מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיעורי ה"מוסר" מספר התניא של הרב גולדשמיד

הסבתא עשירה מספרת
הנכדה אסתי- מתעדת הסיפור
אני זוכרת את המורה הבלתי נשכח הרב נחום גולדשמיד שלימד שיעורי מוסר והשקפה יהודית.

<?xml encoding="UTF-8">שמי עשירה קדוש נולדתי בעיר תל-אביב מספר שנים לפני שהכריזו על הקמת המדינה. גדלתי בתל אביב הקטנה. אני בת לאבא יוצא מצרים ולאמא יוצאת סוריה. אבי הוא ממשפחת הרב הראשי של קהיר. הוא למד בילדותו בתלמוד-תורה בקהיר, כל בני משפחתו הקרובה של אבי גרו בקרבת מקום ובסמיכות זה לזה. סיפורי ההווי וחוויות ילדותו של אבי חדורים בי עמוק. וזאת למרות שאבי עלה בגיל צעיר לארץ, הוא הרבה לספר לי, בתו הבכורה, על ילדותו הנפלאה ועל השתלבותו בתוך החברה המצרית הכל כך חביבה וחמימה.

סבי עבד לפרנסתו במסחר עם בדים, סבתי-אמו של אבי- נפטרה כשאבי היה בגיל צעיר מאוד, הוא התייתם בגיל חמש. מאז פטירתה של אמו, אבי ואחותו גדלו עם אביהם עד שסבי נישא בשנית. כשאבי הגיע לגיל שלוש עשרה הוא ואחותו עלו יחד לארץ ישראל. אביהם-סבי עבר איתם את תעלת סואץ ומשם הם המשיכו לבד ברכבת עד לארץ ישראל. אבי ודודתי הגיעו לירושלים, אבי נכנס ללמוד בישיבת דיסקין הירושלמית. אבי השתלב יפה בחיים הירושלמיים ודיבר אידיש רהוטה, צרפתית ועברית. את אימי הוא נשא לאשה כשהוא בגיל עשרים ושתיים. אימי הייתה בגיל שמונה עשרה כאשר נישאה.
אמי היא ממשפחת לוי (לאטי), משפחת ותיקה ומיוחסת בסוריה, משפחה של תלמידי חכמים מדורי דורות. אמי עלתה לארץ ישראל מסוריה בגיל שבע עשרה. היא הגיעה לארץ לבד ללא בני משפחה נוספים. לאימי היה אח שעלה קודם לכן מסוריה וגר בחיפה. החתונה של הוריי התקיימה בתל-אביב ומאז הם קבעו את מקום מגוריהם בתל-אביב ברחוב מאז"ה.
אני ואחיותיי למדנו בבית הספר "בית יעקב אוליפנט" ובתיכון למדנו ב"שצ'רנסקי". אני זוכרת כיצד היו בודקים אותנו כל יום בשער בית הספר, אם אנחנו לבושות בלבוש צנוע המתאים לכללי בית הספר. אנחנו השתדלנו מאוד ליישם את התקנון לפי הכללים ב"בית יעקב". גאוותינו הייתה להיראות בנות צנועות כפי שההלכה מחייבת את בנות ישראל.
אני זוכרת במיוחד את המורה הבלתי נשכח חסיד חב"ד, הרב נחום גולדשמיד, הוא היה מורה שלימד אותנו שעורי מוסר והשקפה יהודית. בזמנו קראו למקצוע שהוא לימד "מוסר", לימים כשנישאתי והגעתי לכפר חב"ד והתחלתי שם ללמוד בספר ה"תניא",  גיליתי ששיעורי "המוסר" היו בעצם שיעורים מתוך ספר זה. נזכרתי, שבמהלך השיעורים המורה, הרב גולדשמיד, היה מחזיק בידו ספר קטן וממנו הוא לימד. אנחנו בשיעור לא יחסנו לזה משמעות מיוחדת. שעורים אלו היו "מתוקים מדבש" הם נאמרו בנעימות ובפנימיות רבה.
לכפר חב"ד הגעתי עם נשואיי, השדכן שלי היה הרב דרייזין שעבד אצל הרב בומבך בתל-אביב. בתחילה היה לי קושי להתרגל להווי הכפר ולאווירה הכפרית השקטה והשלווה. לבת עיר כמוני המעבר החד לא היה קל. אך בהמשך התרגלתי והתחברתי מאוד. היום יהיה לי קשה לחזור אל האווירה הסואנת שבעיר.
קשיי ההתאקלמות הראשונים היו רבים, ולמרות כל הקשיים זכורה לי עד היום חוויה נעימה במיוחד מהיום הראשון שלנו בכפר חב"ד. הייתה זאת הגברת ג'ינה לסלבוים שהזמינה אותנו, יום אחרי נישואינו אליה הביתה לאכול ארוחה חגיגית. היינו אז, אני ובעלי זוג צעיר ללא הורים, בסביבה חדשה ובלתי מוכרת. במשך השנים הכרתי נשים רבות, התחלתי להשתתף בהתוועדויות ובשיעורים, ב"ה החיים בכפר חב"ד נפלאים. וב"ה עבודת השליחות שלי בהפצת המעיינות נותנת לי הרבה סיפוק ושמחה.

 

תחביב: אפיית עוגות מפוארות

לפני שלושים ושבע שנים זכיתי בכרטיס טיסה לרבי. כשהגעתי עברתי ליד הרבי ואמרתי לרבי שאני שליחה של נשי חב"ד בכפר חב"ד. הרבי הסתובב אלי, לקח ערמה של עוגות ואמר לי "את העוגות האלה תפוררי ושימי אותם בעיסה שאת תכיני בבית, ומעוגה זו תחלקי לנשות כפר חב"ד ותמסרי להן שאני מוסר ומאחל להן שנה טובה ומתוקה"

מאז אני רואה את הברכה בעוגות שאני מכינה.
תשע"ה

 

מילון

ספר התניא
ספר התניא (נקרא גם לקוטי אמרים או ספר של בינונים) הוא ספר היסוד של תורת חסידות חב"ד ואחד מספרי היסוד של החסידות הכללית. הספר סוקר את נפש האדם ומנתח את תהליכיה שיובילו לעבודת השם, תוך מתן כלים להתגבר על הקשיים. הספר הודפס לראשונה בשנת תקנ"ז (1797) בסלאוויטא, על ידי מחברו - אדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד.

ציטוטים

” ב"ה החיים בכפר חב"ד נפלאים, השליחות שלי בהפצת המעיינות נותנת לי סיפוק ושמחה. “

הקשר הרב דורי