מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שכונת הבוכרים

פעילות יצירת המצגת
השכונה נראת כך היום
פעם ועכשיו

התישבות הבוכרית בארץ ישראל לאחר מלחמת העולם הראשונה בירושלים ויציאה מהחומות אז ועכשו.

שכונת הבוכרים בירושלים

תמונה 1

שכונת הבוכרים היא שכונה בלב ירושלים, שנבנתה בשנת 1894 על ידי יהודי בוכרה. שכונת הבוכרים שוכנת בחלקו הצפוני של מרכז ירושלים, וגובלת בשכונות בית ישראל ממזרח, ארזי הבירה, שמואל הנביא, נווה צבי, מחניים, גוש 80 ותל ארזה בקשת ממזרח-צפון למערב וכרם אברהם וגאולה מדרום.

שכונת הבוכרים בהתחלתה הייתה שכונה של יהודים העלו מבוכריה במשך השנים השכונה הפכה משכונת בוכרים אל שכונת דתיים מסורתיים עד כך שהיום בשכונה יש יותר דתיים מבוכרים

פלאפל שלמה

תמונה 2

פעם שכונת הבוכרים הייתה בעבר שכונה בלב ירושלים כאשר היו בה עשירי היהודים מבוכרה. הבתים היו בניה פשוטה עממית, הרחובות היו רחובות רחבים בנינים גדולים וחצרות רחבות ידיים. השכונה הייתה מיוחדת במינה עלית יהודי בוכרה אה ה-19 הפריחה את השכונה (כלכלית), ובחופש הדת. ומלבד שישמרו על בניה מאבן.

תמונה 3

היום עם השנים (שכונת הבוכרים) נחשבה לשכונה הכי מפוארת בעיר. השכונה הממוקמת עם הזמן איבדה את יופה, הבתים מוזנחים וכיום רוב התושבים הם חרדים. (המועצה שכונת הבוכרים בירושליםלשימור אתרים החליטה להשיב לשכונה את יופייה מראשית המאה ה-20

תמונה 4

המצגת שלנו

הזוית האישית

סבתא רחל: העבודה הזו רגשה אותי מאוד נולדתי בירושלים ובגיל שנה עברה משפחתי לנתניה, את רוב ילדותי עברתי בירושלים בשכונת הבוכרים החוייות היו רבות ורציתי להעביר לגאיה נכדתי הבכורה את ילדותי המקסימה.

עד היום כאשר אני מגיעה (לשכונה) ההרגשה כל כך מיוחדת. כשגאיה ביקשה לעשות את העבודה הקשר הרב דורי הייתה לי הרגשה נפלאה, שאוכל להעביר את ילדותי לנכדה שלי. ילדות מיוחדת במינה וחוייות רבות איך הוצאנו מים מהבאר קבלת השבת המיוחדת בית הכנסת שהיה קרוב לבית ושירתו של החזן.

גאיה: היה לי מאוד כיף ללמוד על ילדותה של סבתא בשכונת הבוכרים שבירושלים. מאד נהניתי לראות לחוות ולטייל בשכונה עם סבתא. כל התכנית הזאת לימדה אותי עוד משהו, עם זה על החיים או על התקופה של פעם. והיה לי ממש כיף להשתתף בתכנית הזאת עם סבתא. נהנתי מאוד מחויית העבודה עם סבתא והחוויה הייתה מאוד מיוחדת.

מילון

שכונת הבוכרים
שכונת הבוכרים היא שכונה בלב ירושלים, שנבנתה בשנת 1894 על ידי יהודי בוכרה. שכונת הבוכרים שוכנת בחלקו הצפוני של מרכז ירושלים, וגובלת בשכונות בית ישראל ממזרח, ארזי הבירה, שמואל הנביא, נווה צבי, מחניים, גוש 80 ותל ארזה בקשת ממזרח-צפון למערב וכרם אברהם וגאולה מדרום. ויקיפדיה

ציטוטים

”עלית יהדות בוכרה בירושלים“

הקשר הרב דורי