מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרה התינוקת בימי מלחמת העצמאות

מפגש סיום בבית הספר
שרה בילדותה
סיפורה של שרה

שמי שרה גלוזמן נולדתי בישראל.

הורי עלו לארץ מפולין לפני מלחמת העולם השנייה כחלוצים צעירים בעלי חזון במטרה להפריח את ישראל.  הם רצו לתרום, לעבוד ולפתח את הארץ.

אחרי מספר שנים מעלייתם ארצה נולדתי בתל אביב תינוקת חמודה להפליא.

זו הייתה התקופה שלפני מלחמת השחרור, מלחמת העצמאות שלנו והורי גרו בתל אביב ליד שוק הכרמל.

מלחמת העצמאות "הנקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948, החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם, תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית. יחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית חברו לסייע למתקפת ערביי הארץ. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של שלטון המנדט, הכריזה מדינת ישראל על הקמתה. למחרת פלשו לארץ ישראל צבאות סדירים של מדינות ערב, חברות הליגה הערבית. הלחימה בפועל נגד הצבאות הערביים הסדירים הסתיימה כבר בינואר 1949, אך המלחמה הסתיימה רשמית ב-20 ביולי 1949, עם חתימת הסכם שביתת הנשק האחרון עם סוריה" (ויקיפדיה)

התינוקת שרה עם דגל המדינה

תמונה 1

 

לימים סיפרו לי שהערבים שגרו ביפו ירו והפציצו את השכונות היהודיות והם נאלצו לברוח מהבית, מהסביבה ולנדוד עם תינוקת מדירה לדירה. זו הסיבה שהורי הגיעו איתי תינוקת קטנה לרמת גן שהיתה אז יישוב ספר מרוחק מהעיר הגדולה וקצת יותר בטוח.

 

הזוית האישית

מפגש הסיום החגיגי של תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר עליות ברמת גן

תמונה 2

 

מילון

מלחמת העצמאות
נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם, תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית. יחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית חברו לסייע למתקפת ערביי הארץ. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של שלטון המנדט, הכריזה מדינת ישראל על הקמתה. למחרת פלשו לארץ ישראל צבאות סדירים של מדינות ערב, חברות הליגה הערבית. הלחימה בפועל נגד הצבאות הערביים הסדירים הסתיימה כבר בינואר 1949, אך המלחמה הסתיימה רשמית ב-20 ביולי 1949, עם חתימת הסכם שביתת הנשק האחרון עם סוריה

ציטוטים

”תינוקת חמודה בימי מלחמת העצמאות“

הקשר הרב דורי