מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שרה חיים

סבתא שרה והנכדות אגם ויובל
סבתא שרה בילדותה
מלוב לבית ליד סיפורם של סבא וסבתא מדור רביעי

מלוב לבית ליד – סיפורם של סבים מדור רביעי

סבא בכור וסבתא נסריה הם סבא וסבתא רבא של יובל ואגם.

סבא שמשון וסבתא שרה מספרים את הסיפור הבא:

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%941

סיפור סבא וסבתא רבא:

סבא-רבא בכור וסבתא-רבא נסריה תמאם נולדו בעיר טריפולי, שבארץ לוב, בשנת 1927.

כל המשפחה שלהם עלתה יחד לישראל, למעט סבא וסבתא רבא, מאחר וסבתא-רבא הייתה בהריון עם בנה הבכור גבריאל. רק אחרי שנולד בנם הבכור הם עלו ארצה באוניית "עצמאות" בשנת 1948 עם תינוק בן חודש.

סבתא-רבא נסריה סיפרה שגבריאל התינוק היה יונק ומקיא כל הדרך באונייה מלוב לישראל. כשהגיעו לישראל נשלחו למעברה בצומת בית-ליד מאחר והייתה שם שכונת עולים של העלייה מלוב לישראל. בנוסף, סבתא-רבא נסריה סיפרה שבתקופת החורף נכנס אל האוהל גשם (כי האוהל לא היה אטום) אבל הייתה אווירת משפחתית, חוויה מיוחדת ושמחת חיים בתקופת המעברה. באוהל לא היה חשמל, גז ומקרר. היו לשים בצק להכנת לחם ביתי והיו הולכים למאפייה מיוחדת לאפיית הלחם. היו קונים בשר טרי ומבשלים באותו יום, מאחר ולא היה ניתן להקפיא. היו קונים גושים של קרח על מנת לשמור דברי חלב. היה להם מנורת נפט עם מיכל למילוי נפט לצורך תאורה באוהל. היתה לסבתא-רבא פתיליה עם מיכל של נפט לצורך הכנת תבשילים.

לאחר מספר שנים, הם עברו לגור בתל-מונד עד יום פטירתם.

אבא של אגם ויובל נקרא גבריאל, על שם בנם הבכור.

תמונות מתקופת המעברה

%d7%9e%d7%a2%d7%91%d7%a8%d7%94-2
%d7%9e%d7%a2%d7%91%d7%a8%d7%94-1

סיפור סבא וסבתא

אני נולדתי בישראל ב- 14.6.1960 (אותו התאריך לידה של אגם ויובל).

גדלתי בבית הורי שבשכונת הדר חיים, כיום רחוב מצדה, בתל-מונד. בבית הורי דיברו עברית ולפעמים בערבית (טריפולטאית).

המנהגים המיוחדים היו בחגים: מפגשים משפחתיים עם הדודים ובני הדודים, ארוחות משותפות עם מאכלים מיוחדים לכבוד החג, לדוגמא: בחג פורים אמי הייתה אופה עוגות מיוחדות, כגון: ספרה, ועוגיות: דאבלה, יויו, כעכים, מעקוד ומקרות (עוגיות מסולת, תמרים, ודבש, מאוד טעים). כמובן שהיה גם קבלת דמי פורים ומשלוח מנות.

גם סבא שמשון נולד בישראל בתאריך 27.5.1955.

הוא למד בבית ספר יסודי דתי "אור תורה" בתל מונד, ולאחר מכן למד בבית ספר תיכון "כפר בתיה" בכפר סבא. סבתא שרה למדה בבית ספר יסודי בתל מונד ולאחר מכן למדה בבית ספר "עמי אסף"  בבית ברל.

גרנו באותה שכונה, הדר חיים, בתל מונד, והכרנו אחד את השניה מהשכונה. כשהתבגרנו התאהבנו אחד בשני, ובשנת 1977 התחתנו ב-"אולמי נתניה". הייתה חתונה מהממת עם המון מוזמנים, אוכל טעים ומוזיקה טובה. את כל המתנות הכספיות שקיבלנו מהאורחים העברנו למחרת החתונה לסיני (אותו האדם שקנינו ממנו את הדירה שאנו חיים בה כיום) והורם של אגם ויובל בנו בית חדש לאחר כמה עשרות שנים. היום אנחנו גרים באותה חצר וכיף לכולנו ביחד ♥☺.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%942

הזוית האישית

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”הייתה אווירת משפחתית, חוויה מיוחדת ושמחת חיים בתקופת המעברה“

הקשר הרב דורי