מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנות התקומה

סבא גיורא והנכדה אריאל
אהבת הטרקטור
חיי מתחילים במקום שנמצא בראשון לציון ששמו נחלת יהודה...

תמונה 1חיי
מתחילים במקום שנמצא בראשון לציון ששמו נחלת יהודה. למקום שבו היה קיבוצנו בראשית דרכו נקרא גבעת גנים. השנה היא שנת מאורעות שנת 1936. בזמן זה היו יורים על הישוב שלנו בכיוון תל אביב יפו. אנחנו הילדים, בני שנתיים וארבע, היינו מתחבאים בבית היחידי שהיה במקום. גדלנו בגבעת גנים, הבנים הראשונים של הקיבוץ, כשהורינו עובדים בפרדסים שבסביבה ולאחר מספר שנים יצאה משלחת של חברי קיבוץ לחפש בצפון או בדרום מקום התיישבות קבוע לעלייה על הקרקע ולהקים קיבוץ חדש.
 
המקום שנבחר היה בדרום בשדות איבדיס ועל-כן נקרא הקיבוץ נגבה. הקיבוץ הוקם ב-1939 כקיבוץ חומה ומגדל. אנחנו הילדים הגענו לקיבוץ החדש שנה אחרי הקמתו, לאחר שבנו לנו את הבתים הראשונים. הקיבוץ היה מוקף בכפרים ערביים, ואנחנו הילדים ביחד עם הגננת ואחד ההורים, היינו יוצאים לטיולים אצל השכנים הכפריים, כשקבלת הפנים שהתקבלנו בכפרים הייתה מלבבת מאוד.
 
הזמן עבר. אנחנו גדלים ועולים לכיתה א'. היינו שובבים גדולים אבל בכל זאת למדנו וגדלנו. בהמשך נולדו לנו האחים והאחיות כשחלק מהורים שלנו לא תמיד היו בבית והיו חלקם בצבא האנגלי או בפלמ"ח, כשבעולם מתחוללת מלחמת העולם השנייה. אבא שלי היה מגויס לצבא הבריטי. חלק גדול מהזמן לא היה בחברתנו. באחד הימים, כשחיכיתי לו בסככת ערמת התבואה נפלו עלי שקים כבדים ופצעו אותי קשה מאוד. חברי פלמ"ח שנכחו בנגבה והיו איתי בסככה הצליחו להרים את השקים ממני ולרוץ איתי למרפאה. הרופא של המקום טיפל בי וחבר קיבוץ רץ ברגל למחנה ג'וליס והביא אמבולנס של הצבא הבריטי כדי לקחת אותי לבית חולים בתל אביב "הדסה". לאחר תקופה של החלמה חזרתי הביתה ואז השתנו חיי.
 
השנה היא 1946 ואני ממשיך את חיי בלימודים ובחיי חברה בפנימייה במקום הנקרא מוצא עלית. נשלחתי ללימודים על מנת להקל על האפשרויות ללמידה ועל חיי החברה. התקופה שחייתי במוצא הייתה שנה שהבריטים ניהלו מאבק במחתרות הישראליות. היינו נפגשים איתם כשהיו עושים חיפושים על הכביש העובר לירושלים ואנחנו הנערים היינו מסתכלים ונהנים מהחיילים הבריטים שאינם מוצאים דבר, גם לאחר שפוצצו להם ג'יפ על הכביש לירושלים. כך עברה לה שנה בהחלט לא משעממת, עם הרבה מאורעות מעניינים לפני הקמת המדינה.
 תמונה 2
שנה לאחר לימודי במוצא עברתי ללמוד בירושלים הבירה. אותה שנה, 1948 הייתה כבר השנה של סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל, וכמעט כל תקופת הלימודים בירושלים עברו במלחמה גלויה בין הבריטים למחתרות וכמעט לא היו לימודים. באחת הנסיעות שלי ברחובות העיר על אופניי, כאשר אני חוזר מלימודי אצל מורה מיוחדת, עברתי על יד ביתי הסוכנות היהודית. בעוברי כמאה מטר מהבית פוצצו אותו אנשי המחתרת והצבא הבריטי סגר את הרחובות. בקושי הצלחתי לחזור הביתה למשפחה שאצלה גרתי.
 
