מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרשרת הדורות

יוני ואני
שרשרת מסבתא רבתא
המורשת המשפחתי שלי

השואה
כשפרצה השואה הייתי ילדה קטנה, אבל אני זוכרת שנסענו ברכבת מאודסה לאוראל בדרך לסיביר. מהשמים נפלו פצצות וכולנו התחבאנו בתעלות. אנו התחבאנו מתחת לכריות ומתחת לשמיכה.  
הגענו לסיביר והיה שם קר מאוד. כעבור חודש התחיל החורף ואתו השלג, ובחיים לא ראיתי כל כך הרבה שלג. למחרת בבוקר קמנו ולא הצלחנו לפתוח את הדלת. יצאנו החוצה רק כשהשכן עזר לנו. כשנסענו מאורל לאוזבקיסטן ראינו שמוכרים תפוחי אדמה אחד אחד (בבודדים) וליד שמוכרים תפוחים בדליים ששוקלים 10 ק"ג בדלי גדול. מהמקום שהגעתי ממנו זה היה הפוך.
 
חפצים שעברו מדור לדור
כעבור כמה עשרות שנים המשפחה שלי כבר בארץ. ובמשפחה שלנו יש כמה דברים שיקרים לי מבחינה רגשית. ברשותי שרשרת זהב שירשתי מסבתא – רבתא. הייתה לה שרשרת ארוכה, שהיא חילקה לשמונה חלקים (היו לה 13 ילדים, נשארו 8) וגם מפה לקידוש שבת שאימא של סבתא רבתא תפרה ורקמה במו ידיה, מבד מיוחד. בנוסף ירשנו סמובר שהגיע מרוסיה מסבתא של אבא של יוני.
 
העשרה
סיביר: "סיביר (ברוסית:???????) הוא אזור גדול ברוסיה הכולל את כל צפון אסיה. גבולות האזור הם הרי אורל במערב, האוקיינוס השקט במזרח , אוקיינוס הקרח הצפוני בצפון, ובדרום – האזורים ההרריים בצפון-מרכז קזחסטן, מונגוליה וסין. רוב רובו של האזור, מלבד הקצה הדרום מערבי, שייך לרוסיה. שטחו של חבל סיביר 13.1 מיליון קמ"ר והוא מהווה כ-77% משטחה של רוסיה. חבל סיביר גדול יותר מהמדינה השנייה בשטחה בעולם (קנדה). האקלים בסיביר הוא ממוזג יבשתי, עם הפרשי טמפרטורות חדים בין קיץ לחורף. בסיביר חיים 40 מיליון תושבים, כ-28% מאוכלוסייתה של רוסיה". ויקיפדיה ‏
  
תשע"ו, 2016 

מילון

סיביר
סיביר (ברוסית:???????) הוא אזור גדול ברוסיה הכולל את כל צפון אסיה. גבולות האזור הם הרי אורל במערב, האוקיינוס השקט במזרח , אוקיינוס הקרח הצפוני בצפון, ובדרום - האזורים ההרריים בצפון-מרכז קזחסטן, מונגוליה וסין. רוב רובו של האזור, מלבד הקצה הדרום מערבי, שייך לרוסיה. שטחו של חבל סיביר 13.1 מיליון קמ"ר והוא מהווה כ-77% משטחה של רוסיה. חבל סיביר גדול יותר מהמדינה השנייה בשטחה בעולם (קנדה). האקלים בסיביר הוא ממוזג יבשתי, עם הפרשי טמפרטורות חדים בין קיץ לחורף. בסיביר חיים 40 מיליון תושבים, כ-28% מאוכלוסייתה של רוסיה"

סמובר
כלי רוסי מסורתי להרתחת מים.

ציטוטים

”מוכרים תפוחי אדמה אחד אחד (בבודדים)“

הקשר הרב דורי