מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שכונה על הגבול הירדני

אלי סופר בצעירותו
אלי ואורי
שכונת תלפיות הוותיקה שנקראת היום ארנונה

היום ארנונה שבאותם הימים הייתה חלק קטן שמשכונת תלפיות, קרובה לקיבוץ רמת רחל, שכונה שהייתה בעצם קצה מדינת ישראל בגבול בית לחם.

תלפיות הינה שכונה יהודית שנבנתה בתחילת המאה ה- 20. שכונה קטנה בתים צמודה גינות וקרקע שהתאפיינה בחורש הגדול והמפורסם. מאחר שהייתה שכונה קטנה, מספר ילדי השכונה היה יחסית מאוד קטן ולמדנו, יחד עם ילדי קיבוץ רמת רחל בבית ספר גאולים בהנהלתו של שלמה דורון.
תמונה 1
 הקמת תלפיות, 1923.
מימין לשמאל: יצחק לוי, אליעזר בן יהודה, איש בשם גורדון ודוד ילין ( ויקיפדיה)

 בין האישים המרכזיים של השכונה, נזכיר את שי עגנון, פרופסור יוסף קלאוזנר ואליעזר בן יהודה בשכונה היו מספר של פנסיונים, נזכור שבתקופת הקמת המדינה היו מספר בתי מלון קטן. הפנסיון המפורסם ביותר היה "היוזם", שהיה בית הבראה של קופת חולים, שלימים הפך למלון הגדול ביותר בארץ מלון "דיפלומט". כילדים שגדלנו בשכונה ששכנה על קוו הגבול בין ישראל לירדן, היינו עוברים, לא אחת, את גדר הגבול לשם החזרת הכדורים שעפו מעבר לגדר המשותפת .
במלחמת יום הכיפורים, בחודש אוקטובר 1973 אירעה מלחמה עקובה מדם, באותם הימים שירתתי כחייל מילואים בחטיבת השריון "הראל" חטיבה 10. נפצעתי בשתי רגלי ביום שישי 19/10/73, בעת שהחטיבה הייתה בשלבי חציית התעלה באזור הגשרים  באגם המר הגדול (ציר "עכביש"), אושפזתי תקופה ארוכה ולאחר מכן עברתי תקופת שיקום ארוכה במחלקת השיקום בבית החולים הדסה עין כרם, בהנהלתו של פרופסור מגורה.

 קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – השכונה שלי

העשרה
שכונת תלפיות: "תלְפִּיּוֹת היא שכונה ירושלמית ותיקה, השוכנת בגבולה הדרום-מזרחי של העיר. השכונה התפתחה בתקופת המנדט, וכוללת אזור מגורים ירוק ופסטורלי, ולצדו שיכונים ואזור התעשייה הגדול בעיר. ייחודה של תלפיות הוא בהיותה השכונה היחידה בירושלים שתוכננה כ"עיר מודרנית" בת כ-800 בתי אב עוד לפני תקופת המנדט (דבר שלא התגשם), וכן בעמידתה רבת-השנים כשכונת סְפר בגבול העיר."
תשע"ה

מילון

מיצלה
ברביקיו, על האש

פנסיון
בית נופש, בית החלמה לאנשים שהיו לאחר מחלה או ניתוח וכן הפנסיון היה למעשה מעין סוג של בית מלון של ימינו.

נכדן
הנכד של האח או האחות

ציטוטים

”ואהבתה לרעך כמוך“

הקשר הרב דורי