מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שירותו והתנדבותו של אברהם מאירוביץ בחיל האוויר

אני בכיתה של נכדתי ביחד עם הקבוצה
קצין מצטיין טיסה ב- F16
מגוון התפקידים שעסקתי בהם במסגרת חיל האויר

שמי אברהם, בן לדבורה ופרץ, אח לשמונה אחים ואחיות בן הזקונים, נולדתי בראשון לציון, בשנת 1951, כשהמדינה הייתה בת שלוש.

בילדותי שאלו אותי תמיד מה אני רוצה להיות כשאגדל? אז הייתי עונה שאני רוצה להיות מהנדס מטוסים. תמיד כשראיתי מטוס באוויר, נדהמתי והסתקרנתי! כשהייתי בן 14, פגשתי חבר שאמר לי שהוא לומד בבית הספר העירוני "למקצועות התעופה", כבר משמו של בית הספר הוקסמתי. הוא ממוקם בתוך בית הספר הטכני של חיל האוויר, והוא פעל בתנאי פנימיה. שכנעתי את הוריי שירשמו אותי לבית ספר זה.

למדתי בטכני שנתיים מקצועות לא שגרתיים, כמו אוירודינמיקה שזוהי התורה של התעופה, טכנולוגיה ופיזיקה, בנוסף למקצועות הליבה. מאוד נהניתי מהלימודים והצטיינתי.  בשנה השלישית למדתי כשוחר, לובש מדי צה"ל של חיל האוויר, במגמת מיכשור ובקרה,  במקצוע חמ"מ – חשמלאי מכשירן מטוסים. סיימתי את הלימודים בגיל 17וחצי וכעבור חודשיים, גויסתי לחיל האוויר והוצבתי בטייסת קרב, במסגרת המקצוע. תיקנתי תקלות במכשירים ומערכות חשמל של המטוס.

אהבתי מאוד את עיסוקי והצלחתי לפתור תקלות מיוחדות ומסובכות, זה נתן לי מקום בין הבכירים והוותיקים במחלקה. קיבלתי אחריות על מערכות מסובכות של המטוס, כמו טייס אוטומטי ואיפוסי מצפן, שדורשים רמה מקצועית גבוהה ואחריות גדולה. קודמתי בשלבי המקצוע בתפקידים ודרגות, ובסיום שרות החובה, התנדבתי לשירות קבע. בעבודה אזרחית באותו מקצוע היו מרוויחים  פי שניים וחצי מהשכר בצבא, ולכן זו הייתה התנדבות ושליחות למען ביטחון המדינה. במסגרת ההתנדבות התקדמתי לתפקידים נוספים, לניהול מחלקות וגפים, הן בטייסת טיסה והן בטייסת תחזוקה.

תמונה שלי כראש מחלקת מכשירים

%d7%a2%d7%9e%d7%93%d7%aa-%d7%92%d7%99%d7%99%d7%a8%d7%95-%d7%91%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%a7%d7%aa-%d7%9e%d7%9b%d7%a9%d7%99%d7%a8%d7%99%d7%9d

בהיותי ראש מחלקה מצטיין בטייסת עייט, סקייהוק, זכיתי לטוס בטיסת אימון במטוס קרב כשעה. הטיסה היא חוויה מיוחדת במינה, לחוש את תנאי הטיסה הקיצוניים של מטוס קרב ולבצע תדלוק באוויר. בסיום תפקידי בטייסת סקייהוק, דרגתי הייתה רס"ר פלוס כוכב, נשלחתי לקורס קצינים בבסיס ההדרכה בה"ד 1ולהשלמה חיילית, שבסיומו קיבלתי דרגת סגן, ממפקד חיל האוויר האלוף דוד עברי.

בסיום קורס הקצינים חזרתי לאותו בסיס והוצבתי בהמשך דרכי, בטייסת תחזוקה ולאחר מכן בטייסת טיסה, שם זכיתי שוב כקצין מצטיין, וטסתי בטיסה במטוס מתקדם יותר מקודמו ואכן, החוויה הייתה גדולה שבעתיים.

קצין מצטיין טיסה F16

%d7%91%d7%aa%d7%90-%d7%94%d7%98%d7%99%d7%99%d7%a1

 

תפקידי האחרון בחיל האוויר, לפני פרישתי, סגר מעגל כשחזרתי לבית ספר הטכני, בו למדתי כשוחר, להיות מפקד בית הספר שבו הכשרתי את כל החשמלאים והמכשירנים של חיל האוויר. בתקופה זו נשלחתי ללוות את הנשיא חיים הרצוג, כמפקד משמר כבוד, לפני יציאתו לביקור ממלכתי בשוודיה.

תמונה של משמר כבוד לנשיא המדינה חיים הרצוג

תמונה 1

 

%d7%91%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%a8-%d7%94%d7%97%d7%95%d7%a5-%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%93%d7%99

את כל העשייה עשיתי מתוך תחושה של שליחות ודאגה לביטחון המדינה. 

כשפרשתי מהצבא התנדבתי שוב שש שנים נוספות, במסגרת מילואים, לבצע תפקיד מיוחד בבסיס בו שרתתי כ-20 שנה בתחילת דרכי. לפני שהתגייסתי לצבא, ההורים שלי אמרו "עד שתתגייס, יהיה כבר שלום". אך לצערי, הדבר עד היום לא התממש ועברנו מאז לא מעט מלחמות שהשתתפתי בהן: מלחמת יום כיפור, מלחמת ההתשה, מלחמת שלום הגליל, מלחמת לבנון הראשונה.

הגשמתי חלום ילדות לעסוק במטוסים ועשיתי זאת בכיף. מניסיון אישי שלי אני אומר: מי שאוהב את מה שהוא עושה, גם כשקשה, השכר לצידו  גדול. לא מרגישים איך הזמן חולף , עברו לי 25 שנה במהירות והאדם בונה את עצמו.

אני מספר את הסיפור שלי בכיתה של נכדתי  

%d7%91%d7%9b%d7%99%d7%aa%d7%94

הזוית האישית

סבא אברהם: ריגש אותי מאוד, והילד שבי נהנה לשבת בכיתה כמו פעם ולהתחבר לדור החדש שגם למד מושגים שלי נראים מובנים ולהם זה חדש כמו בן זקונים, מי זה הרצוג, אוירונידמינקה, ושוחר, מקווה שהקבוצה נהנתה כמוני.

שיר: אני מאוד נהניתי ממהלך העבודה, למדתי הרבה דברים חדשים הקשורים לחיל האוויר ובכלל למושגים ותפקידים שיש בצבא.

ליאור: מאוד נהניתי מהמהלך העבודה, למדתי הרבה דברים חדשים וגם הכרתי את סבא של שיר יותר טוב. שמעתי הרבה סיפורים מעניינים והכרתי דמויות חדשות חשובות שלא הכרתי, כמו הנשיא הרצוג.

סופיה: העבודה הייתה לי מאוד מהנה, גיליתי כל מיני דברים מעניינים על סבא של שיר, למדתי על כל מיני מטוסים, ונהנתי מהעבודה עם סבא של שיר ועם כל שאר חברי הקבוצה.

מילון

אוירודינמיקה
תורת התעופה

ציטוטים

”הגשמתי חלום ילדות,לעסוק במטוסים“

הקשר הרב דורי