרת בני יורק ואמרה שהיו לה חיים טובים יותר ברוסיה. הם היו עניים ברוסיה אבל חיו בכפר והיא כנראה אהבה את חייה בצעירותה. לא היה לה קשר עם אבא שלה ולכן לא הכרתי את סבי. את סבתי הכרתי מאד מקרוב מפני שהיא גרה אתנו בביתנו. היו לי שיחות רבות עם סבתא, בגלל הקשר שלי אליה קראתי לבתי שרית על שם סבתי שרה. היא סיפרה שהם היו עניים ברוסיה. בבית האחים קיבלו אוכל אבל היא כילדה קיבלה מה שנשאר. אחיה למדו בבית ספר אבל היא לא למדה בבית ספר אבל ידעה לקרוא. היא קראה עיתון יומי באידיש וניסתה ללמוד לקרוא אנגלית.

2

אמא שלי גדלה בבית די עני. בתיכון היא למדה במגמת פקידות. אמא ואבא למדו באותו תיכון אבל לא הכירו באותו זמן מפני שאבא היה מבוגר בשלוש שנים וחצי מאמא. לאחר שאמא סיימה תיכון היא החלה לעבוד כמזכירה זמן קצר בחברת תקליטים ולאחר מכן כמזכירה של אחד הרבנים הידועים והחשובים בניו יורק. הייתה גם תקופה בשנות השישים, שהיא הייתה מזכירה של שליחה בסוכנות היהודית, תמר גולן, שהתפרסמה לאחר מכן כשגרירת ישראל במדינות אפריקה.

4

הורי גדלו במשפחות דוברות אידיש בבית שדי מהר התחברו לתרבות האמריקאית. הם לא גדלו במשפחות דתיות אבל התרבות היהודית הייתה חשובה להם וכך גם אני גדלתי.

038-1024x706

אני נולדתי בתאריך 23/11/1948 בברוקלין. כשהייתי בת שנה הורי קנו בית בשכונה חדשה במזרח רובע קווינס בניו יורק. השכונה נבנתה עבור החיילים המשוחררים מצבא ארה"ב. מסביב היו הרבה שדות ומגרשים פתוחים שעם הזמן גם עליהם נבנו בתים. הרוב המכריע בשכונה ובבית ספרי היו יהודים. העולם סביבי היה יהודי אבל לא דתי.  מגיל 6 ביליתי כל קיץ במחנה יהודי, למדנו שירים והייתה אוירה יהודית. בשכונת מגורי כמעט כל חברי היו יהודים.  בחגים היהודים לא הלכתי לבית הספר. כמעט ולא הגיעו תלמידים או מורים לבית הספר בגלל הרוב היהודי המכריע בשכונה שלי.

039

תמונות ילדות 

לא חגגנו את החגים בצורה דתית – אבא לא הלך לבית הכנסת ואמא שלי לא הדליקה נרות בשבת (גם אמא שלה לא הדליקה נרות) אבל ידענו שהם חגים יהודיים. הדלקנו נרות בחנוכה וחגגנו את ליל הסדר. למרות הסביבה היהודית מבחינה אתנית, עיקר החיים היה להיות אמריקאים – להשתלב בחברה האמריקאית.

לאחר שסיימתי תיכון התחלתי ללמוד באוניברסיטת ניו פולס ולאחר שנתיים עברתי להופסטרה שם סיימתי בשנת 1969 עם תואר בחינוך לאומנות.

סבתא הרייט פוגשת את סבא חיים

חיים ואני נפגשנו בניו יורק בפברואר 1969. חבר של חיים ובת דודה שלי, שהיו זוג חברים, הפגישו בינינו התיידדנו מהר. חיים סיפר לי על רצונו לעלות ארצה והתחלנו לדבר על זה.  בדצמבר 1969 הגענו לביקור בארץ. מאז דברנו על עליה ורק שאלת העיתוי נשארה פתוחה. באותה עת שנינו עדיין למדנו באוניברסיטה ועוד לא החלטנו כמה תארים נרצה להשלים.

ביוני 1970 התחתנו. המשכנו ללמוד וגם לעבוד – סבא כמורה למקצועות היהדות בבתי ספר יהודים ואני כמורה לאומנות בבתי ספר ציבוריים. שנינו סיימנו ללמוד לתואר MA.

