מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלי ינובסקי מספרת על המשפחה של אמה

אני עם אביטל, רומי וטל בשיח בנושא חנוכה
אני בידי אמי כוכבה
משפחתה של אמי כוכבה כהן, בת רחל ורפאל ג'יברי

מי אני ומה שמי

שמי שלי כהן ינובסקי.

מקור השם: שלקה מבולגריה. אני נקראת על שם  סבתי.

משמעות שמי הפרטי: שלי, של כולם. לסבתי קראו רחל, בבולגריה קראו לה רשל. בילדותי קראו לי שלקה ובגיל 17 כאשר הוצאתי תעודת זהות נרשם ששמי שלי (רחל). שם משפחתי כהן – מהתנ"ך, ינובסקי – עיירה ינובה ברוסיה.

קצת על עצמי

אני גרה בחולון. מתנדבת כ – 11 שנים מתוכם 10 בבית הספר שז"ר.  עבדתי כ- 40 שנה כמנהלת חשבונות בבנקים ובסוף במפעל ליצור שמן מאכל, וכוספה (מזון לבהמות). עם סגירת המפעל התחלתי בהתנדבותי.

המשפחה של אמי

אמא שלי, כוכבה (סטריה) כהן, בת רחל ורפאל ג'יברי, נולדה בשנת 1918 בגבול טורקיה בעיר דמוטיקה. משפחתה מנתה שש נפשות (חמש בנות ובן אחד). אחותה הבכורה אסתר, שהייתה מורה ביוון. היא היחידה שסיימה לימודים, בבית ספר תיכון.

בבית הספר היהודי היסודי ביוון לימדו קרוא וכתוב: יוונית, טורקית, צרפתית, עברית. בבית דיברו לדינו, שפת יהודי ספרד.

האחות הבכורה אסתר דנון (נולדה בשנת 1900 לפי דף עד של אחותה זלדה בכר ועל פי מקור אחד ב- 1903, לפי דף עד של אחותה רבקה פרנקו היא נולדה ב- 1890) הייתה מורה ביוון ונישאה לבעלה יומטוב (1887) שהיה צורף. אסתר לא עלתה לישראל מכיוון שהייתה נשואה עם ילדים. היא נספתה בשואה עם בעלה וילדיה במרץ 1943 (עפ"י עדות ביד ושם). על פי העדות של האחות רבקה היא ומשפחתה נספו בשנת 1942. שמות ילדיה (לפי העדות של אחותה רבקה): ויטל (15), דזי (13), רפאל (9) ורחל (5). בזמן המלחמה היו ב- Komotini שביוון. שמות הוריו של בעלה יומטוב: חיים ודזי. האח של האבא היה צורף ונשאר בגלל הפרנסה.

בשנת 1935, המשפחה קיבלה אישור (סרטיפיקט) כניסה לארץ ישראל שנקראה אז פלשתינה. האנגלים שלטו במדינה.

תמונה 1
דרכון יווני (כדי לקבל תעודת עלייה לפלשתינה) הדרכון של: רפאל מאיר ג'יברי, רשל ג'יברי וחמשת ילדיהם שעלו ארצה. לאום: יווני
תמונה 2
דרכון יווני של משפחת ג'ברי כדי לקבל אשרת כניסה לפלשתינה. תאריך הוצאת הדרכון 24.4.1935 הדרכון בתוקף לשנה ומיועד לכניסה לפלשתינה. חותמת של סלוניקי
תמונה 3
דרכון יווני כדי לקבל אשרת כניסה לפלשתינה. יש חותמת של סלוניקי. הגילאים בדרכון הוקטנו כדי שאפשר יהיה לעלות ארצה. כתוב: ניסים 1918, ויקטוריה 1919, רבקה 1924, כוכבה (נולדה ב- 1917), זלדה
תמונה 4
תמונת המשפחה שצורפה לדרכון. שמות מימין לשמאל: רבקה, זלדה, הסבא רפאל, לידו הסבתא רשל (רחל), מעל ניסים, ויקטוריה וכוכבה (סטריה)

אמי שהייתה בת 17 התחילה לעבוד אצל חייט, מאחר והחייט לא ידע עברית אמי למדה לדבר אידיש. אמי למדה גם לדבר ערבית כאשר עשתה קניות בשוק.

בזמן המלחמה היו ב Komotini שביוון. שמות הוריו של בעלה יומטוב: חיים ודזי. האח של האבא היה צורף ונשאר בגלל הפרנסה.

בשנת 1943 אמי נישאה לאבי מרקו כהן (יליד בולגריה שנת 1912) שעלה בגיל 23  עם המכבייה השנייה שהתקיימה בשנת 1935.

תמונה 5
אני בידי אמי כוכבה. 

ב-1 בדצמבר 1947 אני נולדתי בבית חולים הדסה בתל אביב. יש לי שתי אחיות.

אמא שלי בישלה מצוין. תפרה, עזרה לי לשנן להכתבות בעברית. שיחקה קלפים בשעות הפנאי עם חברות. אמא שלי נפטרה בשנת 1988.

יום הולדת 5 להלית בתי במעון נעמ"ת בגבעתיים. משמאל: אני, הלית ואמי 

תמונה 6

בת המצווה של בתי הלית

את בת המצווה של בתי הלית חגגנו בחצר ביתי בחולון. הוזמנו בני המשפחה. ערכנו שולחנות לכל האורחים ומזנון. היה שמח וטעים. את הכיבוד הכנתי בעצמי. השולחנות היו מקושטים יפה. עד היום מזכירים כמה היה יפה.

תמונה 7
בת המצווה של הלית. משמאל לימין: אבי מרקו כהן, אמי כוכבה כהן, בתי הבכורה הלית ינובסקי ואני שלי. בידיי קרן בתי הצעירה ומימין חיים ינובסקי. באמצע פורטונה צ'וקרל.

הזוית האישית

שלי: "תודתי נתונה לתלמידי כיתה ו' שאיתם התחלתי. קיבלתי אותם מהגנים והשנה אני מסיימת איתם בתכנית "הקשר הרב דורי". נעמתם לי מאוד. יש ברשותי ספל שקיבלתי מועד ההורים עם תמונות של כל ילדי הכיתה משנת 2014. בזאת אני סוגרת מעגל".

בשנת הלימודים תשע"ז השתתפתי בתכנית עם התלמידים: אביב שקי, מאור קשטה, יובל ברמוחה, ניקול רובינוב ואושר בבדזנוב. הסיפור שפורסם בשנת 2017 – "מי שלא משקיע שוקע"

בשנת 2014 השתתפתי בתכנית עם התלמידים: אופק ששון יהונתן לזר והעלנו את הסיפור: "רשליקה רוכבת עם רמה"

מילון

מכביה
המכביה או "המכביה העולמית" היא תחרות ספורט רב-ענפית המתקיימת מדי ארבע שנים בישראל בהשתתפות ספורטאים יהודים מרחבי העולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"אין תלמיד שלא יכול, יש תלמיד שלא רוצה"“

הקשר הרב דורי