מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמות, תאריכים ומה שביניהם

לאה (ותיקה מהקיבוץ), יונתן, עמרי
אישור עלייה לארץ
גלגולי דורות

השנה 1939. בכפר קטן שעל גדות יובליו של נהר הסאן, בהרי הקרפקטים שבפולין חיה בשלווה משפחת פוקס: אמא מלכה (19.01.1900), אבא מאיר וששת ילדיהם: ברכה (13), לאה (12.12.1929), טובה (8), יענקל'ה (3) והתאומות שאך נולדו: סימה והינדה.

כשהתחילה מלחמת העולם השנייה, עברו בני המשפחה (שהיו היהודים היחידים בכפר) אל מעבר ליובל הסאן, לצד האוקראיני, מכיוון שהגרמנים עדיין לא הגיעו לשם. לרוע המזל, בהמשך המלחמה, הגרמנים פלשו גם לאוקראינה ומשפחת פוקס נלקחה למחנות.  בני המשפחה הופרדו: מאיר- האב נלקח למחנה עבודה של גברים, מלכה- האם נלקחה למכרה כבול, ברכה- הבכורה נלקחה למחנה עבודה אחר וחמשת הילדים הנותרים נלקחו לגטו. שלושת האחים הגדולים מביניהם החליטו שלאה תישאר עם התאומות (אז בנות שנתיים) ויענקל'ה וטובה יברחו מהמחנה ליער. כך, הם חשבו, יישאר לתאומות  יותר אוכל. הם לא שיערו לעצמם שהגרמנים יחסלו את כל היהודים במחנה. לאה, סימה והינדה (התאומות) נרצחו. האב מאיר, התארגן עם קבוצת יהודים שהגיעו מכפרים סמוכים לברוח מהמחנה. הם נתפסו ע"י שומר גרמני שרצה לירות בהם. מאיר קפץ על השומר בניסיון להציל את חבריו ונורה למוות.

בסוף המלחמה עלו לארץ האם מלכה והילדים ברכה, טובה, ויענקל'ה.

התכנית הייתה הפלגת 'דב הוז' מנמל לה ספציה, מקום הכנת הספינה. עם השלמת הכנתה בתחילת אפריל, אורגנה ע"י אנשי 'החבורה' שיירת משאיות שהביאה 1,014 מעפילים לנמל. האיטלקים חשבו בטעות כי מדובר בפשיסטים ונאצים המנסים להימלט ועצרו את השיירה, אך לאחר שעמדו על טעותם אפשרו את עלית המעפילים לספינה. הבריטים, שהבינו בשלב זה את מהות הפעולה, חסמו את אפשרות היציאה מהנמל. יהודה ארזי – ראש המוסד לעליה באיטליה הצטרף למעפילים ועמד, עם חבר הפלי"ם משה רבינוביץ לצדו, בראש המאבק נגד הבריטים. אחרי מאבק של חודש ושביתות רעב הבריטים אישרו להם לעלות לישראל ובתאריך 15.5.1946 קיבלו רישיון כניסה לארץ ישראל מהבריטים.

תמונה 1

בהמשך כולם התחתנו. טובה התחתנה עם דוב ואני נולדתי. שמי נקרא "לאה" על שם סבתא (מצד אבי) ועל שם אחותה של אמי שנרצחה.

התחתנתי וילדתי ארבעה ילדים: בת, בן וזוג תאומות. הן נולדו ביום הולדתה של סבתי מלכה בתאריך 19.01.1985. אמי קיבלה ברגשות מעורבים את לידת התאומות. זה החזיר אותה לילדות, במיוחד העובדה שתאריך הלידה שלהן הוא תאריך לידתה של אמה (סבתי) זו שילדה את אחיותיה התאומות. בשל כך, הרגשתי אני מחויבות כפולה ומכופלת בגידולן. בהמשך ילדיי גדלו והתחתנו. אחת מהתאומות התחתנה עם גבר, שתאריך לידתו  12.12.1985 (תאריך לידתה של לאה שנרצחה). אני חשה שבסיפור המשפחתי שלי יש משהו שהוא מעבר למקריות…

תמונה 2

הזוית האישית

לאה ויהונתן: אנחנו נהנו מאוד להיות חלק מפרויקט חשוב מאוד לשנים הבאות.

מילון

דב הוז
ספינת מעפילים מאיטליה

ציטוטים

”אני חשה שבסיפור המשפחתי שלי יש משהו שהוא מעבר למקריות…“

הקשר הרב דורי