מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמחה מהולה בעצב

חיה ויוחנן
חיה כיום
סיפור החתונה של חיה ויוחנן גולן

הסיפור של חיה ויוחנן התחיל בילדותם. חיה ויוחנן נולדו וגדלו בקיבוץ גבת שבעמק יזרעאל. הם הכירו מילדות, האהבה והזוגיות החלו בשנת 1958. לאחר שנתיים, בשנת 1960, יוחנן וחיה החליטו להתחתן. החתונה נקבעה לתאריך כ"ה בשבט ה 23/2/1960. קצת לפני החתונה סבא של יוחנן חלה מאוד, הוא היה כבר אדם מאוד זקן, הוא גסס. כשראתה אמא של יוחנן שמצבו הבריאותי של הסבא (אבא של אביו) מידרדר מיום ליום החליטה שצריך להקדים את החתונה לערב קודם (ל22/2/1960). דודהּ של חיה שהבין בדיני יהדות לא הסכים שיקדימו את מועד החתונה, חיה זוכרת איך אמר "לא יקום ולא יהיה, חתונה לא מזיזים, אם יש הלוויה מזיזים את הלוויה". לבסוף את החתונה לא דחו מהמועד שנקבע, וביום החתונה, כמה שעות לפני שהייתה אמורה החתונה להתחיל סבא של יוחנן נפטר.

באותה תקופה גבטה התפצלה (לגבת ויפעת כיום), ההורים והמשפחה של חיה נשארו כולם בגבת ואילו ההורים והמשפחה של יוחנן עברו ליפעת כולם מלבד יוחנן! יוחנן מכל משפחתו (הוריו, אחיו ואחיותיו, דודיו ודודותיו, הסבים והסבתות) נשאר לגור לבדו בגבת, ללא הורים וללא קרובי משפחה. כשחיה ויוחנן החליטו להינשא היה ברור שהחתונה תתקיים בגבת, אמא של יוחנן לא הסכימה לבוא לגבת, לכן החתונה נערכה בבית הרשל, הממוקם בקצה הקיבוץ ולא בחדר האוכל (מרכז הקיבוץ המקום בו חגגו את כל החתונות בקיבוץ באותה תקופה). החתונה הייתה עצובה, באותה תקופה לא נהגו לצלם הרבה, אבל בתמונות המעטות שיש מהאירוע רואים את הפרצופים העצובים.

חיה ויוחנן היו לזוג הראשון בקיבוץ גבת שנולד וגדל כל חייו בגבת. למחרת ערב החתונה נערכה הלוויה של סבו של יוחנן. חיה ויוחנן היו נשואים כמעט חמישים ושבע שנים, עד שיוחנן נפטר לפני שנה ב3 בפברואר 2017.

הזוית האישית

רוני לוי: נהנתי מאוד, ולמדתי המון על חיה ויוחנן ועברם

מילון

יקום
יהיה

ציטוטים

”"לא יקום ולא יהיה, חתונה לא מזיזים, אם יש הלוויה מזיזים את הלוויה".“

הקשר הרב דורי