מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שני בני בני הבכור פנחס והקטן פלאי עלו יחד איתי לארץ מרומניה

בטי ויואב
פנחס ופלאי
נקודת המבט של בטי קליין

יש לי שני בנים בני הבכור הוא פנחס קליין והקטן זה פלאי קליין, שעלו איתי יחד לארץ שעלו איתי יחד לארץ מהעיר רדאוץ שברומניה בשנת 1963. פנחס אז היה בן 13 ופלאיי היה בן 9.
 
פנחס למד בבית הספר הבונים (בקריית ביאליק) ופלאיי בבית ספר צור שלום (קריית ביאליק) לאחר שהם שסיימו בית ספר יסודי המשיכו ללמוד בבית הספר "בוסמת טכני"  (חיפה) שש שנים עד לסיום הלימודים וקיבלו תואר בהצטיינות בהנדסה אלקטרונית.
מיד עם ההגעה לארץ שובצו הבנים לביתי הספר, ובבית הספר היה להם קל מבחינה חברתית הם היו מאוד חברותיים כולם אהבו אותם, למדו את השפה תוך שנה פחות או יותר. מבחינה לימודית הם מאוד הצליחו והשכילו סיימו את הבית ספר בבגרות מלאה וגם בתואר הנדסאות .
בשנים האלו אני ובעלי סיימנו אולפן של שישה חודשים ולאחר מכן בעלי התחיל לעבוד במשביר המרכזי למכשירי כתיבה ועד הפנסיה עבד שם. בזמן שעשיתי אולפן עשיתי קורס של הנהלת חשבונות פעמיים בשבוע אחרי צהריים. הילדים התרגלו להסתדר לבד ולדאוג לעצמם כשאנחנו לא בבית, דאגו לעצמם.
אחרי הסיום של הקורס התחלתי לעבוד בשוק הסיטונאי בחיפה אצל סיטונאי פרטי ועד הפנסיה עבדתי שם. העבודה והמאמץ עזרו לנו לגדל את הילדים ובנוסך לכך בשנות ה-80 התחלנו לקבל סיועה מגרמניה בתור ניצולי שואה.
פנחס התגייס בשנת 1971- 1975 בשירותו הוא היה בחייל אויר עבד במקצוע הנדסאי אלקטרוניקה וחתם שנה קבע. לאחר השחרור נרשם לטכניון ולמד שם שלוש שנים הנדסת מחשבים. בזמן הלימודים הוא חתם על חוזה עם רפאל שבסיום הלימודים הוא יתחיל לעבוד איתם, עד היום הוא עובד שם בתור מהנדס מחשבים.
 
בשנת 1976 הוא התחתן עם רבקה יוסיפוביץ נולדו לו שלוש בנים בנו הראשון היה שי בשנת 1977 בנו השני היה טל והוא נולד בשנת 1982 והבן השלישי היה גיא שנולד בשנת 1987 שלושתם למדו תואר ראשון ושי כרגע עובד בחברת התעופה אל-על, טל עובד היום netup (הייטק) וגיא סיים שנה רביעית בהנדסת מחשבים.
פלאיי התגייס בשנת 1974 והשתחרר ב1978 וחתם שנתיים קבע . במהלך שירותו הוא עבר קורסים רבים גם בחוץ לארץ והתחיל לעבוד באלביט בתור הנדסאי מחשבים ואחרי 6 חודשיים הוא עבר לחברת דיגיטל ונשלח לשלושה חודשיים של השתלמות בארצות הברית. פלאיי התחתן בשנת 1980 עם שושי מנדלוביץ יש לו שלושה בנים. הבכור יניב 1982, השני הוא רועי בשנת 1984, השלישי אלעד.
 
בשנת 1992 יניב ורועי גמרו תואר ראשון יניב למד הנדסת מחשבים ורועי למד כלכלה וניהול עסקי אלעד השתחרר ב24.11.2015 שירת שנה וחצי קבע בשביל קורס קצינים. היום רועי כבר נשואי עם ילד בשם יונתן.
 
אני הסבתא בטי מבקשת מאלוהים שכולם יהיה בריאים מאושרים המשפט שאני למדתי הוא "לעולם לא לוותר לעצמך גם כשקשה" וכך אני הגעתי לגיל 87 .
 
העשרה
סיטונאות: "סיטונאות היא אוסף הפעילויות הכרוכות במכירת סחורות או שירותים למי שקונים אותם לצורך מכירה מחדש או לשימושים עיסקיים. סיטונאות אינה כוללת יצרנים וחקלאים, משום שאלה עוסקים בעיקר בייצור, והיא אינה כוללת קמעונאים".
שוק סיטונאי: סיטונאים פועלים מול לקוחות עסקיים ולא מול צרכנים סופיים. סיטונאים פועלים, בדרך כלל, בהיקפי סחר גדולים. בשוק הסיטונאי בחיפה עוסקים בירקות שמביאים אותם מהחקלאים משם קונים אותם בעלי העסקים השונים כמו מוסדות, מכולות, סופרים וכ"ו… ואז מוכרים לצרכן הסופי. המילה סיטון, מקורה מהשפה היוונית והיא אחד השמות שניתנו לחיטה. הסיטונאי, היה אדם שסחר בכמויות גדולות של חיטה ומכאן נולד הביטוי."
 
רדאוץ – עיר הולדתה של בטי קליין בעלה וילדיה ברומניה.
רדאוץ היא עיר במחוז סוצ'אבה, בבוקובינה שברומניה, שנוסדה במאה ה-15. העיר ממוקמת בין הנחלים סוצ'אבה וסוצ'ביטה, בגובה 375 מטר מעל פני הים.
 
 תשע"ו

מילון

סיטונאות
סיטונאות היא אוסף הפעילויות הכרוכות במכירת סחורות או שירותים למי שקונים אותם לצורך מכירה מחדש או לשימושים עיסקיים. סיטונאות אינה כוללת יצרנים וחקלאים, משום שאלה עוסקים בעיקר בייצור, והיא אינה כוללת קמעונאים.

רדאוץ
רדאוץ היא עיר במחוז סוצ'אבה, בבוקובינה שברומניה, שנוסדה במאה ה-15. העיר ממוקמת בין הנחלים סוצ'אבה וסוצ'ביטה, בגובה 375 מטר מעל פני הים.

ציטוטים

”"לעולם לא לוותר לעצמך גם כשקשה"“

”אני הסבתא בטי מבקשת מאלוהים שכולם יהיה בריאים מאושרים“

הקשר הרב דורי