מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנות ילדותי בתל אביב

הנכדה רבקה
סבתא עופרה בצעירותה
גרתי בתל אביב ברחוב נחלת בנימין 140 בשכונת שיכון צבא קבע, שכונה של חיילים.

סבתא עופרה מספרת לנכדתה רבקה פרנסיס את סיפור הילדות שלה.

שמי עופרה סרוסי נולדתי להוריי משפחת קאופמן  בתל אביב  בשנת תש"ח, 1947, חצי שנה לפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל.

הורי עלו כל אחד בנפרד מגרמניה. אבא שלי הבין, שאין מקום ליהודים בגרמניה, הוא לקח את אחיו ואחותו ועלה אתם לארץ ישראל, שאז נקראה בשם פלסטינה.

אימי הגיעה לארץ בעקבות הוריה שעלו כבר. הם הרגישו את רוחות האנטישמיות שנושבות בגרמניה והחליטו לעלות. הם התגוררו בירושלים ופתחו שם בית קפה. אימא שלי הגיעה בתור תיירת. משום שעל פי מדיניות הספר הלבן של הבריטים לא נתנו לה לעלות כעולה חדשה אלא רק כתיירת לשבועיים.

מצב היהודים בגרמניה הלך והחמיר, הוא נעשה גרוע מיום ליום, ולא בא בכלל בחשבון שאימא שלי תשוב חזרה לגרמניה לאחר שבועיים. בינתיים, בשבועיים אלו אמי  הכירה את אבי והם התחתנו. החתונה נערכה בהר הצופים בירושלים.

נולדתי וגרתי בתל אביב ברחוב נחלת בנימין 140 בשכונת שיכון צבא קבע, שכונה של חיילים. גרנו שם כי אבא שלי היה חייל. אני זוכרת שהיו לנו 4 חדרים בבית: להורים חדר, לי חדר, לאחי חדר ועוד חדר אורחים. את הבית שלי היו בונים תוך 24 שעות. בית הכנסת והצרכנייה היו מעבר לכביש, המרפאה לא הייתה רחוקה מהבית.

גרנו בקומה רביעית בלי מעלית, מקרר לא היה, וחלב לא קנו בשקיות. איש שמוכר קרח עבר ברחוב עם פעמון והיה מכריז קרח! קרח! אבא שלי היה יורד תמיד מהקומה הרביעית  ללא מעלית והיה מעלה בלוק קרח. היה לנו מקרר שהיה בו תא, שאליו היו מכניסים את הקרח. החלב היה נמכר בבקבוקים. כדי לקנות את החלב היינו צריכים גם לרדת במדרגות הרבות מהקומה הרביעית לרחוב למטה.

היינו הולכים, אחי ואני, לבית הספר ששכן ברחוב אחד העם. צעדנו כל בוקר חצי שעה לבית הספר וחזרה בצהרים. סבתי מצד אבא גרה בצריף לא רחוק מבית הספר. לבעלה הייתה חנות ירקות ופירות, ובדרכנו חזרה מבית הספר הוא היה מכבד אותנו בתפוח או בפרי אחר.

אבא שלי התגייס בהתחלה למשטרה הבריטית, ולאחר קום המדינה עבר לשרת במשטרת ישראל, הוא היה קצין במשטרה.

אני זוכרת היטב את מבצע קדש. הפחד היה גדול. לא היו מקלטים בבתים, והיה צריך לחפור שוחות באדמה מספיק עמוקות, כדי שאנשים רבים יוכלו להיכנס שם ולהינצל.

הזוית האישית

תודה רבה לך סבתא עופרה, העשרת אותי מאוד בסיפורך.

מילון

הספר הלבן
(משום כריכתו הלבנה) הינו מסמך המתאר את קווי המדיניות של ממשלת בריטניה בארץ-ישראל. הספר הלבן של שנת 1939 פורסם לאחר שנות מתיחות בין הערבים לבין הבריטים ולאחר הסלמה בסכסוך הערבי-יהודי, והוא נועד לפייס את הערבים. תקנות הספר הלבן הגבילו את העלייה היהודית לארץ-ישראל ואת מכירת הקרקעות ליהודים.

הכרזת העצמאות
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל התקיימה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס, שהתקיים בהתאם להחלטת מנהלת העם כשמונה שעות לפני סיום המנדט הבריטי בהתאם להחלטת החלוקה של עצרת האו"ם מכ"ט בנובמבר 1947, הכריז יושב ראש מנהלת העם דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בתאריך זה את יום העצמאות.

ציטוטים

”חיי הילדות היו יפים ומגוונים למרות הקשיים.“

הקשר הרב דורי