מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיל הים רב דורי במשפחתי

אני וסבי חוגגים יחד "על האש"
סבא בחיל הים
מנשה כרמי והנכד ריאם

סבא נולד ב-15 לאפריל 1953 בכפר יונה. הוא למד בבית ספר יסודי עמל. הוא למד בתיכון בר אילן בנתניה ולאחר מכן למד בפניימיה לאלקטרוניקה בחיל הים בחיפה. בשנת 1971 הוא התגייס לחיל הים ושירת על הנחתת אופיר.

סבא סיפר לי על שרותו בחיל הים

"בשארם א-שייח' עיקר הפעילות של הנחתת היה אימון להנחתת כוחות טנקים, העברת אספקה והעברת לוחמים ואספקה לאי טירן – וכמובן שמירה על המרחב הימי.

מלחמת יום הכיפורים

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים, שבה לקחנו חלק בשמירה והדיפת כוחות המצרים תקפו את שארם מהגנה עברנו למתקפה על ידי העמסת כוחות שריון ונחיתה בחוף מצרים. עזרה לכוחות צה"ל שנכנסו לעיר סואץ ועדביה (כפר ערבי) והעברת שבויים. לשטח ישראל ולקיחת 2 ספינות טורפדו מיצריות שאיימו על ספינות חיל הים. אחת מספינות מוצגת במוזאון חיל הים בחיפה.

סיבוב סביב אפריקה מבצע ציפור עדן

לאחר מלחמת יום כיפור היה צורך לתגבור זירת ים סוף בספינות נוספות. הספינות היו באשדוד. לצורך העברתן נדרש חיל הים להתארגן להפלגה ארוכה מאוד כשלושה חודשים דרך מדינות ידידותיות ובמסווה של אזרחים. המבצע הוכן בקפידה ובאחריות כבדה. בתאריך 20 אוגוסט 1974 – מבצע 'ציפור עדן' – הקפת אפריקה אשדוד' פ-61 , 'אשקלון' פ-63 ו-'אכזיב' פ-.65 מאשדוד לשארם א-שייח', סביב יבשת אפריקה.

ביש מזל     

יום שישי, ה-13 לחודש ואנחנו חוצים את קו המשווה. טקס החצייה המקובל, נערך ברב כבוד והדר ומפקד הנחתת הראשונה, הנזי, מתקשר אלי ומבשר לי שנמצא כ-2000 מייל ממני. כשדלת הנחיתה שלו נפתחה באמצע הים ו-500 טון מים מילאו לו את הנחתת… התבקשתי לדווח למטכ”ל ומפקדת חיל הים, אך התניתי זאת בתקשורת גלויה ללא הצפנה. הפתרון היחידי היה בקריאה לעזרת גוררות מנמל בנמיביה, אך הנזי הצליח להרים את הדלת לשאוב המים ולהיכנס לקייפטאון – שם עלתה הנחתת להספנה ותיקוני גוף ע”י רתכים שהגיעו ממספנות ישראל".

סבא שירת בבסיס חיפה תחזוקת ספינות וצוללות ותחנות חוף, הוא השתתף מבצע לטאני בלבנון שירת בראש הנקרא והקים תחנות חוף מכ"ם עקב חדירת מחבלים דרך הים לנהריה. סבא היה אחראי על תקינות כל מערכות המכ"ם מראש הנקרא עד אולגה. בגיל 32 סבא סיים קורס קצינים. שירת באילת כמפקד בית מלאכה ציוד אלקטרוני ושיפוץ ספינות טילים. ולקח חלק להעלאת יהודי אתיופיה על ידי ספינה לארץ.

 סבי בחיל הים

תמונה 1

לאחר מכן סבא עבר לשרת בבסיס הקומנדו שיטת 13 כקצין אלקטרוניקה. התפקיד כלל: טיפול והכנת הסירות וציוד הלוחמים ליציאה למבצעים, ליווי הלוחמים מבחינה טכנית למבצעים ותמיכה לאורך המבצע.

תמונה 2

בשנת 1996 סבא פרש לגמלאות לאחר 25 שנות שירות.

דור המשך בחיל הים

הבת מורן (אמא של ריאם) שירתה בחיל הים בחיפה כצפט"ית ומפקדת מדורי קשר וכ"ס. הבן גלעד (דוד של ריאם) שרת כטכנאי קשר בחיל הים בחיפה. החתן שלי, עידן (אבא של ריאם) שירת סגן מפקד דבור באשדוד.

דור ההמשך בחיל הים

תמונה 3

קישור למצגת שלנו: 

מבצע ציפור עדן סיבוב היבשת האפריקנית עם נחתת

הזוית האישית

סבא מנשה: במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, הופתעתי מבקשת הנכד ומההתעניינות בשרותי הצבאי שלי. שמחתי לשתף פעולה ולענות על שאלותיו. נכדי קיבל תמונה מהשירות הצבאי שלי ושל ילדי בחיל הים.

ריאם מור: מאוד נהנתי מהפעילות עם סבא שלי. למדתי המון דברים חדשים על סבא שלא ידעתי ואני ממליץ לעוד ילדים להיות ולנסות להירשם לתכנית הקשר הרב דורי ולחוות את מה שאני חוויתי.

מילון

חי"ר
חיל רגלים

נחתת
נַחֶתֶת היא כלי שיט המאפשר הַנְחָתַת כוחות (כלי רכב משוריינים ולוחמים) על חופי אויב. נחתות שימשו את חילות הים בעולם במלחמות רבות, ומפורסמות בעיקר נחיתות במלחמת העולם השנייה בפלישה לנורמנדי ובאיי האוקיינוס השקט. בתקופת מלחמת העולם השנייה היה שיא בשימוש בנחתות ומספר רב של כלי שיט מסוג זה יוצרו בארצות הברית ובבריטניה, במגוון דגמים. ויקיפדיה

ציטוטים

”"לעולם לא להרים ידיים“

הקשר הרב דורי