מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלום מערתי – ספור חייו

משחקות בכיף:)
נעמה וסבא
סבי החליט לעברת את שם משפחתו למערתי, בגלל שג'רופין בערבית זה מערה.

סבי שלום ג'רופין נולד בתימן בשנת 1938. לסבי היו שישה אחים, חמישה נפטרו בדרך לארץ ישראל ואחות אחת הצליחה לעלות ונפטרה כאן בארץ, סבי היה בן עשר כשעלה. כשגדל סבי החליט לעברת את שם משפחתו למערתי, בגלל שג'רופין בערבית זה מערה.

סבי נשאר לבד, הוריו נפטרו והוא גדל בבית יתומים בצמצום נוראי. בכל יום הם קיבלו רק ארוחה אחת. באותו זמן סבי היה מצוין בגולות, והוא הרוויח מזה הרבה כסף וזה עזר לו מאוד. את בר המצווה שלו חגג סבי בפנימיה, שם לא חגגו לכל אחד בנפרד, אלא 25 נערים חגגו יחדיו, אכלו ארוחה חגיגית עם כל החברים ויום למחרת קיבלו את הזכות להניח תפילין.

סבי סיפר שבבית הספר, אהב מאוד את המקצועות: גאוגרפיה והיסטוריה. כשגדל סבי הוא החליט לעברת את שם משפחתו למערתי, בגלל שג'רופין בערבית זה מערה. סבי השלים את לימודיו ובגיל צעיר יחסית, בגיל 25 סבי התחיל לנהל את בית הספר נתיב מאיר במעלות תרשיחא.

האירוע הקשה ביותר שסבי מדבר עליו הוא "הפיגוע במעלות", כשהמחבלים פרצו לבית ספר בו נרצחו 22 תלמידים שהיו בני ערובה בידי המחבלים.

הפיגוע במעלות (ויקיפדיה) – אחד האירועים הטראומטיים בתולדות המדינה

הפיגוע במעלות (קרוי גם אסון מעלות או טבח מעלות) היה אירוע טרור פלסטיני שהתרחש במעלות ב-15 במאי 1974 (כ"ג באייר תשל"ד). בתחילת האירוע נרצחו על ידי מחבלים נוסעת ברכב מסחרי, סמוך למושב צוריאל, לאחר מכן שלושה מתושבי המקום, ובהמשכו הוא הפך לפיגוע מיקוח שבו נלכדו כבני ערובה תלמידים מצפת אשר לנו במעלות. בעקבות ניסיון חילוץ כושל נרצחו 22 מבני הערובה ונהרג חייל צה"ל. שלושת המחבלים נהרגו מאש כוחות צה"ל. 68 אזרחים וחיילים נפצעו.

פעולת המחבלים הפכה לאחד האירועים הטראומטיים בתולדות המדינה. במיוחד נחרת בזיכרון תצלום שבו נראה אחד הלוחמים נושא בזרועותיו את אחותו הפצועה. פעולת טרור זו, שנערכה בסמוך לפיגועים נוספים שבוצעו באותה עת, נחשבת לזרז שגרם להקמתם של המשמר האזרחי והימ"מ.

הזוית האישית

נעמה מערתי, אוראל אלקסלסי ושילי דהן: היה לנו כיף, למדנו דברים חדשים על סבא שלום שלא ידענו כלל.

מילון

ג'ירופין
מערה

הפיגוע במעלות
הפיגוע במעלות (קרוי גם אסון מעלות או טבח מעלות) היה אירוע טרור פלסטיני שהתרחש במעלות ב-15 במאי 1974 (כ"ג באייר תשל"ד). בתחילת האירוע נרצחו על ידי מחבלים נוסעת ברכב מסחרי, סמוך למושב צוריאל, לאחר מכן שלושה מתושבי המקום, ובהמשכו הוא הפך לפיגוע מיקוח שבו נלכדו כבני ערובה תלמידים מצפת אשר לנו במעלות. בעקבות ניסיון חילוץ כושל נרצחו 22 מבני הערובה ונהרג חייל צה"ל. שלושת המחבלים נהרגו מאש כוחות צה"ל. 68 אזרחים וחיילים נפצעו. ויקיפדיה

ציטוטים

”הפיגוע במעלות - אחד האירועים הטראומטיים בתולדות המדינה“

הקשר הרב דורי