מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שירותה של סבתא ברוריה בצבא

זאת סבתא שלי כיום
זאת סבתא שלי בעבר כחיילת
נסיעה עם חטיבה תשע

שמי ברוריה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

ירדתי עם חטיבה תשע (אחת מחטיבות צה"ל), במבצע קדש (היה מבצע של צה"ל כנגד המצרים בשנת 1956) במטרה לכבוש את שרם א-שייח. הייתי ביחידה של חיל האוויר, בתור פקחית טיסה (אחת שמכוונת את המטוסים בהמראות ובנחיתות). ליד ראס נצרני, החטיבה התעכבה מחוסר דלק ולא יכלה להמשיך בנסיעה. למחרת השכם בבוקר הם היו אמורים לכבוש את שרם א-שייח (מחנה צבאי בדרומה של סיני). במכונית של חיל האוויר התכוננו לכיבוש והם הפקידו אותי על הקשר עם המטוסים שאמורים היו להצניח דלק. הם אמרו לי שהקוד של הדלק הוא "ברזל". כשהמטוסים הגיעו, הם אמרו לי בקשר שהם מצניחים חמש חבילות עם "ברזל" ובחבילה האחרונה יש דגלים. מאחר ולא היה לי קוד בשם דגלים, לא הבנתי את דבריהם ואמרתי: "אמור שנית". שוב הם חזרו על דבריהם – שבחבילה האחרונה יש דגלים, ושוב אמרתי "אמור שנית". ואז הם אמרו: "אלו דגלים של מדינת ישראל שתניפו ברגע שתכבשו את המקום".

מיד הלכתי למפקד ומסרתי לו את הדברים. נסענו למצוא את החבילות המוצנחות עם הדלק והדגלים והבאנו אותם לחטיבה. למחרת בבוקר בשעה חמש, יצאה חטיבה לכבוש את שרם א-שייח כאשר אני ואנשי-יחידתי נשארים במקום. אני נשארתי בתעלה והקשבתי לדברים שהוחלפו בין המטוס הקל שליווה את החטיבה ובין אנשי החטיבה. המטוס הוא הזהיר את חיל החלוץ (יחידת החיילים שמסתערים לפני כולם) מפני מצרים שמסתתרים מאחורי סלעים וכך הציל אותם. הם התקדמו וכבשו את המקום. בינתיים, כוח של צנחנים בפיקודו של רפול (רפאל איתן) התקדם לעבר שרם א-שייח מהצד השני. הייתה בעיה של התנגשות בין כוחותינו. אברהם יפה מפקד חטיבה תשע ניסה להתקשר אל רפול ולא הצליח. גם הטייס לא הצליח. ואז הטייס אמר שהוא יורד עם המטוס ליד רפול. חיכינו זמן מה, עד שהטייס המריא ואמר שמסר לרפול את הדברים והוא נעצר.

מכאן שדברי הצנחנים כאילו הם כבשו את שארם א-שייח, אינם נכונים. חטיבה תשע כבשה אותה.

אני כחיילת

תמונה 1

הזוית האישית

הנכדה שני: היה לי ממש כיף לעבוד וללמוד על סבתי ולמדתי המון דברים חדשים על ילדותה. מאוד נהניתי ליהיות איתה ביחד ולעבוד יחד.

מילון

ראס נצרני
חוף בסיני, נחשב לאחד מארבעת מוקדי הצלילה המושכים ביותר בסיני. (ויקיפדיה)

חטיבת עודד
חטיבת עודד או חטיבה 9 היא חטיבת חי"ר במילואים הכפופה לאוגדת הבשן, אוגדה מרחבית בפיקוד הצפון. בעברה הייתה אחת משלוש החטיבות שהוקמו בצפון הארץ בתש"ח, בזמן מלחמת העצמאות. עם הקמת צה"ל הפכה לחטיבה 9. סמל החטיבה כולל "איילה שלוחה" - סמלו של שבט נפתלי. כיום חטיבת עודד היא חטיבת חי"ר מילואים ובסיס הקבע שלה נמצא במחנה פילון ליד ראש פינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אלו דגלים של מדינת ישראל שתניפו ברגע שתכבשו את המקום“

”חטיבה תשע כבשה את שארם א-שייח“

הקשר הרב דורי