מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלושת המלחמות

סבא דודו ואני
סבא דודו בצבא
מלחמת ההתשה, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים מאת סבא דודו הלוי לנכדו יובל

השם של המשפחה שלנו הוא – הצבי הלוי. השם הזה הולך אתנו כנראה אלפיים שנה. במשפחה שלנו נמצא ספר שכותרתו היא "הדרת צבי" והוא בעצם רישום כל הדורות ותולדות המשפחה מראשיתה כנראה ביהודה לפני חורבן בית שני ועד כתיבת הספר באוסטריה שהסתיימה בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. על מנת להישמע תרבותיים ולנסות להיטמע באוכלוסייה המקומית בממלכת אוסטריה הונגריה המשפחה החליפה את השם "הצבי" להירש שמשמעותו בגרמנית – צבי. היות והשם של המשפחה היה הצבי הלוי ב-1948 אבא של סבא שלי החליף את שם המשפחה מהירש להלוי ומאז אנחנו הלויים.

 שלושת המלחמות

במלחמת ששת הימים שימשתי כמ"מ וכסמ"פ ביחידת סיור בפיקוד מרכז. היינו אנשי מילואים. צירפו אותנו לחטיבה חמש שעברה את הגבול של שביתת הנשק עם ירדן ונכנסה לקלקיליה – וכבשה אותה. אחר כך כבשנו את שכם והגענו לגשר הג'יפטליק על נהר הירדן, שפוצצנו אותו. בהמשך החזירו את היחידה שלי לשכם שם שימשתי במשך חמישה ימים כמושל העיר. אחר כך עברנו למחנות הג'יפטליק וסיירנו לאורך הגבול החדש שנוצר – בינינו לבין ממלכת ירדן.

לנו במשפחה יש ספר, ספר מורשת שנכתב בחצי השני של המאה ה19 הספר נקרא "הדרת הצבי" והוא סיפור של מאה שלושים ושבע דורות של המשפחה ששם המשפחה לאורך כל השנים היה הצבי הלוי.

 "הדרת צבי" ספר המשפחה 125 דורות למשפחת הצבי – הלוי

תמונה 1

בארצות אשכנז כלומר גרמניה ואוסטריה לשם הגיעה המשפחה מטורקיה וספרד החליפו את השם הצבי לשם גרמני הירש שמשמעו בגרמנית צבי. הספר מספר מי התחתן עם מי, ומי נולד למי על בסיס מה שכתבו בספרי התורה שנשמרו במשפחה. רוב הספר כתוב בכתב רשי ויש להפוך אותו לכתב נורמלי.

מפקד גדוד טנקים סדיר בסיני 1974

תמונה 2

עם שר הבטחון שמעוןו פרס במשרד הבטחון אפריל 1976

תמונה 3

עם ראש הממשלה מנחם בגין בביתו בתל אביב מאי 1977.

תמונה 4

הסיפור המלא של סבא דודו הלוי במצגת שהכנו.

קישור למצגת באתר בי"ס בין ההדרים

הזוית האישית

המצגת שהכנו בתכנית הקשר הרב דורי

מילון

בררה
כשהם היו קוטפים תפוזים הם ניו ממיינים אותם ותפוז אחד לא היה טוב הם היו קוראים לו בררה אחר כך הפך למושג בשפה והשתמשו בזה גם להגדיר אנשים מוצב, מעוז זב היו עמדות של צה"ל לאורך תעלת סואץ.

ציטוטים

”בירושלים היו קוראים לגולות גולות ובהרצליה קראו לזה בנדורות“

הקשר הרב דורי