עם הרבה הרפתקאות נגמרה שנת הלימודים וחזרתי לנגבה לחופש הגדול ערב מלחמת הקוממיות, היא מלחמת השחרור. נגמר החופש הגדול ואנחנו ילדי נגבה הבוגרים, כ-10 במספר, יצאנו מנגבה באוטו משוריין לקיבוץ מעברות להתחיל את לימודי התיכון שלנו. ועם המעבר למוסד החינוכי בשנת 1948 פורצת מלחמת השחרור ונגבה עומדת מול הצבא המצרי ולנו נשאר רק לקבל דרישות שלום מהורינו הנלחמים.
 
אחרי הקרב הראשון הקשה שעבר הקיבוץ בדיוק מלאו לי 13 שנים, ואת בר המצווה שלי חגג אבא שלי שבא לחופשה מיוחדת למעבורות והביא לי את מתנת הקיבוץ, השעון הראשון שהיה לי בחיי. מיד לאחר האירוע חזר אבא לקרבות נגבה. סיימתי את לימודי במעברות, נפרדתי מחברי הקבוצה ועברתי בשמחה רבה לקיבוץ שריד, לבית הספר המקצועי במכונאות שנפתח במקום. סוף סוף בלימודיי אלה מצאתי את הדרך למקצוע מעניין והשנה היא 1950.
 
בחופש הגדול הראשון אחרי המלחמה נסענו לנס ציונה, למקום שבו ילדי נגבה והאימהות התיישבו במקום זמני עד שיבנו מחדש את קיבוצנו. בתום של שלוש שנים בשריד מאושרות מאוד בחיי, עם מקצוע ביד חזרתי לנגבה ולאחר חצי שנה, בשנת 1953, אני מתגייס לצבא לסיירת של חטיבת גבעתי. יתר סיפורי על מעללי בצבא ובסיירת עם מלחמות ישראל בשריון אלה יכתבו בסיפורים אחרים.  
 
עם התחלת עבודתי במוסך הקיבוץ לאחר תקופה של הסתגלות וחפיפה בניהול המוסך יצאתי ללימודי הסמכה ומנהלים. הלימודים התקיימו באשקלון והתקיימו פעמים בשבוע, ביתר ימות השבוע עבדתי במוסך. לאחר גמר הלימודים שנמשכו כשנתיים וחצי סיימתי וקיבלתי תעודות ונשארתי לבד לנהל את המוסך. עבדו איתי מספר חברים חלקם מוותיקי הקיבוץ ומספר קטן של צעירים שלמדו את העבודה במוסך. בהמשך הזמן בנינו בתמיכת הקיבוץ מוסך חדש וגדול והגדלנו בצורה משמעותית את היקף המיכון בקיבוץ, עם הגדלת שטחי החקלאות  בעיקר בתחום הכותנה. עם הגדלת הצרכים ושינוי מערך המיכון נכנסו לעבודה במשותף עוד שני חברי קיבוץ שלמדו בבית ספר מקצועי והיו השותפים המלאים בניהול המוסך. עם כניסת החברים החדשים אני יצאתי לפעילות במערכות חוץ קיבוציות. עבדתי מספר שנים בריכוז קניות לאחר מכן נקראתי מנהל את המוסך של קואפרטיב הנגב. שינוי משמעותי בתחום המיכון שהעבודה מתמקדת במשאיות בלבד. מספר שנים שעבדתי בקואפרטיב, בסיפוק גדול בלמידת תחומים חדשים בעבודת המוסך. עם גמר עבודתי בנגב נקראתי לעבודה בתנועה בריכוז מחלקת המיכון לקניית מכוניות ומיכון חקלאי עבור הקיבוצים. לסיום כל הנושא שנכתב כאן, עברתי מספר תפקידים ועבודות שונות במהלך חיי.

מילון

חומה ומגדל
שיטת התיישבות בארץ ישראל, לפני קום המדינה, בין השנים 1939-1936.

ציטוטים

”בעוברי כמאה מטר מהבית, פוצצו אותו אנשי המחתרת, והצבא הבריטי סגר את הרחובות.“

הקשר הרב דורי