מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיר קודש של יציאה מסודן והעליה לארץ ישראל

ווטת סיסאי
קטע מהשיר "המסע לארץ ישראל"
הזכרונות מהעליה, מסבא וסבתא שלי שילוו אותי לאורך כל הדרך

ישנו שיר קודש בשם "המסע לארץ ישראל" שמספר על מסע היציאה מהאתיופיה ועד העליה לארץ ישראל.

לשמיעת השיר לחצו כאן 

שיר זה מזכיר לי שהייתי בכיתה ז' והתלמידים בכיתה י"ב הציגו ההצגה בה סיפרו את הסיפור של היציאה מאתיופיה והמעבר דרך סודן לישראל. התלמידים של י"ב שרו את השיר אתנו, כל כיתות ז', הורים בטקס מאוד התרגשו מההצגה והשיר בפרט. 

המשפחה שלי הייתה צריכים לעבור דרך סודן גם כן עד שהגיעו לארץ ישראל. אימא סיפרה לי שהיה להם מאוד קשה לעבור דרך סודן. אחרי שאמא שלי סיפרה לי את סיפור העליה, מאוד בכיתי והתרגשתי.

אפילו היום כשאני שומעת את השיר הזה אני מאוד מתרגשת ואני מאוד אוהבת את אותו. בשיר יש מילים ממש טובות וגם אימא שלי מאוד אוהבת את השיר הזה. כל פעם שהיא שומעת את השיר הוא מזכיר לה משהו, כולל את ההצגה של תלמידי יב"3. בדרך העלייה מסודן, הרבה אנשים מתו מרעב, היו שודדי דרכים שהרגו את הילדים של היהודים שעלו לישראל או את האימהות וזה ממש עצוב.

 תמונה 1

תמונה 2

תמונה 3

תמונה 4

סבא שלי לסבא קוראים לו אבבה, הוא אבא של אימא שלי.את סבא אבבה זכרונו לברכה לא הכרתי, הוא מאוד רצה לעלות לארץ ישראל ותמיד היה שר את השיר הזה לאמא שלי. אמא דאגה תמיד לספר לי עליו ואני מרגישה כאילו הוא מלווה אותי לאורך כל הדרך.אחרי שנתיים שהוא נפטר ואני נולדתי, אבל אפילו שלא הכרתי אותו אימא הייתה מספרת לי דברים אליו, איך הוא היה נראה ומה הוא אוהב לאכול…

סבתא שלי נפטרה גם שהייתי בת 9, סבתא הייתה גרה בבית של דודה שלי אני הייתי הולכת אליהם תמיד. אפילו את הדודה שלי אהבתי מאוד, הייתי מרגישה שהיא אימא שלי והייתי נשארת לישון איתה. אבל בדרך כלל הייתי ישנה עם סבתא שלי. אני מאוד אוהבת אותה אבל אחרי כמה זמן היא נפטרה ואני הייתי עצובה מאוד, בכיתי הרבה אבל אפילו שהיא נפטרה אני מרגישה שהיא לידי תמיד ואני זוכרת אותה איך היא הייתה, אני תמיד אהבתי אותה!!! ואני תמיד אוהב אותה!!!!!

העשרה: 

הרפובליקה הדמוקרטית הפדרלית של אתיופיה, היא מדינה בקרן אפריקה שבמזרח אפריקה. אתיופיה גובלת בצפון באריתריאה, בסודאן ובדרום סודאן במערב, בקניה בדרום, בסומליה במזרח ובג'יבוטי בצפון-מזרח. אתיופיה היום היא איחוד של שש מדינות לאומיות, שלוש מדינות מולטי-אתניות ושתי ערים עצמאיות. 
 
תמונה 5
 
אתיופיה היא ארץ בעלת היסטוריה רצופה עתיקה ביותר. המדינה המודרנית היא למעשה המשכה של האימפריה האתיופית, שהיא עצמה מקורה בקיסרות אקסום. זו, על פי המסורת, התפתחה ממלכות שבא אשר קמה בשנת 1978 לפנה"ס. הנצרות הוכרזה כדת המדינה בשנת 325 לספירה, וכך הפכה אתיופיה למדינה השנייה ולאימפריה הראשונה שקיבלה את הנצרות. האסלאם הגיע לאזור במאה השביעית. בתחילת ימי הביניים הפכה אתיופיה לאחת מהאימפריות החזקות בתבל ובסופם החלה הידרדרות. במהלך העת החדשה גובשו גבולות חדשים ונרחבים יותר למדינה, אך מאפייניה המדיניים ותשתיתה התרבותית הוסיפו לינוק במישרין מרצף היסטורי, שראשיתו בתקופה האקסומית. שמה הקודם של אתיופיה נקרא חבושהדן.

תשע"ה, 2015

מילון

כיסופים
הכמיהה לעלות לארץ ישראל

ציטוטים

”אני לא הכרתי את סבא אבל אני מרגישה שאני מכירה אותו מהסיפורים של אמא.“

הקשר הרב דורי