מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שכונת תל יהודה ברמת גן

אני וסבא גרשון
מתעדים את סיפורו של סבא גרשון
ילדות בשכונה

ילדותי

נולדתי ברמת גן בט"ו בשבט, שנת תרצ"ח והתגוררנו ליד גן הקופים שם היתי במעון אמהות עובדות עד שהמעון עבר למקומו הנוכחי ברחוב בן גוריון.

בגיל 5 עברנו לגור בשכונת תל יהודה. כיתה א' התחלתי ללמוד בבית ספר עממי סניף א', שהיה בדירת מגורים ליד העליה להר הבנים שנקרא אז הר הלוויתן. בכיתה ב' עברנו לבית הספר החדש שנבנה, שהיום בית ספר עליות.

שכונת תל יהודה שגדלתי בה הייתה שכונה שרובה תימנים לכן בכיתות א' ו ב' הלכתי יחד עם החברים התימנים שלי לשיעורי תורה אצל "המורי".

החיים בשכונה התנהלו בעיקר במשחקי חברים בחוץ מאחר הצהריים עד הערב. בין היתר פילחנו פרי בחצרות של השכנים למרות שלכל אחד מאיתנו היו את אותם עצי פרי בחצר.

זכיתי לראות בשכונה את חיילי האצ"ל שחזרו מהפשיטה על משטרת רמת גן הם היו מחופשים כערבים. הפצועים יתמקמו בבית לידינו ואצלנו הסתירו את הנשק בסליק עד הערב. משוריין בריטי שרדף אחריי האצ"ל לא היה יכול ליכנס לרחוב בגלל שהרחוב היה מלא פרות מרפת שהייתה בפינת הרחוב.

לימים אבי סיפר לי שמספר ימים לפני הפעולה "התקלקלו שירותי הבנים בבית ספר עליות למספר ימים" שם הכינו את הנשק והביגוד לפשיטה על משטרת רמת גן.

בערב פינו את הנשק ואת הפצועים מהשכונה. בערב פינו את הפצועים ברגל לבית המפקד האזורי של ההגנה במעונות עובדים ומשם פינו אותם לבית חולים כפצועים של ההגנה.

הזוית האישית

נגה: נהנתי מאוד להיות עם סבא שלי למדתי הרבה על ההסטוריה שלו.

סבא גרשון: התכנית הייתה נחמדה מאוד. קודם כל אפשר לשבת עם הנכדה ולספר לה סיפורים שחלקם היא שמעה בבית קודם.

 אני וסבא גרשון בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הבילויים

תמונה 1

מילון

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו.

מסתערבים
מס

ציטוטים

”כמו שנטעו אבותי לי ככה אני אנטע להם“

הקשר הרב דורי