035

סבא חיים ואני בחתונה 

ב- 1972 הובלנו קבוצת בני נוער לסיור בארץ. היינו עם החניכים כ-8 שבועות ולאחר מכן נשארנו כמה שבועות נוספים. מספר חברים שלנו כבר עלו לארץ והיינו איתם. חזרנו לנו יורק בהחלטה ברורה שנתכנן את העליה. ב- 1973 קנינו דירה בנתניה.

ב- 1974, לאחר שבננו הבכור נולד עלינו לארץ. סבא עלה כמה ימים אחרי הברית ואני המתנתי כמה חודשים. כשהגעתי בדצמבר 1974 שהינו במעון עולים בית ברודצקי ברמת אביב. וכשהדירה בנתניה הייתה מוכנה בקיץ 1975 עברנו לנתניה.

לא גדלתי בבית ציוני ולא היה לי קשר מיוחד לישראל. בת דודה שלי, שגדלה כמוני, החלה להתקרב לדת ולציונות וחשבה שכדאי לי להכיר אנשים דומים. ההחלטה לעליה הייתה של סבא ואני הצטרפתי להרפתקה שלו. היום בת דודתי גרה בשילה, אנחנו הקמנו משפחה בארץ ואני מאוד מרוצה מחיי בישראל.

קישור לסיפור של סבא: הצלה והישרדות – משפחתו של סבא בשואה

הזוית האישית

סבא וסבתא חיים והרייט: מאד נהנינו להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. הוא תרם לנו רבות ואנחנו מקווים שגם תרם לנכדתנו תאיר ודרכה לשאר המשפחה. זו הפעם הראשונה ששיתפנו פעולה כזו עם תאיר וזה איפשר לנו להכיר אותה בצורה אחרת.

ראשית, הפרויקט דרבן אותנו לארגן את מה שאנחנו יודעים על העבר המשפחתי. נהנינו להעביר את זה הלאה. ובכך החשיבות של תכנית הקשר הרב דורי – לחבר את הדור הצעיר עם הדורות שקדמו. חשוב וטוב שהדברים כתובים. כך תאיר תוכל לעיין ולקרוא בעתיד ואולי להוסיף עוד פרטים. שנית, נהנינו גם לשמוע סיפורים של סבים וסבתות של התלמידות בכיתה. כך למדנו על סיפורי העלייה של משפחות אחרות.

תאיר חלא – מאוד נהניתי בתכנית זו, למדתי הרבה על סבא וסבתא שלי, גיליתי הרבה על המשפחה שלי, ולמדתי על ההיסטוריה של כולם גם כן. הייתה לי הזכות לתעד את שני הסיפורים גם של סבא וגם של סבתא.  לסיכום מאוד נהניתי עם סבא וסבתא, בקשר הרב דורי, ועם כולם.

%d7%aa%d7%90%d7%99%d7%a8-%d7%95%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%9f%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%91%d7%9e%d7%a4%d7%92%d7%a9

מילון

רוסיה הלבנה
בֵּלָארוּס היא מדינה ללא מוצא לים הגובלת ברוסיה ממזרח, באוקראינה מדרום, בפולין ממערב ובליטא ולטביה מצפון. הייתה שייכת לברית המועצות, ולאחר התפרקות ברית המועצות הפכה למדינה עצמאית. מאז 1996 קשורה בלארוס עם הפדרציה הרוסית בסדרת אמנות ליצירת ישות הקרויה האיחוד של רוסיה ובלארוס, כצעד לקראת איחוד אפשרי בין שתי המדינות. (מתוך ויקיפדיה)

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. היא מתמקדת כיום בשלושה תחומי עשייה עיקריים: עידוד עלייה, סיוע לעולים בימים הראשונים לעלייתם באמצעות מערך תמיכה רחב. חינוך יהודי-ציוני בקהילות העולם (פורמלי ובלתי פורמלי) וקשר עם יהדות העולם.

ציטוטים

”התרבות היהודית הייתה חשובה להם“

”חזרנו לנו יורק בהחלטה ברורה שנתכנן את העליה“

הקשר הרב דורי