מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנה בכפר

אני ושתי סבותיי במפגש הראשון.
תמונה מבר המצווה של אבי.
ילדותי בכפר "הדרגה" (כיום כפר מעש).

את הסיפור כתבה סבתא עטרה שרון, עם נכדה דן.

סבתא מספרת:

"נולדתי בפתח-תקווה בשנת 1929. אמי הייתה עקרת בית, אבי היה עובד במאפיה פרטית. מאחר שהתפרנסנו החליטו הוריי לעבור לחיי מושב. אנשי המושב עשו את הכשרתם בפתח-תקווה. הם התפצלו לשני ישובים, חלק הלך לכפר אז"ר, והחלק השני לכפר "בהדרגה", שכיום נקרא כפר "מעש". הגענו לכפר בשת 1936. בשנה זו, בארץ פרצו "המאורעות".

הזיכרון הראשון שלי היה היריות שנורו לעבר הבתים. בכל לילה לפני השינה הורדנו את המזרנים מהמיטות ופרסנו על הרצפה מתחת לחלונות כדי לא להיפגע מהכדורים. בבוקר אספנו את התרמילים הריקים.

בבית הספר היו שני חדרים לארבע כיתות: תלמידי א' ו-ב' למדו בחדר אחד ותלמידי ג' ו-ד' בחדר השני. התלמידים הבוגרים יותר למדו בפתח-תקווה. בכיתה ב' היינו ארבעה תלמידים ואילו בכיתה א' למדו עשרה תלמידים. ישבנו בשני טורים, כל כיתה בטור אחד – ומורה אחת לימדה את שתי הכיתות. סידור זה היה גם בכיתות ג' ו-ד'. הדרך הזאת לא הפריעה להתקדמותנו בלימודים.

הענף החקלאי העיקרי של משפחתי היה גידול תותים. השטח שבו גידלנו את התותים היה צמוד לבית. נוסף על העבודה בשדה, אבי המשיך לעבוד במאפיה. באחד הימים נכנס למאפיה חברו הטוב, ובידידות רבה טפח לו על שכמו ושבר כמה מצלעותיו כך שלא יכול היה לעבוד בשדה.

באחד הימים נסעה אמי מהכפר לפתח תקווה. בימים ההם לא היו מכוניות והתחבורה מהכפר התנהלה בעגלות רתומות לסוסים. הדרך הייתה שביל צר שעבר בין הפרדסים. בדרכה בחזרה לכפר, הגיעה מולם עגלה והסוסים התחילו להשתולל. אמי נפלה מהעגלה על גדר תיל ונפצעה קשות כך שגם היא לא יכלה לעבוד בשדה.

כל נטל העבודה נפל עלי (הייתי ילדה בת שבע). בכל בוקר התעוררתי מוקדם לפני הזריחה לשטח, לקטוף את כל הפרי שבשל. העול הזה לא העיק עליי. ידעתי שאלה הם החיים וקיבלתי הכל בברכה. אחרי שנה בכפר חזרנו למושבה (פתח-תקווה).

אם לסכם את חוויותיי בכפר: "החיים היו קשים, אבל הייתה זאת ילדות מאושרת"

 

הזוית האישית

סבתא עטרה: אני חושבת שתכנית הקשר הרב דורי קירבה וחיזקה את הקשר בינינו. שמחתי בפגישות שנערכו בבית הספר, נכדי למד להכיר פרקים בעברי ועל מורשת ישראל.

דן: הייתה תכנית כיפית, שחיזקה את הקשר ביני לבין סבתי וחיברה אותי למורשת המשפחה. נהניתי מהמפגשים.

מילון

עול
נטל; כובד; משא,חובה, אחריות.

ציטוטים

”"החיים היו קשים, אבל הייתה זאת ילדות מאושרת". “

הקשר הרב דורי